Attitudeswe
Har en miele som enligt manualen drar 1.7kWh på det program vi använder mest. Har ingen fördröjd start.

Moderna verkar dra 0.75kWh på certifieringsprogrammet. Dom kan också köras på natten.

Vi kör en maskin per dygn runt 19:00 och har timmdebitering på elen.

Genom att flytta 5kr till 0.5kr (19:00 till 01:00) så skulle en ny 4000kr maskim bli betald på 2.5år

Borde jag slå till på en ny maskin fast den gammla funkar fint?
 
  • Gilla
EMIL Emil och 3 till
  • Laddar…
Känns tveksamt, vad förhindrar er från att starta maskinen vid 22-00 när ni går och lägger er? Bör väl vara någon krona billigare då? Är det för full maskin certifieringen är gjord? Samma temperatur som ni använder?
Min 10år gamla husqvarna drar 40%mindre el i ecoprogrammet men kör istället den bara någon gång i veckan när den är helt full med förvätt och 65grader vilket drar typ 1.8KWh. Finns inte en chans att jag skulle kunna räkna hem ett byte ens med dagens elpriser som toppade 2.5kr/KWh i vintras och som låg på 1.5kr/KWh i juni i zon 4 med rörligt pris.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
H
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har en miele som enligt manualen drar 1.7kWh på det program vi använder mest. Har ingen fördröjd start.

Moderna verkar dra 0.75kWh på certifieringsprogrammet. Dom kan också köras på natten.

Vi kör en maskin per dygn runt 19:00 och har timmdebitering på elen.

Genom att flytta 5kr till 0.5kr (19:00 till 01:00) så skulle en ny 4000kr maskim bli betald på 2.5år

Borde jag slå till på en ny maskin fast den gammla funkar fint?
Beror ju på hur elpriset utvecklar sig och hur gammal är nuvarande maskin är.
Är den 15 år så kanske det är att tänka på att byta. Det finns ju fler parametrar att ta hänsyn till som inlägget innan tar upp.
 
  • Gilla
Siimon och 2 till
  • Laddar…
C
H HEM2121 skrev:
Beror ju på hur elpriset utvecklar sig och hur gammal är nuvarande maskin är.
Och om man har ett elavtal med timdebitering, som TS.
Hör rätt många med vanligt rörligt som fått för sig att det lönar sig att flytta förbrukning till natten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Och om man har ett elavtal med timdebitering, som TS.
Missa det.;):D
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Genom att flytta 5kr till 0.5kr (19:00 till 01:00) så skulle en ny 4000kr maskim bli betald på 2.5år
Är det verkligen konsekvent med en så stor variation av elpriset över dygnet? Jag skulle nog inte byta maskin bara för den skillnaden om jag var nöjd med den i övrigt.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
A Avemo skrev:
Är det verkligen konsekvent med en så stor variation av elpriset över dygnet? Jag skulle nog inte byta maskin bara för den skillnaden om jag var nöjd med den i övrigt.
Jag är rädd för att vi kommer ha stora prisvariationer iaf kommande 3 år.
 
  • Skärmbild av en mobil visar elpriser med stor variation över en vecka på en linjediagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Moderna verkar dra 0.75kWh på certifieringsprogrammet.
Det programmet är till för "certifiering", inte för att användas...resultatet av konstant certifikatprogramkörning är oren disk och igenbekad maskin.
Tyvärr.

Behåll mackapären du har, tills den rasar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 18 till
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag är rädd för att vi kommer ha stora prisvariationer iaf kommande 3 år.
Du har nog rätt, frågan är hur stora de (i snitt, över t.ex. ett år) kommer att vara?
Just nu väldigt långt från de 4,50 du räknar med i din kalkyl. Och om den dagen kommer har man nog större problem än diskmaskinen.
 
Attitudeswe
C cpalm skrev:
Du har nog rätt, frågan är hur stora de (i snitt, över t.ex. ett år) kommer att vara?
Just nu väldigt långt från de 4,50 du räknar med i din kalkyl. Och om den dagen kommer har man nog större problem än diskmaskinen.
Bilden visar 2kr diff sommartid. Gammal maskin drar 1.7kWh. Vintertid får man nog anta att diffen dag/natt dubblas till 4kr

Ny maskim vinner både på halverad förbrukning och på möjligheten att utan ansträngning flytta förbrukning till natten
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Attitudeswe
Fotografen Fotografen skrev:
Det programmet är till för "certifiering", inte för att användas...resultatet av konstant certifikatprogramkörning är oren disk och igenbekad maskin.
Tyvärr.

Behåll mackapären du har, tills den rasar.

Testfalta kör ekoprogram 45 grader när dom testar maskimdiskmedel
https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/skinande-ren-testvinnare-i-diskmedelstest

Tror du inte det räcker med varma programmet en gång i veckan?

Oavsett så drar pumpen i nuvarande maskin 150W konstant under programmets 1:20h och drar 13 l vatten per disk när en ny bara värmer 9l
 
Om man lägger till anskaffningskostnaden för en ny maskin som håller kanske i fem år så är det förmodligen billigare livscykelkostnad med den gamla av bättre kvalitet och längre livslängd.
Men är det dags att byta så är det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det programmet är till för "certifiering", inte för att användas...resultatet av konstant certifikatprogramkörning är oren disk och igenbekad maskin.
Tyvärr.

Behåll mackapären du har, tills den rasar.
Jag har precis köpt en ny diskmaskin. Programmet "ECO" är det som den automatiskt vill köra när man startar den. Det tar en väldig tid. Tre och en halv timme. Men det blir mycket renare än det blev i den gamla maskinen. Så det måste inte vara ett dåligt program. Men jag håller ändå med om slutsatsen. Man skall inte köpa en ny maskin om man är nöjd med den gamla.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Det är nog bra att köra på varmaste minst en gång i veckan, helst mer. Det blir fett som sätter sig i slangar och avlopp annars. Har självt haft det problemet många gånger om jag kör med Eco/auto för länge.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Genom att flytta 5kr till 0.5kr (19:00 till 01:00)
Borde det inte gå att starta maskinen du har med timer inställd på 01:00 på något vis?

En vanlig stickproppstimer kanske inte vill starta just din maskin?

Men isåfall borde man kunna installera något relä i maskinen som går att styra på timer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.