kolvas skrev:
Jo, OS X är användarvänligt men som jag skrev innan, problemet är att Win-burkarna inte klarar av att läsa filer man skapat med OS X och lagt på NAS (eller har jag fel här? saker kan ha ändrat sig)

När jag hade lite mer tid så satt jag och provade Ubuntu, prestandan blev helt klart bättre än med XP men däremot så skrek min sambo rakt ut, hon förstod ingenting om hur hon skulle använda datorn
Vad tyckte hon var svårt?
Jag hade samma problem i början men visade vad de olika applikationerna hette och en del var samma tex firefox.

Tog en vecka att komma in i ungefär för henne sen flöt det på vi var även tvungen att helt plötsligt köra windows en vecka det tyckte hon inte om.

Vi har köra olika Versioner av linux på datorn i 5 år nu tillsammans.
Det funkar, alla lär sig snabbt det är inte så stor skillnad.
 
När jag hade lite mer tid så satt jag och provade Ubuntu, prestandan blev helt klart bättre än med XP men däremot så skrek min sambo rakt ut, hon förstod ingenting om hur hon skulle använda datorn
Prova Kubuntu istället, den är mycket mer lik Windows ur användarsynvinkel. Sedan för du väl göra en liten fusklapp med "Outlook -> Kontact, Internet Explorer -> Firefox, Word -> LibreOffice Writer" osv. Jag har konverterat åtskilliga Windows-användere på det sättet.
 
Johan Gunverth skrev:
Den blir säkert jättebra. En massa babbel om specifikationer som troligtvis inte har något med filmverktygets användbarhet att göra. Köp på dig en uppgradering av Adobe Premiere + någon bra litteratur så har du en lämplig programvara för ditt arbete.

...men vill du ha något som är prisvärt på riktigt är faktiskt en iMac rätt för dig. Glöm allt snack att det är för dyrt. Du betalar en summa pengar vid ett (1) tillfälle, sedan klarar du dig med det i minst tre år. Skall du komplettera en Windows-PC till något användbart i samma klass blir den betydligt dyrare. Tro mig, jag arbetar med detta på företag, kommun och förvaltning och de vet vad som blir billigast.

Vill man absolut inte köra Mac för att det är Mac så må det vara.
"Skall du komplettera en Windows-PC till något användbart i samma klass blir den betydligt dyrare."
Så hårdvaran är helt plötsligt dyrare på en pc jämfört med Mac eller hur tänker man nu?

Argumentet saknar grund då det beror helt på vad man jämför med.
Köper du en bra PC så klarar man sig utmärkt i 3 år oavsett vilket OS som är installerat på den.
 
Jag har hört att den här tråden går bra, kan vi prata mer om det här? :)
 
Andy78 skrev:
"Skall du komplettera en Windows-PC till något användbart i samma klass blir den betydligt dyrare."
Så hårdvaran är helt plötsligt dyrare på en pc jämfört med Mac eller hur tänker man nu?

Argumentet saknar grund då det beror helt på vad man jämför med.
Köper du en bra PC så klarar man sig utmärkt i 3 år oavsett vilket OS som är installerat på den.
Komplettera med användbar programvara, sorry. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Komplettera med användbar programvara, sorry. :)
Vilken programvara tänker du på då? Vi kör Mac på företaget sedan ett par år och jag kan inte se att vi har någon särskild skillnad i kostnaden för programvara. Licenskostnaden är ju oftast densamma på Mac och Windows för Office etc.
 
Johan Gunverth skrev:
Komplettera med användbar programvara, sorry. :)
Vad för programvara, och detta behövs göras på mac menar du?
 
kolvas skrev:
Varför?
Bättre stöd för multi-threading.

Sök på i5 vs i7
 
Andy78 skrev:
Vad tyckte hon var svårt?
Jag hade samma problem i början men visade vad de olika applikationerna hette och en del var samma tex firefox.

Tog en vecka att komma in i ungefär för henne sen flöt det på vi var även tvungen att helt plötsligt köra windows en vecka det tyckte hon inte om.

Vi har köra olika Versioner av linux på datorn i 5 år nu tillsammans.
Det funkar, alla lär sig snabbt det är inte så stor skillnad.
Det hon tyckte blev krångligare var t.ex att komma åt bilder & filmer som låg på NAS, jag själv ett helvete innan jag fick allt med skrivare & NAS att fungera, sen så var ju tyvärr även ett problem att min åtkomst till jobbets affärssystem osv. sket sig totalt med Ubuntu q(;^;)p

Jag tror iofs. att hon skulle ha lättare att lära sig nu, likheterna mellan Win 7 & Ubuntu är rätt stora, men jag vet inte om prestandan mellan Win 7 & Ubuntu är så stora, personligen så tycker jag Win 7 fungerar förvånansvärt stabilt.
 
Nyfniken skrev:
Bättre stöd för multi-threading.

Sök på i5 vs i7
Okej, ska söka och läsa på lite mera d^_^b
 
Vilken programvara tänker du på då? Vi kör Mac på företaget sedan ett par år och jag kan inte se att vi har någon särskild skillnad i kostnaden för programvara. Licenskostnaden är ju oftast densamma på Mac och Windows för Office etc.
Det finns dessutom mycket mer öppen och gratis programvara för Windows än för Mac (och Linux har mest av alla). Idag går det, så länge som man inte har ovanliga specialbehov, utmärkt att köra en dator med bara Windows och fri programvara (eller Linux och fri programvara om man inte vill göra Gates/Ballmer fetare). Jag har fått intrycket att detta inte är lika lätt på Mac.
 
Troberg skrev:
Det finns dessutom mycket mer öppen och gratis programvara för Windows än för Mac (och Linux har mest av alla). Idag går det, så länge som man inte har ovanliga specialbehov, utmärkt att köra en dator med bara Windows och fri programvara (eller Linux och fri programvara om man inte vill göra Gates/Ballmer fetare). Jag har fått intrycket att detta inte är lika lätt på Mac.
Jag upplever inte att det är någon större skillnad. De flesta vanliga fria applikationerna finns till Mac också.

De enda licenserna jag har på min jobbdator är Office och Matlab. Dessutom har jag betalt nån hundring för Path Finder (som ersätter Finder och är mer likt Windows Explorer).

Därutöver har jag gratisprogram som Chrome, Filezilla, Gimp, Jabref, VLC etc. Tillsammans med det som kommer med Mac OS täcker det in det jag behöver. Jag har hittills inte saknat något gratisprogram jag behövt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.