Det är hög tid för mig att skaffa en ny dator, den gamla orkar inte med att redigera HD-filmer, den orkar knappt med SD-filmer så nu med den nya kameran är det totalkört, tanken är även att kunna köra den som HTPC om jag känner för det.

Vad tror ni kunniga om denna: http://www.dustinhome.se/dell-xps-8300-ci5-30-8gb-500-gt530-w7hp/product/5010615466

edit: Som det ser ut där hemma så används en gammal laptop till 99% av surfning och att glo på playkanaler, sen är jag lite i valet & kvalet om man ska välja en stationär eller om man ska köpa en laptop med docka istället men det känns som att man får bättre prestanda för pengarna när man väljer en stationär.
 
Redigera film > Mac OS X = du behöver en ny Mac, inte en Windows-PC. :D
MacBook Pro eller iMac, det är vilket som. Båda orkar mångkanals 1080p.
 
Jo, jag är medveten om att Mac är bra (bättre?) än en PC på filmredigering men jag är inte sugen på att betala överpris för en frukt....
 
femochsex för en mini, med Mac är det som med verktyg, det svider lite att köpa bra verktyg men sedan är det en fröjd att använda de. Och de håller år efter år

Protte (gissa vad detta är skrivet med)
 
Det är väl en kompromiss med tanke på det lilla formatet, men den bör duga.
Gör du avkall på HTPC så får man ju en kraftfullare dator för pengarna!
Mac är ett dyrare sätt att göra samma sak och är mest för folk som inte begriper
sig på teknik....
 
Känns som om det här kommer kunna bli en vääääligt lång tråd helt utan resultat...
 
Det är inte meningen att detta ska bli en MAC vs PC tråd utan jag undrade om den datorn var prisvärd eller om någon har ett bättre alternativ, och nej, jag ser inte Mac som ett alternativ.
 
kolvas skrev:
Det är inte meningen att detta ska bli en MAC vs PC tråd utan jag undrade om den datorn var prisvärd eller om någon har ett bättre alternativ, och nej, jag ser inte Mac som ett alternativ.
Den blir säkert jättebra. En massa babbel om specifikationer som troligtvis inte har något med filmverktygets användbarhet att göra. Köp på dig en uppgradering av Adobe Premiere + någon bra litteratur så har du en lämplig programvara för ditt arbete.

...men vill du ha något som är prisvärt på riktigt är faktiskt en iMac rätt för dig. Glöm allt snack att det är för dyrt. Du betalar en summa pengar vid ett (1) tillfälle, sedan klarar du dig med det i minst tre år. Skall du komplettera en Windows-PC till något användbart i samma klass blir den betydligt dyrare. Tro mig, jag arbetar med detta på företag, kommun och förvaltning och de vet vad som blir billigast.

Vill man absolut inte köra Mac för att det är Mac så må det vara.
 
Redigerat:
Tror nog du får göra avkall på HTPC användningen då kraftigare burkar brukar låta för mycket.

MacVsPC.jpg
 
Anledningen till att jag inte vill köra Mac är för att jag upplever dom lite krångligare, eftersom jag har PC:s i övrigt så vill jag att alla datorer ska kunna läsa varandras filer och fungera bra mot NAS, nu kanske detta iofs. går att lösa hyfsat enkelt.

Den stationära PC:n jag har köpte jag för 5 år sedan, det enda som behövts göras med den under tiden är att jag fått sätta i större HDD så snacket om att man alltid behöver uppdatera hårdvaran i en PC för att hänga med är lite skitsnack, kanske om man ska spela de absolut senaste spelen men nu är det inte det jag gör.
 
Stickan56
Eftersom TS redan har en nas så känns en vanlig PC plus mediaextender som ett bättre alternativ.
 
Kolla om du inte kan hitta en i7 i stället för i5.
 
Nyfniken skrev:
Kolla om du inte kan hitta en i7 i stället för i5.
Varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.