TeroM skrev:
Kollade specen i instruktionen för Metabon, inga klara besked direkt.

"Anslut till uttag med minst 16A säkring"
"Maximal uttagen ström är 16A"

Räknar man baklänges på det, 230V/16A -> 3680W.
Minska med dammsugaren själv 1200W borde då lämna 2400W kvar för maskinuttaget OM dammsugaren sitter på en 16A matning, 1100W kvar på en 10'a. Om den sedan tål det eller inte har jag inte en aning om ...

Det som saknas på denna Metabo är reglering av suget men dom gånger jag behövt det har jag satt slanghandtaget med reglerspjäll emellan, har funkat OK.
Tack för infon:) Jag har tittat på GAS25 då den "smälter" in bättre i familjen. Men vill ha en
som går att belasta med minst 1100W så att min nya bebis kan dia på den utan risk.

Men som du säger så hade reglerbar styrka inte varit fel, jag har ju läst att detta är en fördel
med vissa slipmaskiner.Men jag vet inte hur känslig min slipmaskin är har aldrig kört den med dammsugare:S
 
Festool med longlifepåse?
Ingen egen erfarenhet än dock.

Sent from my YP-G70 using Tapatalk
 
huggan skrev:
Jo så blev det med den förra. Men så har vi en på jobbet, visserligen modell större men den funkar jättebra och den har bara en "påse" som man återvänder hela tiden. Formen är som en kondom och matrialet är nåt luddig tyg så luften åker igenom. Funkar jättebra och bra sugförmåga hela tiden. Tycker det borde finnas liknande fast bara lite mindre maskin.
Påsarna som jag använder, http://pro-filters.com/en_US/p/5-x-Dust-bags-for-industrial-vacuum-cleaner-Metabo-2025./633, funkar bra att tömma rätt många gånger. Lite liten öppning för tömning men det tar inte mer än knappa minuten att skaka ur innehållet i en större säck istället. Skulle i och för sig gå att öppna bakändan på påsen och sen använda en stor påsklämma för återslutningen. När jag byggde trädäcket i somras så producerade jag uppåt 150L tryckat sågspån, med återandvändning av påsarna gick det inte åt mer än 1 påse till det.
 
TeroM skrev:
Påsarna som jag använder, [länk], funkar bra att tömma rätt många gånger. Lite liten öppning för tömning men det tar inte mer än knappa minuten att skaka ur innehållet i en större säck istället.
Hoppas du använder bra andningsskydd när du tömmer påsen. Om inte så förtar det hela lite meningen med bra dammuppsamling på maskinerna...
 
Jodå, efter första tömningen - andningsskydd och utomhus ...
 
pär h skrev:
Jag vet att bosch gas 50 har fått väldigt bra recensioner i amerikansk press skall försöka hitta vart jag såg det bättre än festools (men man skall alltid ta tester med en nypa salt).

Pär
Pär hittade du recensionen?
GAS 50 heter väl 3931A-PB i USA, som väl motsvarar europavarianten GAS 50M ?:S
Denna verkar ju klart intressant då den vad jag kan förstå har variabel sugstyrka och
bättre dammklassning.
 
Jag har hittat den det var från tidningen Fine woodworking Tools&shops annual issue. Och jag hade fel angående bosch moddelen men dom är extremt lika till utsendet. Där har dom en test mellan 6 st dammsugare bla bosch airsweep 3931A som vart testvinnare pgr av att den modellen har någon form av automatisk rengöring av filtret. Dom sög upp dammsugaren full utan påse två ggr och den hade väldigt bra volym (dom mäter i cubic fot per minute) kvar. Gemfört med festool cleantex ct 26 som halverade sin volym pgr igensatt filter festoole hamnade på 5 plats när det gälde volymen. Men dom nämnde ingen stans om något undertrycket på dammsugarna vilket jag tycker är viktigt så här såg deras mätvärden ut.
Dom gjorde först en mätning på volymen innan dom dammsög upp massor av skräp och sedan en mätning efter dom sugit up dammsugaren full två ggr. Jag skriver den första siffran sedan den andra och det redovisas i cfm orkar inte konvertera själv all data är utan påse i maskinen dw d27904 hade också någon form av automatisk filter rengöring.

Bosch airsweep 3931A 86 77 best overall

dewalt d27904 77 58

dewalt d27905h 68 27

dustles thchnoligies
hepa vacuum 79 60 är en amerikansk dammsugare förstod jag det som

fein hepa turbo II 90 59

festool cleantex ct 26 61 31

vortex
endast en avskiljare med cyclon teknik Best value


Det som verkar skilja mellan gas 50 och airsweep är att den senare har någon form av reglering av amperen på maskinen. Har man en kraftig maskin kopplat till dammsugaren så vrider man ner effekten på dammsugaren vilket får till följd att även volymen minskar inte så logiskt tycker jag större maskiner = mera damm kan tyckas.

Pär
 
pär h skrev:
Jag har hittat den det var från tidningen Fine woodworking Tools&shops annual issue. Och jag hade fel angående bosch moddelen men dom är extremt lika till utsendet. Där har dom en test mellan 6 st dammsugare bla bosch airsweep 3931A som vart testvinnare pgr av att den modellen har någon form av automatisk rengöring av filtret. Dom sög upp dammsugaren full utan påse två ggr och den hade väldigt bra volym (dom mäter i cubic fot per minute) kvar. Gemfört med festool cleantex ct 26 som halverade sin volym pgr igensatt filter festoole hamnade på 5 plats när det gälde volymen. Men dom nämnde ingen stans om något undertrycket på dammsugarna vilket jag tycker är viktigt så här såg deras mätvärden ut.
Dom gjorde först en mätning på volymen innan dom dammsög upp massor av skräp och sedan en mätning efter dom sugit up dammsugaren full två ggr. Jag skriver den första siffran sedan den andra och det redovisas i cfm orkar inte konvertera själv all data är utan påse i maskinen dw d27904 hade också någon form av automatisk filter rengöring.

Bosch airsweep 3931A 86 77 best overall

dewalt d27904 77 58

dewalt d27905h 68 27

dustles thchnoligies
hepa vacuum 79 60 är en amerikansk dammsugare förstod jag det som

fein hepa turbo II 90 59

festool cleantex ct 26 61 31

vortex
endast en avskiljare med cyclon teknik Best value


Det som verkar skilja mellan gas 50 och airsweep är att den senare har någon form av reglering av amperen på maskinen. Har man en kraftig maskin kopplat till dammsugaren så vrider man ner effekten på dammsugaren vilket får till följd att även volymen minskar inte så logiskt tycker jag större maskiner = mera damm kan tyckas.

Pär
Tack för infond^_^b

Gas 50 M som testen tydligen avser om jag fattat det rätt har jag inte sett i sverige däremot finns den på Bosch tyska sida och på Rubart
 
Vet inte vad nämnda Bosch kostar men helautomatisk rengöring av filter finns numera hos flera märken, bla Nilfisk, Festool och Kärcher. Men de maskinerna kostar mer än trådskaparen hade budgeterat. Nilfisk (kanske andra också) har även modeller med halv-automatisk filterrengöring (håll för munstyckett och tryck på en knapp så blåser maskinen rent filtret). Jag har nyligen skaffat en sådan och är helnöjd - en NIlfisk Attix 30 nånting heter den. Utöver filterrengöringen har den maskinuttag, reglerbar styrka, autostart, eftersug mm och prestanda på paperet är i princip identiska med CTL 26. Kan fås i Sverige för lite under 4000kr inklusive 36mm slang och rengöringsset (helautomatisk filterrengöring kostar mer).

Ska man suga blött snusk hade jag nog som flera andra redan rekommenderat skaffat en andra och billigare för det jobbet.

/Woodchuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.