Förbaskade vintertid :) Det är ju inte ljust när man kommer hem från jobbet och ska spana in vad som har hänt på bygget under dagen.

Nåja. Nu är i alla fall grunden gjuten. Av någon anledning har entrepenören täckt över hela plattan med pressening. Antar att det ger ett visst skydd mot nattfrosten samt att plattan inte blir fuktigare om det skulle regna.
 
Antagligen är dom rädd för frysning av ytan,som innebär
att du kan sopa o sopa o sopa tills de 1-2 översta
centimetrarna är borta.Såg en granne råka ut för det.
 
GF, du får åka ut på lunchen och plåta.
Vi kräver nu dagliga uppdateringar och färska bilder från ditt bygge.

Nej, jag skiter i om du jobbar i Södertälje, det är bar o åk! ;)
 
Nja, det blir nog ingen bild på lunchen. :)
Däremot får jag kanske börja plåta på morgonen innan jag åker till jobbet.
 
Bob_the_builder
Ekke skrev:
Antagligen är dom rädd för frysning av ytan,som innebär
att du kan sopa o sopa o sopa tills de 1-2 översta
centimetrarna är borta.Såg en granne råka ut för det.
Ja, då kan man nog hålla sig för skratt...
 
Lite information som jag har fått angående betong. Informationen kommer inte från någon hustillverkare utan från en bekant som jobbat med byggnation av broar under 30 år. Hoppas att jag inte har missupfattat någon information som jag har fått av honom.

1. Betongen gå att belasta till rimliga nivåer efter ca 3 dagar.

2. Betongen går att belasta enligt fabriksuppgifter efter ca 3 veckor.

3. Betongen klarar av att frysa efter ca en vecka. När den tinar upp igen brinner den fördigt.

Vet dock inte om dessa uppgifter gäller för den betong som man använder vid gjutning av platta. Kan tänka mig att vissa saker skiljer.
 
Var är dagens bilder? ;D
 
Undrar jag också. Sitter och väntar på bilder som du skulle ta på morgonen. ;)

 
Ja ja ja, jäkla tjat ;)

Faktum är att jag tog ett par bilder i morse men har inte möjlighet att lägga in dem förrän i kväll. Den som väntar på något gott...

Känslan av att gå på en stabil grund (som är ens egen) är skön.
 
Den känslan känner jag igen! ;D
Vi gick runt på grunden och bara flinade. Satt på kanten och kikade på skogen. "Äntligen, här ska vi bo!"
Hur länge har ni väntat på detta?
 
C skrev:
Hur länge har ni väntat på detta?
Länge. Väldigt länge.
Beror lite på hur man ser på det. Vi började leta hus för fem år sedan och kom för ca tre år sedan fram till är nog bättre att bygga nytt. För två år sedan var det väldigt nära att vi byggde ett Myresjöhus men drog oss ur av flera olika anledningar. För ca ett år sedan hittade vi Tomten.
 
Vad blir det för hus? Sorry, är nyfiken av mig! ;)
 
C skrev:
Vad blir det för hus? Sorry, är nyfiken av mig! ;)
Du får väl vänta en vecka och se :)
Nejdå. Om du kikar på Klockaregården från Myresjöhus så ser du ungefär vad det blir för hus (fast det är Vallsjöhus som levererar).
 
Intet nytt på husfronten men nu kan man i alla fall se plattan i dagsljus.
 
1. Spara bilden som du vill lägga in på en webserver (japp, det krävs att man har tillgång till en webserver).
2. Gör ett nytt inlägg och tryck på "bildknappen" ovanför fältet som du skriver texten i.
3. I den text som dyker upp i textfältet så byter du ut URL mot adressen till din bild. Låt texten som är inom hakparanteser vara kvar som den är.
4. Klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.