17 323 läst · 43 svar
17k läst
43 svar
Ny Audi, diesel eller bensin?
Mm, mina tankegångar går lite åt det hållet. Den här bilen är ju lite av båda världarna, där av våndanMathiasS skrev:
Nja, inte riktigt tjänstebil. Administrativ leasing eller nått sånt. Det går via arbetsgivaren men det är jag som tar alla kostnader inkl bensin. Är restvärdet högre är beräknat så får jag tillbaka pengar efter avtalets slut, är det lägre får jag betalaMathiasS skrev:
Personligen tycker jag högt vridmoment är roligare än hög maxeffekt, att det dessutom är bekvämare och mer praktiskt gör ju inte saken sämre.
Jag skulle med andra ord troligtvis valt Diesel.
Jag skulle med andra ord troligtvis valt Diesel.
Om du behöver ta hänsyn till restvärdet skulle jag absolut rekommendera dieseln. Jag tror att dieselbilen kommer att behålla sitt andrahandsvärde avsevärt mycket bättre än motsvarande bensinmodell.noone70 skrev:
Vridmomentet i dieseln i kombination med automatlåda är en riktigt trevlig kombination. Visst låter den lite "otrevligt" vid kallstarter men det är inte något som märks så mycket när du väl sitter i bilen själv.
Finns det utrymme skulle jag absolut också rekommendera quattro - men då kanske kalkylen spricker helt?
/Krille
Om du nu ska köpa en Audi så se till att köpa med 4-hjulsdrift. Det är värt mer än dubbelt än det kostar
Är det S-tronicen eller multitronicen du tittar på? S-tronicen kan du chippa upp till 205 hkr och 435Nm i vrid för runt 5000 kr.
Är det S-tronicen eller multitronicen du tittar på? S-tronicen kan du chippa upp till 205 hkr och 435Nm i vrid för runt 5000 kr.
Jag bytte min SAAB med V6 (250 hk) och automat mot en Audi A6 med 170 hk diesel, manuell. Hade jag haft pengarna hade det alla gången blivit en Audi med i första hand quattro, därefter med större motor.
Den jag har nu funkar visserligen helt ok när man börjat vänja sig, men man måste alltid fundera om man hinner köra om, det behövdes sällan med saaben...(Bilarna väger ungefär lika mycket)
45 hk är 45 hk, det märks skillnad, så om det är viktigt för dig så köp effekt.
Den jag har nu funkar visserligen helt ok när man börjat vänja sig, men man måste alltid fundera om man hinner köra om, det behövdes sällan med saaben...(Bilarna väger ungefär lika mycket)
45 hk är 45 hk, det märks skillnad, så om det är viktigt för dig så köp effekt.
Glömde att skriva att det är frågan om en Quattro... Det är mer eller mindre en nödvändighet om man bor här i fjållträsk. tro det eller ej, har aldrig känt att jag behövt det när jag bodde uppe i Norrbotten, men här nere behövs det pga att snöröjningen e så otroligt kass. Iaf där vi bor.mexitegel skrev:
Iom att det är quattro så är det s-tronic
I dag kanske det är dieseln som har högst andrahandsvärde men Audi i sverige säljer nästan bara TDI av A5an just nu pga alla kampanjer. Om 2-4 år när dessa kommer ut på marknaden finns risken att det kommer vara ett rätt stort överskott av a5 tdi. Men det är bara spekulationer... Eller så är det mitt undermedvetna som försöker övertala mig att ta bensinarenKrille4 skrev:Om du behöver ta hänsyn till restvärdet skulle jag absolut rekommendera dieseln. Jag tror att dieselbilen kommer att behålla sitt andrahandsvärde avsevärt mycket bättre än motsvarande bensinmodell.
Vridmomentet i dieseln i kombination med automatlåda är en riktigt trevlig kombination. Visst låter den lite "otrevligt" vid kallstarter men det är inte något som märks så mycket när du väl sitter i bilen själv.
Finns det utrymme skulle jag absolut också rekommendera quattro - men då kanske kalkylen spricker helt?
/Krille
Nu har jag varit och provkört bensinaren. Det var isf den gamla motorn (211hkr) och automat, men oj vilken skillnad... Trots att det var en halv seg automatlåda (äldre variant än i dieseln jag körde)så gick bilen som ett skållat troll.
Alla tvivel är borta, bensin blir det!
Har fått offerten och har skickat in den till ansvarig för beställning
Alla tvivel är borta, bensin blir det!
Har fått offerten och har skickat in den till ansvarig för beställning