Hejsan,

Som en konsekvens av golvvärme-installation
http://www.byggahus.se/forum/golv/178679-tjocklek-pa-flyt-ovanfor-golvvarme.html

behöver jag nu rådgivning i följande scenario. Jag är absolut nybörjare då det gäller rör och inser att det finns en trivial lösning, och ställer en allmänt öppen fråga i hopp om att inte krånga till det med egna tankar/bidrag.

Jag vill helt enkelt ansluta ett rör till en befintligt (gammalt) jörnrör, yttermått är strax mer än 17mm. Jag bifogar bild.


Tackar på förhand.
 
  • DSC00577.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rasmus1989
  • Laddar…
Krilleman
Du har väl endå tänkt installera någon typ av minikretsventil eller minishunt?!

radiatorssytemet har ju en framledningstemp på ca 55º på vintern, tänkte du skicka ut den temperaturen rakt i slangen?!
 
Mycket riktigt tänker jag installera en minkretsventil, men den sitter i slutet på slingan och belägen "ovan" slingan - därmed syns den inte på bilden. I princip som i bifigad bild. Anslutning till minikretsventilen känns enkel, anslutning till järnrören svårare.... Det är där min undring finns.
 
  • golvvärme v2.jpg
Du får väl använda klämringskopplingar med lämplig plastinsats för de 3/8" rör du verkar ha på bilden. Om du inte vill syssla med gängning eller svetsning, antar inte det med tanke på din fråga.
 
Krilleman
Jag måste du säga att dina stålsrör ser större ut än 17mm... Viklen dimension på slang har du lagt?!
 
Slangen är endast 8mm. Så 17mm stämmer fint. Några bra ideer?
 
Jag är lite fundersam till 8 mm rör och minikretsventil. Tror det kan bli problem med flödet utan en sekundärpump. Hur lång är slingan?
 
Ta dig till närmsta Hornbach, förklara vad du behöver göra så får du rätt prylar. Har funkat bra för mig med lite goa specialare som 16mm kopparrör, plastavlopp till gjutjärn osv.

En variant skulle kunna vara att man kapar av rören, gängar och drar på en T-koppling.