Hejsan,

Som en konsekvens av golvvärme-installation
http://www.byggahus.se/forum/golv/178679-tjocklek-pa-flyt-ovanfor-golvvarme.html

behöver jag nu rådgivning i följande scenario. Jag är absolut nybörjare då det gäller rör och inser att det finns en trivial lösning, och ställer en allmänt öppen fråga i hopp om att inte krånga till det med egna tankar/bidrag.

Jag vill helt enkelt ansluta ett rör till en befintligt (gammalt) jörnrör, yttermått är strax mer än 17mm. Jag bifogar bild.


Tackar på förhand.
 
  • DSC00577.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rasmus1989
  • Laddar…
Krilleman
Du har väl endå tänkt installera någon typ av minikretsventil eller minishunt?!

radiatorssytemet har ju en framledningstemp på ca 55º på vintern, tänkte du skicka ut den temperaturen rakt i slangen?!
 
Mycket riktigt tänker jag installera en minkretsventil, men den sitter i slutet på slingan och belägen "ovan" slingan - därmed syns den inte på bilden. I princip som i bifigad bild. Anslutning till minikretsventilen känns enkel, anslutning till järnrören svårare.... Det är där min undring finns.
 
  • golvvärme v2.jpg
Du får väl använda klämringskopplingar med lämplig plastinsats för de 3/8" rör du verkar ha på bilden. Om du inte vill syssla med gängning eller svetsning, antar inte det med tanke på din fråga.
 
Krilleman
Jag måste du säga att dina stålsrör ser större ut än 17mm... Viklen dimension på slang har du lagt?!
 
Slangen är endast 8mm. Så 17mm stämmer fint. Några bra ideer?
 
Jag är lite fundersam till 8 mm rör och minikretsventil. Tror det kan bli problem med flödet utan en sekundärpump. Hur lång är slingan?
 
Ta dig till närmsta Hornbach, förklara vad du behöver göra så får du rätt prylar. Har funkat bra för mig med lite goa specialare som 16mm kopparrör, plastavlopp till gjutjärn osv.

En variant skulle kunna vara att man kapar av rören, gängar och drar på en T-koppling.
 
Om du tar av isoleringen på en längre sträcka så kanske du hittar kopplingar. Kapa då med vinkelslip och gänga av och ersätt allt med plaströr.
 
GK100, jag var orolig för att jag var tvungen att gänga, vilket jag gärna slipper. Jag är klart ute efter en enkel men bra lösning. Funkar klämringar på järnrör? Kan du skicka någon länk till en produkt som skulle vara lämplig?
Lordi, 42 m rör, produkten säljs som ett paket så rimilgtvis fungerar den.
Fixar_Krille, Röret löper fritt i ca 90 cm sen passerar röret vägg - på båda sidorna.

Kanske kan vara läge att förtydliga, jag har alltså prylar för 8mm röret, så den biten är inte något problem, utan problemet är att montera på ett T-rör - eller liknade för att koppla vidare.
 
Hoppehare skrev:
Funkar klämringar på järnrör?
Super Blue klämringar funkar för järnrör i värmesystemet. Finns t.ex. på Rinkaby Rör.
 
Du kan kolla tex http://www.rinkabyror.se/

Använd samma delar som med klämring för kopparrör, i ditt fall ska du då använda dim 18mm för det som ansluter till dina järnrör. Man byter ut klämringen till en annan med plastinsats i deras sortiment kallat "SuperBlue".

2 st T-rör 18x15x18 med best.nr. 3553 eller 18x12x18 best.nr 3552
4 st Super Blue 18mm klämring best.nr 3632

Med detta kan du fixa avstick och gå vidare via 15 eller 12 mm anslutningarna där du får anpassa mot dina slangar. Hoppas du dragit slangarna "dubbelt" enligt principskissen, annars kan det nog som lordi nämner bli ojämn värme pga lågt flöde.
 
Fantastikska svar, läsbara av icke rörmockare.

GK100, klockren info! Låter som rätt väg att gå för mig.

Så några följdfrågor,
* är 90 cm rör långt nog för att jag skall kunna bända tillräckligt mycket för att få in t-röret?
* Är det vettigt att dra på en kulventil innan t-röret och i så fall är det super blue som gäller? Denna ventil skulle stänga av (endast) ett element samt golvvärmen. Hur ser då koppligen ut? Speciellt vid a samt b.

värmekälla (järn rör) (a)-> kulventil (b)-> tkoppling (c)-> järnrör (d)-> sista elementet.....

* hur hårt skall man spänna....

Jo, jag har lagt en dubbel slinga, dock har jag bara byggt ca 1 cm ovanför rören (utanför spec), detta inclusive klinker. Återstår att se om man kan känna var rören ligger. Dock är detta en hall så det blir säkert bra.
 
Krilleman
Det lättaste och billigaste för dig är att använda Unifixer, även kallat reparationskopplingar, då du verkar ha stumt mått. Böja ut rören för att få i super-blue på 90cm är ej att rekomendera. Det slutar bara illa!

4st http://www.vvs-boden.se/unifix-651-utvandig-gg-172xr10-p-8319.html
2st http://www.vvs-boden.se/t-ror-raka-10-p-3167.html

Unifixerna har väldigt långa instick vilket medför att du kan lina ihop ena unifixen med T-röret, kapa ditt stålrör, skjuta på "T-rörs-klumpen" och den andra unifixen på motsvarande sida. Kontrollera hur mycket du måste kapa bort för kunna dra ihop dom. Och slutligen dra åt unifixerna, men sätt dom så du får lika mycket "glapp" på båda sidor, då kan det ej gå fel!

Gjorde jag mig förstådd där?!

I T-röret kan du med fördel dra i lämpliga ventiler!
 
Utmärkt beskrivning. Ser ut att kunna bli en rikitgt solid lösning. Dessutom utan att skapa läckor på andra ställen genom att ge mig på rörböjning....

Har lite problem med att hitta på vvsboden,
*Jag vill ha en ventil mellan unifixern samt t kopplingen, gissar att den skall vara dimension 10.
* På t röret skall slangen anslutas med en innergängad koppling 18.5mm - av någon anledning står det 1/2" på förpackningen, se länk http://www.vvs-boden.se/lk-golvvarme-pushfit-8xg15-inv-single-p-10836.html. Vilken adapter skall jag använda eller skall jag kanske välja en annan t koppling.

Snart har allt fallit på plats och projektet kan dra igång - superkul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.