A
Altandörren
Glasdörr till hus, inblick i vardagsrum, kväll, belysning, tegelstensvägg, trägolv inomhus, reflektion i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror som de är inne på nu, att vattnet kommer någon annanstans ifrån. Det är inte svårt, eller så mycket som kan gå fel vid en dörrinstallation. Efter så många försök borde det inte läcka längre. Väggen är även tjock, och mest skadat är det längst in. Det tyder på ett läckage högt upp. Endera från taket, eller överst på dörren. Men vore det dörren borde det, som sagt, redan varit avhjälpt.
 
Svårt att se när du inte tagit nån helhetsbild på dörren. Hur ser det ut under tröskelplåten? Ser ut att vara dåligt fall på den och då kan vatten rinna in där om det vill sig illa
 
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
Om det är så mycket att du kan torka upp det på så kort tid borde du kunna se varifrån vattnet kommer. Kika noga och kolla på pappret som blir blött, och känn efter med fingrarna Jag tänkte först att det är så kallt där nere att det bildas kondens, men det brukar inte bli såna mängder så fort. Och som sagts, den där dörrkonstruktionen borde inte kunna läcka så om man inte står med en brandspruta och sprutar på fasaden. Det talar för att det läcker högre upp.
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
Halväppen dörr med slitna karmar och tröskel, blå pilar pekar nedåt. Inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar på att det är för dåligt fall, alternativt att det rinner åt fel håll enligt bilden.

Hade varit intressant att se under plåten, hur det ser ut.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Att plåtarbetet ser B ut är nog för att snickaren varit och kletat olika fogmassor och ommonterat blecken ett par gånger..
Ta bort smygplåten i överkant montera ett överbleck det kan uppstå kondensvatten som går in i konstruktion sen montera en perforerad smygplåt så du ej hindrar luftning som man hindrar med smygplåten ta hjälp av en riktig plåtslagare inte en snickare
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
S
Tröskelplåten måste sitta in under aluminiumet på karmen och vara skruvad i träet bakom. Annars rinner vattnet bara genom luftningen mellan aluminiumet och träet.

Vad är det för fabrikat på dörren?
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Ta bättre bilder på lite håll. Ett kort där man ser hela dörren och ett kort där man ser dörren och fasaden så ska du nog kunna få hjälp med ditt problem
 
  • Gilla
Indolog och 2 till
  • Laddar…
Om den nedre plåten sluttar utåt ordentligt så kommer förmodligen vattnet ifrån fönstret ovanför dörren även om det var svårt styrs påbilden exakt hur det såg ut med anslutning mellan dörr och fönster.
 
  • Gilla
Pistagepuck
  • Laddar…
En anledning till läckage kan vara dålig tätning på insidan, se till att det är ordentligt gjort, speciellt under tröskeln. Minsta miss i tätningen gör att luft sugs in och vatten som står på utsidan följer med. Varför sugs det in? Det gör det för att du har undertryck i huset. Det uppstår av ventilationen eller vid blåst. Det är naturligtvis viktigt att plåtarbeten är rätt utfört eftersom konstruktionen är speciellt känslig för vatten i underkanten. Du kan titta i facklitteratur hur det bör se ut ( t.ex Någon bok i Husbyggnadsteknik)
 
Det är otätt mellan sidosmygarna och teglet! När man monterar smygen på dörren så måste det tätas mellan med ett lim som heter runotex eller m82! Speciellt på aludörrar! Du ser ju glipor mellan aludörr och plåtarna! Normalt brukar det finnas ett spår att föra in plåten i men dock inte alla dörrar ! Sedan ser ju faktiskt plåtarna för jävliga ut ! Är dom inte utbytta? Skarvade ser det ut som
 
K kurlakarl skrev:
Det blir ju stående vatten på under blecket som sitter utanför dörren, så verkar inte vara något bra fall i alla fall.
Tätskikt vart? vad menar du med "på altanen?"
Det finns bilder tagna utifrån, har smusslatcin kameran bakom presenningen som jag spänt upp för att tikkfälligt få stopp på skadorna.
Om du har stående vatten på blecket. Då har du felet där. 9 av 10 gånger är det blecket som är felet. Sen använd aldrig dom stora firmorna. Det är dom sämsta. Var hos en kund. Det var så dåligt gjort. Sen 12 månader efter jobbet så flagnade färgen och på dörren började träet spricka. Dom fick inget. Då står det att det skulle vara målar av kunden inom sex månader för att garanti skulle gälla. Vem fan måla en ny dörr och fönster. Stora firmor.
 
K kurlakarl skrev:
Hej. Vi köpte vårt hus tidigare i år och flyttade in i somras. Tidigare ägare hade fått en fuktskada vid altandörren som var original från byggår 1999. Dörren byttes ut och fuktskadorna runt dörren åtgärdades, dels skadad gipsskiva i väggen vid dörren samt under golvmattan behövde torkas etc.

Besiktningen bedömde läckage kom från altandörren runt kanterna. Denna samt fönster ovanför byttes också ut. Arbetet skedde jan 2021 och var på entreprenad hos stor fönstertillverkare som i sin tur tog in en lokal liten snickarfirma för arbetet. Sedan dess har dem fått vara här och åtgärda fortsatt läckage 3 gånger nu. Fortsätter dock läcka.

Smygen på båda sidor i nederkant är mättad med fukt cirka 10cm upp från golvet. Har börjat sprida sig lite upp i gipsväggen med samt på golvlisten intill. Fönstergubben på stora firman verkar vara hyfsat tillmötesgående men inför förra gången de var här krävdes nästan övertalning och det var prat om att väggen kan vara otät på något annat ställe så att det läcker in. Jag tycker det låter jättekonstigt att väggen skulle läcka någon annanstans och sedan bara blöta ner smygen vid altandörren för allt annat än snustorrt i syll 15cm från dörren tex. Där är det taget ett inspektionshål.

Jag bifogar bilder nedan. Det syns var smygen har svullat. Samtidigt förstår jag inte hur det kan läcka in så. Men jag kan inget om dörrmontage och har noll koll på hur det ser ut bakom det allra yttersta ögat ser. Har funderar mycket på det här förstås, noteradw här om dagen att det läckte in fortsatt, trots att presenning som täcker är uppsatt som skydd. Såg då att presenningen lossnat lite i nederkant och det var stående vatten på bleckwt utanför dörren. Plåten verkar ju vara uppvikt dock så borde inte läcka in? Vad tror ni om detta?[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hur lutar fotplåten? Den ser inte ut att luta utåt. Om det stannar vatten på den kan det rinna in i hörnet där båda uppviken möter varandra. Det kan bli en hel del vatten som kommer längs dörrens utsida. Mitt tips är att täta i hörnet av fotplåten och vidare utåt samt mellan fotplåtens förlängning och tegelväggen.
 
K kurlakarl skrev:
[bild]
Eftersom det uppenbarligen är lite svårt att se var vattnet tar sig in, det ser ju ändå ut att vara tätat mellan fasad och plåtar etc (men det är lite svårt att se vad man ser på närbilderna), så skulle jag börja med att demontera kvartslisten vid tröskeln invändigt, invändig smyg som är rutten i botten och golvlisten som också möglar.

Med det frilagt borde man se om vattnet kommer från ovan eller om det rinner in under tröskeln.

Att det var samma problem med nya och gamla dörren tror jag man ska ta fasta på när man felsöker.
 
Köpte själv en dubbeldörr och såg samma problem som du men som tur var regnade och blåste det rejält innan innergolv och lister var på plats.
Hittade ingen bra beskrivning på hur en sådan där platt "handikapptröskel" skall installeras, så jag gjorde bilden nedan som förklaring.
Problemet är att vinden driver vattnet efter den platta plåten så du behöver ett underbleck som har ett vertikalt steg och en läpp som går in i springan i aluminiumlisten. Detta underbleck skall fortsätta en bit utanför dörren och avslutas med en vanlig fönsterblecksgavel (som det finns fina videos där man kan lära sig vika rätt, tex denna
)
Vid montering av blecket hade jag silikon i spåret på aluminiumtröskeln. Vet inte om det var nödvändigt men både hängslen och livrem kan vara bra ibland :D

Tröskelprofil för golvövergång, metall mot träfinish, monteringsdetalj synlig genom röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.