Fast den altanen är riven, och den nya blir högre upp och kommer sitta reglad i fasaden precis under teglet.
 
Någon tumregel jag fått för mig är att 70 cm är frostfritt djup i hela Sverige.

50 < 70.

Men ta det för vad det är: Något en dåre som inte kan något fått för sig att han minns.

Men i norrland skulle jag lita mer på en snickare från norrland än en snickare från skåne.
 
BigR
Det lär vara för litet djup för att nå tjälfritt där du bor. Fråga snickaren hur han tänker.
 
corre skrev:
Den altanen ser ju bra ut. Så det kommer bli bra.


Har det något samband :)?
 
50 cm låter lite i Norrland... Borde va meter minst där uppe om det bara är jord i marken
 
Här är en tjäldjupskarta som jag "lånade" från www.traguiden.se. Den anger största tjäldjup i ej snötäckt mark. Om tjällyftning blir ett problem är ju helt beroende på vilken jordart du har. I finkorniga jordar typ lera är vattentransporten så långsam att islinserna inte kan växa till och sand/grus dränerar så bra att inget vatten sugs upp underifrån men i silt och siltiga material kan vatten transporteras långa sträckor och islinserna kan bli stora.

V-0312-G56-L.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag undrar hur många i Kiruna som grävt 2,5 m för sina altanplintar...
 
  • Gilla
  • Haha
Garningen och 2 till
  • Laddar…
Du kan isolera uppe runt plinten så klarar den tjälen bättre.
 
b8q skrev:
Jag undrar hur många i Kiruna som grävt 2,5 m för sina altanplintar...
Troligen inte så många :D men det hindrar ju inte att tjälfritt djup faktiskt är så djupt då ingen isolering/snö finns. Det jag menar är att det intressanta är om tjälen ger upphov till tjällyftning (jordart) eller om marken i princip alltid är täkt med snö på vintrarna (minskat tjäldjup).

Vill man slippa problem utan att reda ut vilken jordart man har är markisolering ett utmärkt alternativ att ta till, relativt billigt och effektivt. Jag har mer än en gång stött på villaägare som byggt en farstukvist på grunda plintar med trädäck i nivå med golvet inne för att sedan på vårvintern upptäcka att farstukvisten lyft några cm och ytterdörren inte längre går att öppna.... Brukar iof lösa sig några månader senare men kan vara rätt irriterande så länger det varar....:rolleyes:

Här finns lite info om markisolering som kanske går att applicera på altanplintar också:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Tjal_o_frost.pdf
 
Redigerat:
M
Altanen kommer ju säkra att marken blir snöfri, då kan tjälen gå djupare än i övrigt.
 
Micke64 skrev:
Altanen kommer ju säkra att marken blir snöfri, då kan tjälen gå djupare än i övrigt.
Det kommer ligga snö på altanen ;-)
 
bobas skrev:
Det kommer ligga snö på altanen ;-)
Men troligtvis inte på parken under altandäcket där plintarna står. Tror inte snön isolerar så bra när träcket är 70cm ovan mark.
 
M
verktygsgurun skrev:
Men troligtvis inte på parken under altandäcket där plintarna står. Tror inte snön isolerar så bra när träcket är 70cm ovan mark.
Nä, dessutom blåser det in under altanen och kyler marken. Råkade ut för detta med 70cn plint. Visserligen i Sörmland och stenig mark.
 
I v-norrland endera nästan två meter djupt eller så måste det isoleras ifall det är lerjord. Är det sand eller pinnmo är det en helt annan sak, då funkar det som din snickare gör. Så det första är att undersöka vilken mark man har och det kanske han har gjort?
 
C corre skrev:
Den altanen ser ju bra ut. Så det kommer bli bra.
Skönaste inlägget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.