Vad jag hör från www.linoljeprodukter.se som jag vet forskat i många år om linolja så har en uppvärmning till ca 60 grader samma resultat som att klabba i terpentin som igentligen förstör linoljan. Kan du inte testa att värma på oljan (ren) på en spillbit lärk och lägga den ute nu i höst för att se vad som händer. Jag värmer alltid linoljan när jag stryker mina karmar/fönsterbågar. Vill inte ha med balsamterpentin och andra lösningsmedel att göra.

Lagavulin.
 
Jovisst eter vi hade haft på linoljan fick jag också höra att det skulle gå lika bra att värma linoljan som att blanda den med balsamterpentin. Det är ju dessutom miljövänligare. Men vad jag har hört ger båda metoderna samma resultat dvs inträngningen i trät förbättras. Mitt golv är ju behandlat med linolja som fått en skjuts vid inträngningen med hjälp av balsamterpentin - varför möglar det likväl? Borde kanske altangolv i lärk inte alls behandlas med linolja?
 
Mailade Gysinge. Återkommer efter svar!
 
Lagavulin skrev:
Jag värmer alltid linoljan när jag stryker mina karmar/fönsterbågar. Vill inte ha med balsamterpentin och andra lösningsmedel att göra.

Lagavulin.
Jag tycker du gör helt rätt :). Om man nu bortser från hälsovinsten/ miljövinsten så vinner man mycket mer på hålbarheten när man gör som du.
Jag har läst mej till att lösningsmedel löser upp kådan som finns i trä och rensar den från träytan. Kådan och andra lösbara substanser är ju en naturlig träskydd och ska helst stanna kvar där den är och så länge som möjligt. Därför är det också bra att ha tjära i oljan för att höja koncentration av träets naturliga skyddsubstancer.
Lösningsmedel ( lacknafta, terpentin) tillsättes till oljan för att kunna dosera den sparsamt och undvika eftertorkning men annars gör den mer skada än nytta på lång sikt. Dom som påstår det förklarar det så att kådan upplöst i lösningsmedel förflyttas djupare i trämaterial där den inte gör så mycket nytta. Det låter som en vettig förklaring, tycker jag.
Enligt en handbok från år 1963 ska man inte spädda ut linoljan med någon lösningsmedel alls när man målar ute. Det står tyvärr inget om varför ? Men jag gissar att det av samma grunder som man betraktar en kådrikt kärnvirke som det mest hålbara och vill inte spola ut kådan med lösningsmedel och att trä kommer att hålla sej friskt längre :).
Linoljan ska ju bara stänga porer i trä och hindra vatten att tränga in för att bli en grågrund för svamp och mögel inne i trämaterial. Men dagens miljövänliga oljan oavsett vad den är utspädd med hindrar tyvärr inte den kosmetiskta missprydnad som växer på ytan och som faktiskt är harmlös och inte äter upp trä.
Vad ska man då ha vatten- eller lösningsmedelbaserade oljan till? Enbart för att den är användarvänlig. På lång sikt är det nog bättre att pensla med ren varm olja. Ännu bättre med tillsats av tjära om ytan inte ska övermålas . Det är inget vetenskapligt .... jag har bara dragit mina egna slutsatser av det jag läste om ämnet. Altangolv utan svarta prickar är en omöjlighet utan gifttillsatser så det är lika bra att vänja sej :'(.
gaia


 
Hej!

Oljan jag kommer att köpa finns på www.dalfrid.com

Lite urklipp från deras sida...


2. Ytbehandling

Bäst hållbarhet får träet med en tjärolja av hög kvalité. Tjärolja har använts av båtbyggare i flera hundra år och används fortfarande. Ingen båtbyggare skulle slänga på lacknafta och oidentifierad linolja på en träbåt. Otänkbart.

Förutom det rent estetiska (färgvalet) fyller ytbehandlingen följande funktioner:

1. Ett helt "mättat" trä som påförts en riktig oljeblandning minskar upptagningen av fukt. Vilket resulterar i att träet "rör sig" och spricker mindre. Lägre fukthalt i virket försvårar också uppkomsten av röta. ABSOLUT viktigast är ändträt. Ändträt suger 20 gånger mer än flatsidorna. Ställ helst virkets ändar i ett oljebad - det räcker med en halvtimma.

2. Mänden pigment avgör skyddet mot UV-ljuset. En helt täckande färg skyddar träet till 100% mot UV-ljuset. En tjärolja med rödjordspigment ger en viss skyddande effekt mot UV-ljuset.

3. Trätjäran återför virket harts och fett som väder och vind lakat ur. Historiskt har trätjäran ansetts ha en hämmande effekt på svartsporer och insekter.

Ren trätjära används inte till utemöbler då den kan "blöda" lite en riktigt varm sommardag. Med Tjäroljor undviker man helt detta problem.

Vi lagerför alltid olika typer av tjäroljar för olika ändamål. Kom ut och se vilka olika färgkaraktärer du kan skapa med lite fantasi.

Lagavulin
 
Kanske klarlack med Halka Nix.
Klarlack - använder den på tryckat altanräcke. Är som nytt efter 30 år. Behandlas varje sommar. Enbart lätt slipning före strykning.
Halka Nix - i kombination med matt klarlack. För altantrall, ja varför inte?
(Halka Nix är egentligen avsett för förnissade båtdäck, det har faktiskt funnits sådana).
 
B
Jag har i höst/vinter provat lite olika behandlingar på lärk och tjärolja möglade mest. Vattenbaserde oljer var också dåliga. Bäst var vanliga lacknaftabaserade tralloljer.
 
MrElliott skrev:
För det första ska man nog inte slipa på tryckt virke. Även om det ska vara genombehandlat så tror jag ytan har bättre fuktmotstånd.

Appropå virke på byggmax, det är andra eller tredjesortering. Tryckt virke har riktigt undermållig kvalitet, såga i en bräda så får ni se. Samma gäller ex gipsskivor som inte är brandklassade, virke med centimeterar mellan årsringarna mm mm . Det finns ju en anledning till att de är så billiga...

//MrE

Kan mycket väl hålla med dig om "det finns ju en anledning till de är så billiga"
MEN det beror ju också på vad som ska byggas, byggde ut vårat badrum med material från byggmax och vi sparade nog 50% mot att handla PRIMA virke från våran lokala träfrima.

Nu råkar våran lokala träfirma vara mycket bra, hjälpsamma ger rabatt då och då samt inga problem att lämna tillbaka överblivet material. så ska man bara ha mindre mängder ska man sponsra lokalfirmorna eller om man är rik =/

Men jag hade nog handlat impregnerat virke hos annan firma än byggmax (har dok läst/hört att de är MÅNGA ställen håller välldigt dålig kvalite på impregneringen, så man gör nog rätt i att kapa en bräda innan köp)
 
tjenare!olja är inget bra.använd flytande grönsåpa.tvätta först,på med såpa o borste,spola inte bort såpan.trallen går åt det vita hållet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.