Som vanligt är allting hantverkarnas fel, på detta forum.
Svartarbete anses vara hantverkarnas fel. ROT och RUT anses vara guldgruva för de redan överbetalde hantverkarna.

Jag som hantverkare tjänar inte en krona mer, på vare sig ROT eller svartarbete. Dock ger det mig mer arbetstillfällen.

De som tjänar på ROT/RUT och svartarbete, är konsumenterna.
Som konsument bör man väl vara väldigt tacksam att det går att få hantverkshjälp till halva priset. Men förvånansvärt många som gnäller om det på detta konsumentforum.
 
  • Gilla
verktygsgurun och 3 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Jag som hantverkare tjänar inte en krona mer, på vare sig ROT eller svartarbete.
En stor applåd till dig, men nog är det ett konstigt sammanträffande att den generella timpengen tog ett rejält skutt, samtidigt som införandet av ROT.

Klart det finns undantag, men om vi generaliserar, så delades nog subventionen, kanske inte 50/50, men den gick till både hantverkare och konsument.
 
nimhed skrev:
En stor applåd till dig, men nog är det ett konstigt sammanträffande att den generella timpengen tog ett rejält skutt, samtidigt som införandet av ROT.

Klart det finns undantag, men om vi generaliserar, så delades nog subventionen, kanske inte 50/50, men den gick till både hantverkare och konsument.
Stor efterfrågan och liten tillgång höjer priser. All marknad fungerar så. Byggbranschen är inget undantag.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Stor efterfrågan och liten tillgång höjer priser. All marknad fungerar så. Byggbranschen är inget undantag.
Visst är det så. Vilket betyder att befintliga byggare och hantverkare inte vill att det kommer in en massa nya i branschen, för då skulle de behöva sänka sina löner. Istället får vi kunder leva med att det dröjer flera månader innan hantverkaren kan tänkas få tid att titta på ditt uppdrag, och att det går så långsamt att få till stånd nya bostäder i Sverige kan väl aldrig ha något med detta att göra? Eller att byggkostnaderna i Stockholm har ökat med 50% på 10 år?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6323952

Så länge efterfrågan är större än utbudet så är hantverkarna glada.
 
b8q skrev:
Visst är det så. Vilket betyder att befintliga byggare och hantverkare inte vill att det kommer in en massa nya i branschen, för då skulle de behöva sänka sina löner. Istället får vi kunder leva med att det dröjer flera månader innan hantverkaren kan tänkas få tid att titta på ditt uppdrag, och att det går så långsamt att få till stånd nya bostäder i Sverige kan väl aldrig ha något med detta att göra? Eller att byggkostnaderna i Stockholm har ökat med 50% på 10 år?
[länk]

Så länge efterfrågan är större än utbudet så är hantverkarna glada.
Nu får du väl ändå ta och ge dig!
Du menar väl inte på fullaste allvar, att det är hantverkarnas fel att det inte finns fler hantverkare???
Hur menar du att jag som hantverkare kan påverka den saken? (Möjligtvis genom att göra sämre jobb, så mina kunder efterfrågar andra hantverkare.)
ROT och RUT är ju något som skapar fler arbetstillfällen, och därmed fler hantverkare.

Eller vad menar du?
 
Jag menar att hantverkarna SKULLE förstås kunna bidra till att det kommer in fler hantverkare i branschen (rekryteringsinsatser på gymnasier, lärlingsplatser åt nyanlända migranter, positivare attityd till EU-arbetare osv), men att jag har full förståelse för att man INTE gör det, för det skulle minska den egna lönsamheten.
 
Det är inte alltför många som vill gå in i byggbranschen. Ett enormt slitage på kroppen lockar inte. Det i kombo med att det tar ca 8-10 år innan du är riktigt duktig på din sak gör att tillgången på hantverkare inte är så värst stor.
Dessutom är det många mindre firmor som sliter arslet av sig, samtidigt som man är hårt ansatt av konkurens. Även det gör att det inte kryllar av hantverkare.
Som kund bör man vara beredd på att vänta......ibland låååååång tid!

Bostadbristen är ett direkt politiskt problem, så den kan vi lägga åt sidan.
 
b8q skrev:
Jag menar att hantverkarna SKULLE förstås kunna bidra till att det kommer in fler hantverkare i branschen (rekryteringsinsatser på gymnasier, lärlingsplatser åt nyanlända migranter, positivare attityd till EU-arbetare osv), men att jag har full förståelse för att man INTE gör det, för det skulle minska den egna lönsamheten.
Absolut, helt rätt tankegång här. Även i linje med byggnadsarbetarförbundets vision. Dock ska tilläggas att ALLA som är aktiva i branschen ska jobba under samma vilkor, dvs löner, förmåner, försäkringar osv.

Då är den " billiga" polacken ett minne blott. Hur känns den iden?
 
Inte för att jag förstår hur den matematiken går ihop ("det kryllar inte av hantverkare" och "hårt ansatt av konkurrens"), men även hantverkare själva verkar väl hålla med om att kunder ofta får vänta lång tid pga bristen på hantverkare.
Frågan jag ställde var snarare om det är en situation som hantverkarna är nöjda med, eller om man är positiv till ökad konkurrens.

Jag tänker osökt på den gamla sanningen som en hantverkare sa till kunden: "Du kan få jobbet SNABBT, BILLIGT eller ORDENTLIGT GJORT, men du kan bara välja två".
(Ska det vara snabbt och billigt, så blir det inte ordentligt gjort. Ska det vara billigt och ordentligt gjort, så går det inte snabbt. Och ska det vara snabbt och ordentligt, så blir det inte billigt).

Enligt den devisen borde det finnas utrymme för tre helt olika sorters hantverkare i varje gebit, utan att man konkurrerar med varandra. :)
 
b8q skrev:
Jag menar att hantverkarna SKULLE förstås kunna bidra till att det kommer in fler hantverkare i branschen (rekryteringsinsatser på gymnasier, lärlingsplatser åt nyanlända migranter, positivare attityd till EU-arbetare osv), men att jag har full förståelse för att man INTE gör det, för det skulle minska den egna lönsamheten.
Vi har marknadsekonomi i Sverige. Varor och tjänster prissätts utefter efterfrågan. Detta styr även arbetstillfällena. Vissa arbeten blir mer lönsamma än andra. Anledningen till att det finns så få hantverkare beror helt enkelt på att det INTE är så lönsamt som det kan verka. Det är oerhört enkelt att starta en egen firma idag. Vill man bli hantverkare så är det bara att sätta igång.
Nästan alla hantverkare tar både praktikanter och lärlingar. Men självklart tänker varken jag eller andra hantverkare att det är mitt ansvar att skapa fler konkurrenter. Det ansvaret ligger väl snarast på konsumenterna, då det ligger i deras intresse. Exempelvis genom att rösta på ett parti som är för ROT-avdrag.
 
b8q skrev:
Inte för att jag förstår hur den matematiken går ihop ("det kryllar inte av hantverkare" och "hårt ansatt av konkurrens"), men även hantverkare själva verkar väl hålla med om att kunder ofta får vänta lång tid pga bristen på hantverkare.
Jo, det är inte jättemånga som livnär sig på yrket samtidigt som VÄLDIGT många, både företag, stat och privatpersoner vill nyttja tjänsten. Då får man hård konkurens även om tillgången är relativt liten.

Nu när jag skriver det inser jag att vi hantverkare är otroligt korkade som inte tar ännu mer betalt. Finns ju förutsättning för det, uppenbarligen :wow:
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.