aug har väl inte varit så bra...regn mest här-..lite sol...tyvärr
 
Tja vi har väl haft lite si och så, har eldat 3 ggr i augusti, men jag tycker det är lite för mycket. Nu i september blir det nog 1 gång i veckan ungefär, det är ju fortfarande varmt ute, men man märker att solen inte ger lika mycket.
 
Har 4st 30-rörs paneler kombinerat med pelletspanna och 2st 750L acc.
Dessa laddar så pass att jag stängde av pannan i början på maj och körde igång den i slutet på sep. En bra dag med go sol så kör dom upp bägge tankarna i ca 90-95 grader.
Är också intresserad och lite sugen på vindkraft om man bara hittar nått som är lite mer kostnadseffektivt!?
 
Borje88 skrev:
Har 4st 30-rörs paneler kombinerat med pelletspanna och 2st 750L acc.
Dessa laddar så pass att jag stängde av pannan i början på maj och körde igång den i slutet på sep. En bra dag med go sol så kör dom upp bägge tankarna i ca 90-95 grader.
Är också intresserad och lite sugen på vindkraft om man bara hittar nått som är lite mer kostnadseffektivt!?
Kanske ska man vänta lite och se vad som händer på solcellsfronten, om nu priserna går ned en del. Skulle vilja ha en på minst 5kWh och då blir det peng idag, on grid självklart. Har läst spaltmeter om just dessa små vindkrsftverk och det verkar som alla är uppskruvade i produktion kW.... ett verk som ska ge 1 kW ger kanske max 400 vid angiven m/sek...inte så intressant.
 
Har haft några fina dagar nu och mitt på dagen laddar fångarna 65 grader..Tycker jag är skapligt en bit in i oktober. Har 4 st premieum från Svesol...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Calle&Lisa skrev:
Har haft några fina dagar nu och mitt på dagen laddar fångarna 65 grader..Tycker jag är skapligt en bit in i oktober. Har 4 st premieum från Svesol...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Hur stor tank kör du solfångarna mot?
 
En 750 liter tank med tappvattenautomat och växlare på solsidan...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.