En till synpunkt.
- Alla Innerhörn är svåra att utnyttja, oftast blir det en plats för sånt man
bara har stående.
- Tänk "Spara steg" istället för "design", så får du ett trevligare kök.

KentW
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
AnneFi
Väggen i hörnet är bara 168 cm cm så det går inte att ha både häll och ugn i högskåp där.
det går nästan inte ens att ha hällen där utan att gnida rumpan i väggen bakom eftersom man kommer ut så långt
så fort man väljer att snedställa skåpet.
kylskåpet är inte det lättaste att hänga om och att det tar mycket mer plats om det ska stå till höger istället för vänster.
på vänstersidan kan vi utnyttja dörröppningen till matrum när vi öppnar det och på högersidan är där en vägg.

Nytt till fläkt är i sig kanske okomplicerat men eftersom vi inte redan har en befintlig kanal utan tänkte bygga om en av våra tre ventilhål till en vägganslutning känns det lite dumt att ta in en håltagare för ett fjärde hål och mura igen de tre befintliga.

jag låter säkert supernegativ och just nu känns allt lite hopplöst.
hade man bara haft en extra vägg eller lite centimetrar så hade allt löst sig men inte då. jag köpte ett hus med märklig planlösning :/

KentW skrev:
Du behöver inte ha "Ungnen" under hällen, den kan du ha i ett angränsande "skåputrymme", vi har vår ugn och micro i ett högskåp. Oftast "låser" man sina tankar utifrån vad man har och inte utifrån vad man kan få. Så här tänker jag.
- Vatten och avlopp är det som är besvärligast att flytta, utgå ifrån det.
- Utlopp från köksfläkten är enkelt att flytta, låt inte det begränsa dig.
- El är enklast att flytta, utöka, och relativt billigt att få gjort.
- Köket är en arbetsplats i första hand, och en samlingsplats i andra han, funktion är viktigast.

- Fönstret och diskbänk/diskho blir utgångspunkten.
- Till vänster och höger om fönstret samlar du porslin, tallrikar och och liknande.
- Hällen i hörnet och ungnen i anslutning till hörnet.
- Kylskåpet längst till höger.

Då får du matberedningsytan i anslutning till både diskbänk, ugn och häll.
och struktur på hur du använder ditt kök.

KentW
 
Jag tycker att du har ett rätt bra förslag med rätt såra förutsättninger. Jag prioriterar
1) närhet mellan diskho och diskmaskin och närhet mellan diskmaskin och skåpen som tallrikar och glas ska stå i. Det bästa är om man kan stå på en plats när man plockar i eller ur maskinen, det ska ju göras ett par gånger om dagen.
2) Diskho med två stora hoar. På din ritning är det bara en ho, det hade aldrig funkat hos oss (2 vux + 4 barn), det blir mycket disk och det går inte alltid att ställa allt i diskmaskinen på en gång.
3) Avställningsyta på båda sidor om spisen och på båda sidor om diskhon

Den där 168-väggen är tråkig. Kanske går det att satsa på i huvudsak förvaring där (moduler 60+60+40) och då få i huvudsak arbete längs 537-väggen.
Så länge man har vatten och avlopp på samma sida av köket som man vill ha diskho och diskmaskin är det ju lätt att koppla. Att flytta i sidled är alltså inget problem.
Fönstret går väl utåt? Annars blir det problem med diskblandaren.
Sätt överskåp över arbetsbänkarna. Förvaring behövs. Öppna hyllor kanske ser lyxigt ut i inredningstidningarna, men det som står där blir rätt smutsigt.
Vägguttag under överskåpen. Dubbelt så många som du tror att du behöver.
Där det behövs en passbit under bänken kan du göra ett smalt skåp, utmärkt för t.ex. brickor.
 
Vi har gjort en upptäckt sen vi gjorde om köket som vi vill ändra på, nämligen att vi tog "skåp med dörrar" i en del av underskåpen. Vi borde ha tagit "utdragslådor" i alla skåp istället, det går att utnyttja utrymmet på ett helt annat sätt i en utdragslåda än inne i ett skåp lång ner mot golvet.
/KentW
 
AnneFi
Jaha två till då då
det första är väl precis som vi har det idag men med överskåp efter hörnet
lite trångt mellan häll och ho och ugnen på andra sidan världen.
och det andra med högskåpet i hörnet

Ikea har bara 80 skåp och då får man inte plats med två stora hoar. då prioriterar jag hellre en stor som jag kan få plats med mina plåtar i.

koumlk61_zps675e45ed.png
koumlk62_zpsc5c2270d.png
koumlk71_zpsa162e839.png
koumlk72_zps0aa0b437.png
 
AnneFi skrev:
Dock blir man nog galen när ska stå och lasta ur diskamskinen inne i ett hörn

[bild]
Ja. Men din senaste ritning med fler överskåp löser ju det, den såg bra ut (fortfarande första alternativet). :)
 
Jag försöker med ett lite galet förslag, bara för att ingen alls varit inne på tanken... Krympa öppningen till matsalen så att kylen kan stå närmast hallen. Då har man nytta av öppningen till hallen så att den vänsterhängda dörren går att öppna helt (man står alltså med ryggen mot källardörren när man öppnar kylen).

Det kräver ju onekligen en bygginsats, men det handlar inte om att flytta väggen, bara förlänga den med 15-20 cm (nuvarande längd = 52 cm, eller hur?). Om man formulerar det optimistiskt: ta ner foder, sätta dit ny regel och gips och sätta dit fodret igen (plus ytskikt förstås).

Då kan du sätta högskåpet med ugn och mikro på 168-väggen och så får du lite mer arbetsyta på den långa väggen. En tanke är sedan att om du gör verklighet av idén att sätta grunda skåp i matsalen så kunde de bli snyggt att ha de befintliga glasskåpen ovanför dem i stället, och så antingen fylla på med fler överskåp i köket eller nöja dig med öppna hyllor där. Förresten, du kanske till och med kan ha djupa underskåp i matsalen och sätta glasskåpen direkt ovanpå en mellanskiva - så som du hade gjort i ett förslag i köket.
 
AnneFi
Tack för tanken. Vi stod och spånade lite på det innan men det känns konstigt att ha kylen som en förlängning på hallen sen är det ett lite större projekt än att flytta på en regel då vi bor i ett tegel hus och det är ett murat valv med putsade smygar där vi måste mura och förankra upp en leca rad som måste putsats på båda sidor vilket gör att rummet bredvid drabbas ganska ordentligt :/
 
Mest pga att skåpet bredvid kyl/frysen är högre = svårare för bebisen att klättra upp på bänken, vidare till spisen och även upp till fönstret. Låter väldigt långsökt men har man en MiniHoudini så får man tänka 3 steg längre ;) "better safe than sorry"
 
AnneFi
Aleksandra Lindström skrev:
Mest pga att skåpet bredvid kyl/frysen är högre = svårare för bebisen att klättra upp på bänken, vidare till spisen och även upp till fönstret. Låter väldigt långsökt men har man en MiniHoudini så får man tänka 3 steg längre ;) "better safe than sorry"
Har jag missat något eller vad svarade du på nu?
 
AnneFi
Jag hade helt missat ditt inlägg. Micron är 42 cm djup så en hylla för den får inte plats. Svårt att se det framför sig men 1 meter är inte mycket utrymme att röra sig på och att riskera att slå sig genom att göra utrymmet smalare vill jag inte.

Jag måste ha blundat när vi köpte huset. :)

Ellenkaramellen skrev:
Strunta i överskåpen och sätt bara öppna hyllor. Kanske 25 djupa närmast spisen och sen ytterligare djupare närmare källartrappan. Då kan du sätta micron där och ändå få bänkyta.
Ja, det där med ugnen är såklart bara en fråga om pest eller kolera. Vill du slippa böja dig när du lagar mat i ugnen eller vill du ha mer bänkyta att kunna baka och förbereda maten på? Lista för och nackdelar med olika lösningar och ta det som passar dina behov bäst. :)
 
Den viktigaste arbetsytan är utrymmet mellan diskho/vatten och spisen. Jag föreslår flytt av diskmaskin till vänster om vasken. Placera diskbänksskåp bredvid och få därmed en så lång arbetsplats som möjligt fram till spisen. Strunta i att diskhon inte kommer under fönstret och tänk istället över hur lång tid du står och handdiskar jämfört med matberedning vid arbetsbänk... Mitt förra kök var planerat så o jag tycker det var oslagbart att arbeta i. (Jag arbetar även professionellt med mat) Instämmer med personen som föreslog fläkt samt ev flytt av glasdörrar på överskåpen.
 
Hemmakatten
Med respekt för EvaSaras professionalitet inom mat, vill jag ändå komma med en invändning vad gäller placering av diskmaskin. När man stoppar i disken står man oftast vid diskhon för att skölja av disken mm. Om man är högerhänt bör en diskmaskin placeras till höger om diskhon. Att ha diskmaskinen till vänster är mycket krångligare och det känns bakvänt att stoppa i disken.
 
Hemmakatten skrev:
Med respekt för EvaSaras professionalitet inom mat, vill jag ändå komma med en invändning vad gäller placering av diskmaskin. När man stoppar i disken står man oftast vid diskhon för att skölja av disken mm. Om man är högerhänt bör en diskmaskin placeras till höger om diskhon. Att ha diskmaskinen till vänster är mycket krångligare och det känns bakvänt att stoppa i disken.
Kan bara hålla med efter att ha haft det på det viset. Helt värdelöst enligt min erfarenhet med diskmaskinen till vänster om diskbänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.