...till förmån för en Hager. Då jag inte ( :confused: ) fick något gehör från frugan får jag väl visa upp den här istället ;)

En till JFB ska in så småningom, samt överspänningskydd och något tidur. Samtidigt ska alla grupper dras om, allt bytas till jordat.
 
  • PICT5048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, kvinnor har ingen som helst känsla för funktionellt snygga prylar :D
 
Finsaker, ska med sätta upp en ny hager central brevid den gamla. tyvärr sitter den gamla inbyggd i ett skåp. annars hade jag bytt allt.
Räcker det med 6mm2 ?( från min gamla central till den nya), testa med 10mm2 först men det blev så trångt.
 
Redigerat:
Det beror på om du har en huvudsäkring över 25A, då behöver du mer än 6mm2. Fast när det är så kort sträcka så kan du använda 6mm2 till 35A också.
 
en elis som har en Semkohandske i fullt bruk.. hur var det nu.. skomakarens barn.. :D
 
sa3afc skrev:
Det beror på om du har en huvudsäkring över 25A, då behöver du mer än 6mm2. Fast när det är så kort sträcka så kan du använda 6mm2 till 35A också.
Tackar, har 25a som HS så då kör jag 6mm2 :)
 
electrocuted skrev:
en elis som har en Semkohandske i fullt bruk.. hur var det nu.. skomakarens barn.. :D
Får användas om de är i gott skick, vi har inte retroaktiv lagstiftning på dessa.

Jag har också några i gott skick, en är nog aldrig använd tom.

Protte
 
Kopplar man vägguttag, lampor, infravärmare och motoruttag utomhus via tvåpoliga brytare (bryter nollan samtidigt med fasen) så blir det lätt att bryta bort ev jordfel och därmed kan man återställa jordfelsbrytaren.
 
electrocuted skrev:
en elis som har en Semkohandske i fullt bruk.. hur var det nu.. skomakarens barn.. :D
Hur ska jag annars kunna klyva veden och driva kompressorn? :p
 
Paulo1 skrev:
Kopplar man vägguttag, lampor, infravärmare och motoruttag utomhus via tvåpoliga brytare (bryter nollan samtidigt med fasen) så blir det lätt att bryta bort ev jordfel och därmed kan man återställa jordfelsbrytaren.
Jo, men Hagers 2-poliga kosta 10 gånger så mycket som en 1-polig, så... :)
 
snaggletooth skrev:
Ja, kvinnor har ingen som helst känsla för funktionellt snygga prylar :D
Jag föreslog att vi skulle sätta den i köket, men icket :D
 
Jo, men att Hagers 2-poliga kostar 10 gånger så mycket så är det ändå värt det när jordfelsbrytaren utlöser kl 19 en fredag kväll och man då lätt kan återställa jordfelsbrytaren utan att ringa elektrikern akut, tycker jag.
 
Hur brukar ni göra för att hålla reda på grupperna vid centralbyte? Finns det inget gruppschema är det ju "bara" att göra ett, vilket kan ta en del tid och mycket springande. Är husets herre dessutom helt ovetande om vilken säkring som går vart kan det bli mycket springande om man är själv :)

Finns det däremot gruppschema brukar jag märka faserna med partex allt eftertsom de lossas. Ibland blir det frystejp och tuschpenna.
 
Paulo1 skrev:
Jo, men att Hagers 2-poliga kostar 10 gånger så mycket så är det ändå värt det när jordfelsbrytaren utlöser kl 19 en fredag kväll och man då lätt kan återställa jordfelsbrytaren utan att ringa elektrikern akut, tycker jag.
Är man elektriker själv kan man med andra ord spara några tusenlappar på att välja 1-poliga. Men jag håller med om att det är smidigt på det viset med 2-poliga :) Vet dock inte hur många kunder som skulle nappa på det förslaget... men går man på Garo (som det ofta blir hos kund) så är 2-poliga i och för sig bara ca dubbelt så dyra.
 
Mikael_L
Paulo1 skrev:
Jo, men att Hagers 2-poliga kostar 10 gånger så mycket så är det ändå värt det när jordfelsbrytaren utlöser kl 19 en fredag kväll och man då lätt kan återställa jordfelsbrytaren utan att ringa elektrikern akut, tycker jag.
Ditt standardråd !!
Brukar du ha mycket problem med jordfel?
Isåfall tycker jag du ska se över din anläggning och hitta det som felar istället för att försöka "bota benbrott med alvedon"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.