T tanaris skrev:
Varsågod: [länk]
Intressant artikel, men testet är väldigt begränsat och lämnar en del att önska (baserat på beskrivningen i artikeln). Ser jag det som definitiva bevis på att avlyssning inte sker? Inte en chans. Till exempel vet vi inte om det var nya oanvända telefoner som inte är knutna till någon. Det har inte skett någon rörelse på telefonerna, utan de har legat i ett och samma rum under testet, vilket kanske diskvalificerar dem som intressanta att avlyssna. Vidare som jag skrev i en tidigare post så hävdar jag inte att alla avlyssnas hela tiden, så för att öka tillförlitligheten i testet hade det behövts en mycket längre tidsperiod i undersökningen. Jag misstänker också att telefonerna inte användes alls under testet vilket också kan vara en diskvalificeramde faktor; varför skulle någon vara intresserad av en "inaktiv"/oanvänd telefon.

Så...är artikeln övertygande bevis? Nope.
 
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så...är artikeln övertygande bevis? Nope.
Nu frågade du efter bevis på att det hade undersökts, vilket du fick. Det finns naturligtvis flera undersökningar, men det känns tämligen meningslöst att sitta och leta fram länkar eftersom du sannolikt aldrig kommer ändra inställning. Den baseras ju, trots allt, på sunt förnuft.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nu frågade du efter bevis på att det hade undersökts, vilket du fick. Det finns naturligtvis flera undersökningar, men det känns tämligen meningslöst att sitta och leta fram länkar eftersom du sannolikt aldrig kommer ändra inställning. Den baseras ju, trots allt, på sunt förnuft.
Då vet du exakt varför jag inte letar fram fler till dig/er heller ;)
Och vet du vad? Sunt förnuft och logik är oftare korrekt än vad du verkar vilja tro. Matematik anses av många filosofer bygga på logik, språk likaså. Varför skulle big tech skilja sig. Retorisk fråga.
 
  • Gilla
Scimitar
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Så ditt enda argument för att något, som många cybersecurityexperter varav några är världens främsta undersökt och inte hittat något, förekommer är att det är naivt att tro något annat?
Man kan ju tro vad man vill, men erfarenheten säger att när något som är användbart är tekniskt möjligt så är det också oundvikligt. Bra eller dåligt, men så är det.

Sedan, experterna är delade i frågan. Helt klart är att det skickas data från telefonen som inte borde skickas, men det är svårt att se exakt vad som skickas.

E El-Löken66 skrev:
Alla som ringde 1177 visste att samtalen spelades in, att vissa samtal sedan var tillgängliga för ett fåtal människor med insiderkunskap om detta en kortare period är i sanning en stor skandal, ja.
Inte ett fåtal personer med insiderkunskap, då låg öppet tillgängliga på internet. Vem som helst med tillgång till internet kunde komma åt dem.

R RoAd skrev:
Ledsen att vissa av oss kräver belägg för vad du tror. Men kul att du hittat en kompis att spekulera med :)

I det dolda är det som jag visat flera gånger i tråden väldigt svårt och det hade blivit upptäckt ganska omgående av personer med lite kunskap i ämnet. Du måste bl.a. dölja trafiken till servrarna vilket är i princip omöjligt. Telefoner måste väckas upp eller hållas igång konstant utan att någon ser det vilket också är mer eller mindre omöjligt.
Att det går trafik till MS, Google osv är ingen hemlighet, det kan du se själv med en netstat. Ganska mycket data, till och med. Problemet är att du bara kan se ATT det går trafik, du kan inte sed VAD som skickas. Sedan, du behöver inte väcka enheten, det går utmärkt att ha tjänster i bakgrunden även när enheten "vilar".

Att staten avlyssnar medborgarna vet vi. Det finns en uppsjö av lagar som låter dem göra det, utan riktig rättegång och utan misstanke om brott. Feck, hela Encro-skandalen ställde ju de på sin spets, där staten kommer undan med att använda olagligt insamlat material för att det inte var olagligt i landet där det samlades in.

Det måste till en lagstiftning som ger elektronisk kommunikation samma skydd som brev, och som stenhört skyddar integriteten, med kännbara påföljder som faktiskt används.

Ta tex 1177-skandalen. Det borde varit påföljder som sänkte företaget för en grej av den kalibern.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E
T Troberg skrev:
Inte ett fåtal personer med insiderkunskap, då låg öppet tillgängliga på internet. Vem som helst med tillgång till internet kunde komma åt dem.

Ta tex 1177-skandalen. Det borde varit påföljder som sänkte företaget för en grej av den kalibern.
Det ligger massor av skumma saker tillgängliga på internet om du känner till rätt adress. Betyder inte att dessa är exponerade.

I detta fallet kunde en hel mängd människor teoretiskt kommit åt filerna. Men oerhört få kände till det. Bra att datortidningen gjorde en granskning så hålet täpptes till.

Medhelp åkte på sanktionsavgift på 12M för detta samt att de använt ett thailändskt företag, MediCall, för att dirigera samtalen dit vid hög belastning. Numera dirigeras inte samtal utomlands för rådgivning.

12M för ett företag med årsomsättning på 200M svider rejält, men visst kunde straffen varit hårdare, vi kunde sänkt företaget helt och kastat folk i fängelse.

Men då hade 1177 fått ett stort problem, idag fungerar tjänsten ganska bra med de för- och nackdelar detta system innebär.

Det finns många företag med säkerhetsluckor där känsliga uppgifter läcker ut, det får vi nog leva med eller hur ska det annars lösas?
 
hsd
Avveckla landstingen/regionerna, vården bör vara en statlig angelägenhet med lika vård i hela landet och drifta eget system för 1177 i Sverige
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Och jag lägger till att tjänstemannaansvaret skall återinföras. Då kommer vi på rätt väg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
hsd hsd skrev:
Avveckla landstingen/regionerna, vården bör vara en statlig angelägenhet med lika vård i hela landet och drifta eget system för 1177 i Sverige
Avveckla landsting/regioner kan man såklart göra, men även om staten driftar ett eget 1177 så finns ju alltid risken att någon gör fel. Vad gör man då? Bötfäller det nya 1177 så det går under?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Avveckla landsting/regioner kan man såklart göra, men även om staten driftar ett eget 1177 så finns ju alltid risken att någon gör fel. Vad gör man då? Bötfäller det nya 1177 så det går under?
Nä bötfäller den enskilde.
Så att saker inte sker pga slarv, dåligt arbete.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
R
T Troberg skrev:
Sedan, experterna är delade i frågan. Helt klart är att det skickas data från telefonen som inte borde skickas, men det är svårt att se exakt vad som skickas.
Ok, kan du visa exempel på denna "data som inte borde skickas". Det räcker med en länk till en expert som analyserat trafiken och kommit fram till detta.

T Troberg skrev:
Att det går trafik till MS, Google osv är ingen hemlighet, det kan du se själv med en netstat. Ganska mycket data, till och med. Problemet är att du bara kan se ATT det går trafik, du kan inte sed VAD som skickas.
Netstat? Det visar inte någon trafik, det visar aktiva anslutningar.

Och utan kontext blir det svårt att bemöta ditt påstående. Pratar du om en dator med Windows OS? Och kanske chrome (eller annan google-produkt) installerad? I.s.f. är det inte märkligt att det går trafik till dessa två bolag. De är ganska öppna med att det skickas diagnostikdata till dem om man inte aktivt stängt av det.

Dessutom finns det fler anledningar till kommunikation med deras servrar. Exempelvis har både Chrome och Windows automatisk uppdatering, och då måste det förstås göras anslutningar för att kontrollera om det finns nyare versioner att hämta.

Nej, detta luddiga inlägg är inte ens i närheten av att vara något argument för att vi är hemligt avlyssnade av våra enheter.

T Troberg skrev:
Sedan, du behöver inte väcka enheten, det går utmärkt att ha tjänster i bakgrunden även när enheten "vilar".
Jag har redan förtydligat detta en gång tidigare till den förre debattören som inte var insatt i hur telefoner fungerar, men vi tar det igen. Jag pratar inte om det läge när telefonen är igång men skärmen är av vilket du gör. Moderna telefoner är verkligen "avstängda" större delen av den tid som den inte aktivt används. Detta för att batteritiden annars skulle bli mycket dålig. I detta läge är CPUn i telefonen nere i ett strömsparläge där den i princip är avstängd och inte kan utföra något arbete.

För att konstant avlyssna så kan inte CPUn vara i detta läge och det är lätt för någon med grundläggande kunskaper i ämnet att upptäcka.

T Troberg skrev:
Att staten avlyssnar medborgarna vet vi. Det finns en uppsjö av lagar som låter dem göra det, utan riktig rättegång och utan misstanke om brott. Feck, hela Encro-skandalen ställde ju de på sin spets, där staten kommer undan med att använda olagligt insamlat material för att det inte var olagligt i landet där det samlades in.
Vet vi? Så vitt jag vet är avlyssning i Sverige hårt reglerat och det krävs en misstanke om relativt grov brottslighet och ett beslut i domstol för att få avlyssna någon. Här vill jag nog se lite källor på påståendet.

Att polisen i frankrike avlyssnade trafik på Encro-chat och lämnade över det som rörde Svenska medborgare till Svenska polisen är ju INTE ett exempel på att "staten avlyssnar medborgarna".

Måste också påpeka att du även verkar okunnig i hur bevisning i svenska rättsväsendet fungerar. Gurgla(tm) på "fri bevisprövning" om du vill lära dig något. Jag tycker att "encro-skandalen" var en rätt skön "skandal" om jag ska vara ärlig. Ett textboksexempel där jag är beredd att tumma lite på integriteten för det allmännas bästa.

Men detta är inte heller något som är relevant för trådens ämne. Punktinsatser är det så vitt jag kan se ingen som förnekat sker. Om det är franska polisen eller Israeliska underrättelsetjänster med spyware spelar ingen roll. Här pratar vi om systematisk dold avlyssning av telefoner och andra röststyrda enheter.

Jag väntar fortfarande på lite belägg för det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Nä bötfäller den enskilde.
Så att saker inte sker pga slarv, dåligt arbete.
Förvisso en möjlig väg. Istället för att bötfälla 1177 eller deras driftsleverantör så stämmer man den enskilde anställde på 100 miljoner kronor...

Vem ska bötfällas i sammanhanget, den som kopplade in kabeln, den som märkt upp kablar/uttag fel (om så skedde), den som var ansvarig för nätverkssäkerheten, etc?

Jag kan erkänna att jag har gjort misstag i mitt arbete. Jag tror de flesta har gjort det. Jag är tveksam till om jag skulle göra ett bättre arbete om jag visste att jag riskerade en personlig konkurs om jag gjorde fel.
Eller så ger man mig mindre böter, men det lär inte heller påverka risken för att göra fel i sådana sammanhang.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso en möjlig väg. Istället för att bötfälla 1177 eller deras driftsleverantör så stämmer man den enskilde anställde på 100 miljoner kronor...

Vem ska bötfällas i sammanhanget, den som kopplade in kabeln, den som märkt upp kablar/uttag fel (om så skedde), den som var ansvarig för nätverkssäkerheten, etc?

Jag kan erkänna att jag har gjort misstag i mitt arbete. Jag tror de flesta har gjort det. Jag är tveksam till om jag skulle göra ett bättre arbete om jag visste att jag riskerade en personlig konkurs om jag gjorde fel.
Eller så ger man mig mindre böter, men det lär inte heller påverka risken för att göra fel i sådana sammanhang.
Nja såna saker lever jag under varje dag när jag utför jobb så....
Och jag skrev aldrig att det var rent som korvspad vem som skulle ha böteslappen men faktum kvarstår som fd arbetsgivare.
Att en anställd inte gör mycket fel när man har fullt focus och en kontrollerad arbetsplats... Där chefen finns nära och har koll... medans kommunala och regions verksamheter har en tendens att vara vuxen dagis utan fröken...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Nja såna saker lever jag under varje dag när jag utför jobb så....
Och jag skrev aldrig att det var rent som korvspad vem som skulle ha böteslappen men faktum kvarstår som fd arbetsgivare.
Att en anställd inte gör mycket fel när man har fullt focus och en kontrollerad arbetsplats... Där chefen finns nära och har koll... medans kommunala och regions verksamheter har en tendens att vara vuxen dagis utan fröken...
Jag arbetar som konsult och har varit på statliga myndigheter och kommunala organisationer, likväl som på en region, ett antal banker, företag inom livsmedelsindustrin, klädindustrin etc etc.
Jag kan ärligt talat inte se någon större skillnad om jag ska vara ärlig. Ett företag eller en myndighet där man konstant övervakas brukar inte vara särskilt kreativ.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag arbetar som konsult och har varit på statliga myndigheter och kommunala organisationer, likväl som på en region, ett antal banker, företag inom livsmedelsindustrin, klädindustrin etc etc.
Jag kan ärligt talat inte se någon större skillnad om jag ska vara ärlig. Ett företag eller en myndighet där man konstant övervakas brukar inte vara särskilt kreativ.
Samma här, visst finns det skillnader men som fd arbetsgivare och konsult inom det aktuella området är det ganska uppenbart att Maskintok har lite mer begränsade erfarenheter.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
A
T tanaris skrev:
Samma här, visst finns det skillnader men som fd arbetsgivare och konsult inom det aktuella området är det ganska uppenbart att Maskintok har lite mer begränsade erfarenheter.
Jaså det var intressant...
som fd anställd och som företagare så har jag rätt bra koll även om ni nu inte anser att ni behöver ha den kollen på er... ni har väl bra arbetsmoral... Men det finns de som absolut inte har det... Och speciellt inom kommun och region... haft åtskilliga från arbetsförmedlingen som bara vart att skicka hem då de hellre satt i solen och gassade än att sätta planeten de haft betalt för att sätta..
Eller som sagt att de röjt i flertalet dagar fast de legat hemma istället...
Så när man började att medverka på skifterna så blev detta uppdagat omgående...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.