B BSOD skrev:
Känns nästan garanterat som att växlaren vid poolen läcker. Klorvatten i poolen är tufft för växlaren.

Om du stoppar flödet av poolvatten, stänger av på lämpligt sätt mot poolen (fram och retur) så borde du kunna ta loss röret i underkant av poolväxlaren, så borde bara lite vatten i filter och rör rinna ut. Efter en liten stund borde det sluta rinna, om ventilerna mot poolen är täta.

Om du sedan slår på magnetventilen vid växlaren så borde det börja rinna fjärrvärmevatten i botten av växlaren, på poolsidan om den läcker.

Ska man vara primäransluten mot fjärrvärmen så ska det ju vara en certifierad svetsare som gör jobbet. Och materialet ska ju vara klassat för 120C / 16 bar. Ser inte ut som det...

Det kanske är läge att göra om så du inte är primäransluten längre när du funnit felet.

Pahlen gör rätt bra värmeväxlare till pool har jag för mig.
Fattar. Blir det mycket sämre effekt eller några andra stora förluster om jag sekundäransluter poolen? Som det är nu är det helt sjukt bra effekt på värmaren. Under loppet av några timmar får man upp värmen med typ 5 - 6 grader på typ 36 kubik…

Men det finns ju inget självändamål med att kunna värma den snabbt, nästan tvärt om. En dag kom jag hem å det var som en bastu i källaren, då hade ungarna fryst när de badat i 29 grader så de hade kutat in i pannrummet och tryckt upp värmen till 35 grader…
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Fattar. Blir det mycket sämre effekt eller några andra stora förluster om jag sekundäransluter poolen? Som det är nu är det helt sjukt bra effekt på värmaren. Under loppet av några timmar får man upp värmen med typ 5 - 6 grader på typ 36 kubik…

Men det finns ju inget självändamål med att kunna värma den snabbt, nästan tvärt om. En dag kom jag hem å det var som en bastu i källaren, då hade ungarna fryst när de badat i 29 grader så de hade kutat in i pannrummet och tryckt upp värmen till 35 grader…
FJin kan vara trycksatt och > 100 grader. Förstör snabbt hela huset om det springer läck.
Bygg om och anslut via titan VV på sekundärsidan. Mindre effekt, men räcker gott.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
B
Om det blir sämre beror ju på hur det dimensioneras. Men 36m3 5c på 3h kräver 70kW om inte jag räknade fel. Du borde kunna logga in på fjv bolagets hemsida och kolla timvärden för att verifiera.

Är poolen ens inkopplad på rätt sida om fjv mätaren?

Jag skulle gissa att de flesta som värmer pool håller sig runt 20kW-30kW eller i de regionerna.

Har sett ett hus i Danmark vars växlare hade sprungit läck på vintern, huset var helt vattenfyllt (ägarna på semester). Så det finns en del fördelar med att inte primäransluta.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om det blir sämre beror ju på hur det dimensioneras. Men 36m3 5c på 3h kräver 70kW om inte jag räknade fel. Du borde kunna logga in på fjv bolagets hemsida och kolla timvärden för att verifiera.

Är poolen ens inkopplad på rätt sida om fjv mätaren?

Jag skulle gissa att de flesta som värmer pool håller sig runt 20kW-30kW eller i de regionerna.

Har sett ett hus i Danmark vars växlare hade sprungit läck på vintern, huset var helt vattenfyllt (ägarna på semester). Så det finns en del fördelar med att inte primäransluta.
Imponerande uträkning! Den vvxl jag har som grovt uppskattat höjer tempen med 5 grader på 3 timmar är på 85 kWh.

Ja, den ska vara på rätt sida av mätaren, är ju en slinga som förgrenar sig efter mätaren. Det har om inte annat märkts på räkningarna med all önskvärd tydlighet… ;)

Här är förbrukningen, vet egentligen inte om det är mycket eller lite:
Stapeldiagram över energiförbrukning i MWh på vattenfall.se från sep 2020 till dec 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27mwh under hela 2021.
 
Redigerat:
M Messier1994 skrev:
Vad skulle ni göra, ringa en rörmokare? Eller ska man försöka hitta någon "pool-expert"? Tror ni att det är lätt att felsöka detta?
Ring en poolfirma. Dom har inget att göra nu ändå. Du har en snubbe där på måndag om du mailar ikväll.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A Greedy1978 skrev:
Ring en poolfirma. Dom har inget att göra nu ändå. Du har en snubbe där på måndag om du mailar ikväll.
Du har nog rätt! Ska prova.
 
  • Gilla
Ahlsells-listpriser
  • Laddar…
Blir mer och mer övertygad om att det är fjärrvärmeväxlaren som läcker. Den fyller bara på sig om jag kör värmen.

Säger nedan delta-värde er något? Känns högt tycker jag, 70/35:
Värmesystem med mätare visar hög temperatur, antydan om läckage med vatten på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det är nu pumparna ut 1800l, sedan slår jag på värmen och på någon timme har den fyllt upp till samma nivå igen och höjt temperaturen ganska duktigt. Men känns ju lite tveksamt i förhållande till fjärrvärmeleverantören, jag betalar ju inget för volymen jag behåller…
 
B
Å andra sidan så antar jag att du inte vill att den läckande växlaren briserar heller... det är troligtvis ganska högt tryck och temperatur i fjärrvärmesystemet. Kan bli "ganska stökigt" om man får en rejäl läcka.

Men som sagt, lätt att kontrollera växlaren.

Har sett en del rör som fläker upp. Förloppet från läcka till riktigt stor läcka kan gå riktigt fort.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Borde det inte bli rätt dyrt att värma/fylla poolen med en läckande växlare. Betalar man inte skillnaden på inkommande värmen och den utgående beräknat med vilket flöde?
Nu blir väl flödet typ 100% och värmen i princip max?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Borde det inte bli rätt dyrt att värma/fylla poolen med en läckande växlare. Betalar man inte skillnaden på inkommande värmen och den utgående beräknat med vilket flöde?
Nu blir väl flödet typ 100% och värmen i princip max?
Jag har inte koll, trodde det bara var flödet.
 
B BSOD skrev:
Å andra sidan så antar jag att du inte vill att den läckande växlaren briserar heller... det är troligtvis ganska högt tryck och temperatur i fjärrvärmesystemet. Kan bli "ganska stökigt" om man får en rejäl läcka.

Men som sagt, lätt att kontrollera växlaren.

Har sett en del rör som fläker upp. Förloppet från läcka till riktigt stor läcka kan gå riktigt fort.
Ja förstår det, väntar på en röris…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.