Hej alla,

Vi flyttade in i ett hus med en 3x6x2m (b*l*d) inomhuspool i september 2020. De gamla ägarna var inte talbara och vi fick ingen överlämning. Men efter att jag provat mig fram fick jag igång poolen och allt har fungerat väl fram till åtminstone det sista kvartalet.

Min förståelse från början har varit att poolen är ett slutet system. Dvs poolen fylls på med externt vatten, som seden cirkuleras med en pump genom filter och UV ljus samt värms med en värmeväxlare kopplad till fjärrvärmen. Följaktligen har jag fyllt på poolen med en slang från intilliggande dusch. Så verkar även tidigare ägare gjort. Över tid har jag även behövt fylla på poolen lite ungefär varannan månad. Det har känts naturligt eftersom det inte verkar orimligt att en 29-30 grader pool har en ganska rejäl avdunstning. Säg att jag behövt fylla på 10cm var 60 dag.

Men sedan hände det i höstas att jag plötsligt inte behövde fylla på poolen mer, tvärtom verkade det ibland som att vattennivån stigit. Konstigt tänkte jag. Jag funderade på om det kunde vara så att det inte varit fråga om avdunstning tidigare, utan kanske något mindre läckage som tätat sig själv alternativt att marken blivit mättad runt poolen eller något annat underligt.

Men så idag värmde vi upp poolen ordentligt för första gången på ett par månader. När jag precis tittade till poolen låg vattenytan nu tydligt över vad den tidigare varit idag, och precis vid poolkanten.
Inomhuspool med vattennivå nära kanten, kaklade väggar och rundade stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är hur systemet ser ut:
Inomhuspoolens teknikrum med UV-filter, värmeväxlare, sandfilter och pump anslutna genom rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag förstått det sugs vattnet från poolen först upp genom (1) UV-manicken (den blå), sedan genom (2) en värmeväxlare (den röda), därefter genom (3) filtret för att slutligen (4) passera pumpen ut tillbaka till poolen. Detta kan vara helt fel, men det är så jag förstått det. Dvs. det tillförs inget vatten i systemet.

Till värmeväxlaren har jag förstått det som att det går två rör med fjärrvärme som aldrig beblandar sig med vattnet från poolen.

Hur kan vattennivån stiga snabbt i detta system? Uppskattningsvis 1 800 liter på tre timmar (10 cm).

Vad kan detta vara frågan om?? Kan någon se om jag missförstått hur poolen fungerar? Det kan väl inte vara fråga om ett läckage i värmeväxlaren? Det skulle väl märkas på vattnet i poolen om det kom ut vatten från fjärrvärmen i poolen? Något annat slags externt läckage ner i poolen känns också jättekonstigt, särskilt med tanke på att vattenkvaliteten är jättebra.

Från filtret går ju ett rör till avloppet. Genom det kan jag tömma poolen (jag drog ner den 10-15cm ikväll). Men från avloppet kan det väl inte komma vatten till poolen? Eller?

Jag är hyfsat handfallen just nu. Cirkulationen går regelbundet utan att poolen har fyllts på så här mycket i alla fall. Det som var speciellt idag var att värmeväxlaren gick flera timmar i sträck och värmde poolen från 22c till 29,5c, och det var under denna period som vattennivån steg snabbt. Väldigt tacksam för tankar och tips! :)
 
Redigerat:
Gå och titta på inkommande vattenmätaren. Ökar siffrorna när poolen fylls på så finns där nog något samband.
Annars så ökar ju vattenvolymen när temperaturen ökar men det borde inte vara så många % att det märks.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte just säga att fjärrvärme-vattnet är färgat precis för att man ska upptäcka den typen av läckor, men tydligen så är det inte konstant färgat utan det tillförs då och då verkar det som. Ett läckage i värmeväxlaren skulle ju förklara det hela.

Vad är det här för rör, ser inte så tydligt på bilden
Värmesystem med rör och röd cirkulationspump monterad på vägg.
 
  • Gilla
Lie56 och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tänkte just säga att fjärrvärme-vattnet är färgat precis för att man ska upptäcka den typen av läckor, men tydligen så är det inte konstant färgat utan det tillförs då och då verkar det som. Ett läckage i värmeväxlaren skulle ju förklara det hela.

Vad är det här för rör, ser inte så tydligt på bilden
[bild]
Bilden är lite otydlig, är så många rör. Detta är en helt separat golvvärmeslinga.

Tack för info om fjärrvärmevattnet! Var också osäker på exakt hur färgat det är. det skulle det ju kunna vara. Vet inte om proportionerna är rimliga, dvs om det är rimligt att det helt forsar varmvatten genom växlaren ut till poolen (väldigt grovt ca 10 litet/minut).

Har även suttit och funderat på om det kan vara baksuget från avloppet. I källaren går ju främst vattnet från tvättmaskin och dusch ner i avloppet. Iofs kan jag tänka mig att det blir ett rejält sug i filtret om det har satt igen sig någonstans, men visst känns det osannolikt att man skulle suga in 1800l avloppsvatten i poolen utan att märka något alls? Då måste filtret vara väldigt bra tänker jag alternativt avloppsvattnet vara mycket renare är jag kan föreställa mig…. :)

Detta måste väl vara rätt inställning på filtret?
Närbild på en poolfilterinställningsmekanism och manometer för tryckavläsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom bara tänka på något.
Två personer förvånade och leriga i ett grumligt vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vad skulle ni göra, ringa en rörmokare? Eller ska man försöka hitta någon "pool-expert"? Tror ni att det är lätt att felsöka detta?
 
Är fjärrvärmen ansluten direkt mot primärsidan (högt tryck obegränsad mängd vatten)? Då kan läckage i FJVV göra att nivån höjs snabbt. Känns väldigt farligt isåfall.
Det ska då finnas avstängningsventiler, energimätare etc på den kretsen. Den kan ju också vara "fuskinkopplat" av tidigare ägare, dvs innan energimätning.

Går det hitta några avstängningsventiler för primärsidan innan VV?

Min poolvärmning är ansluten på sekundärsidan som en vanlig radiator (lågt tryck, begränsad mängd vatten).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Poolen är väl rimligen kopplad till husets värmesystem som i sin tur har en värmeväxlare mot fjärrvärmen.
 
  • Gilla
Stoffy och 1 till
  • Laddar…
Pumpen suger från poolen och trycker genom övrigt.
Kan inte tänka mig att det är något annat än värme växlaren som läcker.
Du har en magnetventil i toppen på växlaren med en avstängningsventil före, när poolen vill ha värme öppnas den.
Nog därför nivån inte sjönk när du använde poolen på slutet läckaget kan ju ha ökat över tid.
Rörläggare eller poolgubbe kan nog kvitta beror mest på vem som är minst benägen att försöka skörta upp dig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Poolen är väl rimligen kopplad till husets värmesystem som i sin tur har en värmeväxlare mot fjärrvärmen.
Förklara då var vattnet kommer ifrån!
Rimligen så är denna ansluten felaktigt till primärsidan och poolen fylls från fjärrvärmenätet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Skönt med hemmajobb för en gångs skull. Var nere och tittade. Det verkar som fjärrvärmen går direkt till värmeväxlaren för poolen.

Värmesystem med fjärrvärmerör märkt FJV.IN och röd ritad linje indikerande koppling till poolväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är röret som är märkt FJV.IN som i förlängningen går direkt till växlaren, försökte märka med en ritad röd linje. En gren går till växlaren för elementen mm och en annan gren till värmeväxlaren för poolen. Känns livsfarligt om växlaren läcker med denna set-up, men det finns ventiler som jag nu stängt.

Det slår mig också nu — om jag inte helt missminner mig — att en röris som hjälpte mig med ett läckande element för typ ett år sedan vid ett tillfälle sa något i stil ’jaså fjärrvärmen går direkt till poolen med kopplade skarvningar. Det ska egentligen vara svetsade skarvningar på fjärrvärmen, det borde du egentligen byta. Kan vara farligt om en koppling börjar läcka och 100 gradigt vatten sprutar runt hej vilt.’ Kan det stämma?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ta en titt i breddavloppet, där brukar man montera nivågivare för automatisk påfyllning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Och tusen tack alla för er hjälp!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ta en titt i breddavloppet, där brukar man montera nivågivare för automatisk påfyllning.
Jag kikade där, är bara ett enkelt ”avlopp” med ett plastfilter. Det finns inte heller några kranar eller något liknande i närheten av poolens breddavlopp.

Det stämmer inte heller med att jag behövt fylla på poolen med slang under ett år för att täcka för avdunstning och att den sedan sköt iväg ordentligt i höjden när värmeväxlaren gick hårt.

Jag gissar bara, men känns som att det är värmeväxlaren.

Tror ni det är värt att slå Vattenfall en signal och kolla om de kan se att det läckt vatten på min slinga?
 
B
Känns nästan garanterat som att växlaren vid poolen läcker. Klorvatten i poolen är tufft för växlaren.

Om du stoppar flödet av poolvatten, stänger av på lämpligt sätt mot poolen (fram och retur) så borde du kunna ta loss röret i underkant av poolväxlaren, så borde bara lite vatten i filter och rör rinna ut. Efter en liten stund borde det sluta rinna, om ventilerna mot poolen är täta.

Om du sedan slår på magnetventilen vid växlaren så borde det börja rinna fjärrvärmevatten i botten av växlaren, på poolsidan om den läcker.

Ska man vara primäransluten mot fjärrvärmen så ska det ju vara en certifierad svetsare som gör jobbet. Och materialet ska ju vara klassat för 120C / 16 bar. Ser inte ut som det...

Det kanske är läge att göra om så du inte är primäransluten längre när du funnit felet.

Pahlen gör rätt bra värmeväxlare till pool har jag för mig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.