Jag och frugan relativt nyblivna husägare (April) och då huset värms med direktverkande el (element/luftvärmepump) och har förhållandevis höga uppvärmningskostnader så tänkte vi försöka elda så mycket som möjligt med ved för att på så sätt spara några kronor. Sagt och gjort, skattepengarna investerades i en braskassett från Skandinavisk spismiljö som heter Sverigekassetten http://www.spismiljo.se/produkter/item/sverigekassetten.html. Vi lejde bort installationen till samma firma som sålde kassetten för att det skulle bli gjort efter konstens alla regler.

Har nu proveldat ett par gånger utan att riktigt få kläm på det hela. Problemet jag får att det ryker in, igår låg "dimman" tät inne. Mysfaktor begränsas kraftigt kan man säga.

Tillvägagångssättet vid upptändning är att lägga fint huggen ved som ett timmerhus. Upptändning med två tändkuber och ett par sidor tidningspapper, spjället fullt öppet och luckan lite på glänt. Sen på med större och större kluven ved vart efter det tar sig och efter ca 10 minuter igen med luckan.

Sotaren besiktade installationen och provtryckte utan anmärkning. En lustig grej var dock att när jag mötte upp sotaren hemma för besiktningen så nämnde han att installatören hade satt frågetecken för draget när han bokade in besiktningen men det var inget som någon berättade för oss i samband med installationen.

Veden klöv jag själv i våras vilket kanske egentligen är lite för kort torktid men enligt fuktmätaren jag köpt så ligger fukthalten på ca 20%.

Är det något som jag gör tokigt?
 
Har du provat att ha ett fönster på glänt när du eldar? Det kan vara så att huset inte släpper in tillräckligt med luft och du får då inrykning som följd. Hade en bekant som hade detta problem och han löste det genom att ta bort en bit ur tätningslisterna på fönstren i rummet där kaminen är placerad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kolla så du inte har glömt att öppna något spjäll som släpper ut röken i skorstenen.
Är det dåligt drag i skorstenen kan man montera en pryl längst upp på skorstenen som tar hjälp av vinden utanför.
Tror det kan heta skorstensdansare.. men är inte säker på namn.
 
D09
Har du provat att klyva veden och mäta fukten i mitten. Så du inte har t ex 20 på utsidan och 36 på insidan..

Jag får samma symtom vid fuktig ved samt innan jag monterade egen tillluft.

Kolla om du har några torra reglar eller ngt hemma som du är hundra på att dom är torra, elda och jämför :)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Tack för snabba och bra svar, provar och återkommer!

swoosh skrev:
Har du provat att ha ett fönster på glänt när du eldar? Det kan vara så att huset inte släpper in tillräckligt med luft och du får då inrykning som följd. Hade en bekant som hade detta problem och han löste det genom att ta bort en bit ur tätningslisterna på fönstren i rummet där kaminen är placerad.
Har haft fönstret på glänt fast ytterst lite, kanske inte tillräckligt då det saknas tilluftsventiler.

Micro skrev:
Kolla så du inte har glömt att öppna något spjäll som släpper ut röken i skorstenen.
Är det dåligt drag i skorstenen kan man montera en pryl längst upp på skorstenen som tar hjälp av vinden utanför.
Tror det kan heta skorstensdansare.. men är inte säker på namn.
Spjällen togs bort i samband med installationen av kassetten om jag fattade det rätt. Jag ska googla lite skorstensdansare.

D09 skrev:
Har du provat att klyva veden och mäta fukten i mitten. Så du inte har t ex 20 på utsidan och 36 på insidan..

Jag får samma symtom vid fuktig ved samt innan jag monterade egen tillluft.

Kolla om du har några torra reglar eller ngt hemma som du är hundra på att dom är torra, elda och jämför :)
Kan kanske vara så som du säger med veden, jag ska prova med lite torrt spillvirke.
 
Någon form av spjäll borde du ha även på en insats kassett , kan ju även sitta som luftinsläpp.
 
Micro skrev:
Någon form av spjäll borde du ha även på en insats kassett , kan ju även sitta som luftinsläpp.
Okej då missförstod jag dig lite, spjäll för in luft in till själva kaminen finns och det har jag haft fullt öppet till att brasan har tagit sig fullt ut då jag stängt an aning till kanske 2/3:e delar.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
D09
Glömde fråga, sätter du eld på tidningspappret och kör upp i rökgången i kassetten så du ser att draget börjar ( lågan fladdrar )

Frånluftssystem brukar bråka, likaså köksfläkt som konkurrerar med luftflödet
 
Jag hade inte haft luckan på glänt,utan bara öppet spjäll. Det kan göra mycket för draget. Men det har du kanske redan testat.
 
D09 skrev:
Glömde fråga, sätter du eld på tidningspappret och kör upp i rökgången i kassetten så du ser att draget börjar ( lågan fladdrar )

Frånluftssystem brukar bråka, likaså köksfläkt som konkurrerar med luftflödet
Sitter på jobbet nu och är lite osäker på hur det ser ut men jag har för att det inte är öppet så man ser upp i rökgången, det sitter någon form av plåt i överkant. Om jag tror rätt blir det svårt att få upp papper där.

Det finns ingen frånluft ännu mer än köksfläkten och den har inte använts när vi eldat. Dock så kommer en badrumsfläkt med konstant utsug att monteras. Gissar att det här med ventiler för tilluft blir ännu viktigare då.

nimhed skrev:
Jag hade inte haft luckan på glänt,utan bara öppet spjäll. Det kan göra mycket för draget. Men det har du kanske redan testat.
Jag har bara haft luckan öppen första 10 minuterna vid upptändning sen har jag stängt och bara använt spjället som tilluft.
 
D09
Attackbävern skrev:
Sitter på jobbet nu och är lite osäker på hur det ser ut men jag har för att det inte är öppet så man ser upp i rökgången, det sitter någon form av plåt i överkant. Om jag tror rätt blir det svårt att få upp papper där.

Det finns ingen frånluft ännu mer än köksfläkten och den har inte använts när vi eldat. Dock så kommer en badrumsfläkt med konstant utsug att monteras. Gissar att det här med ventiler för tilluft blir ännu viktigare då.


Jag har bara haft luckan öppen första 10 minuterna vid upptändning sen har jag stängt och bara använt spjället som tilluft.
Har samma, en vinklad plåt med en mindre öppning. Det är den öppningen jag syftar på.

Men läser att du samtidigt verkar få igång brasan så det är nog inte det :)
 
När ryker det in?
Du skriver att du tänder en brasa, sedan låter luckan stå på glänt tills det tagit sig...
Ryker det in hela tiden under den perioden eller vad?

När du har en dörr eller fönster öppet samtidigt som de tänder och det börjar ta sig, om det då ryker in är det dags att kolla skorstenen då den drar för dåligt av någon anledning.
Kolla så att spjäll verkligen är helt öppet.

Vet du hur lång skorstenen är och hur stor rökgången är?
 
Jag har nu kommit på en annan märklig grej, när jag drar igång köksfläkten när ingen eldning sker verkar det som att den trycker ut luft genom braskassetten för det börjar lukta i vardagsrummet och lägger jag ett papper på kassettens tilluftsspjäll så lyfter pappret och fladdrar en aning. Det känns i så fall som att det "läcker in" luft i braskassettens luftkanal från den kanalen som köksfläkten nyttjar.

A.Holm skrev:
När ryker det in?
Du skriver att du tänder en brasa, sedan låter luckan stå på glänt tills det tagit sig...
Ryker det in hela tiden under den perioden eller vad?

När du har en dörr eller fönster öppet samtidigt som de tänder och det börjar ta sig, om det då ryker in är det dags att kolla skorstenen då den drar för dåligt av någon anledning.
Kolla så att spjäll verkligen är helt öppet.

Vet du hur lång skorstenen är och hur stor rökgången är?
Jag inbillar mig att det ryker in lite hela tiden, man tänker inte på det när man sitter i vardagsrummet då känner man mest på lukten men i resten av huset där vi har lite bättre belysning ser man att det är rökigt tydligt i t.ex. våra spotlights i sovrummet.

Skorstenen är en enligt besiktningsintyget 3,5 meter lång.
 
Attackbävern skrev:
Jag har nu kommit på en annan märklig grej, när jag drar igång köksfläkten när ingen eldning sker verkar det som att den trycker ut luft genom braskassetten för det börjar lukta i vardagsrummet och lägger jag ett papper på kassettens tilluftsspjäll så lyfter pappret och fladdrar en aning. Det känns i så fall som att det "läcker in" luft i braskassettens luftkanal från den kanalen som köksfläkten nyttjar.

Jag kan tänka mig att du har för dåligt med inkommande luft , då du startar fläkten och suger ut luft kommer det in ny luft genom skorstenen.
Kommer det inte in frisk luft i tillräckligt stor mängd så tar luften den lättaste vägen in tyvärr.
Öppna ett fönster eller en dörr och se om det blir likadant , blir det bättre så får du montera mer in lufts ventiler i huset.
 
Att det drar in när du startar köksfläkten är ett tydligt tecken på att du har för dåligt med tilluft in i huset.

Okej, så du ser alltså inte att det ryker in när du öppnar luckan på kaminen, utan att det kommer in rök någon annanstans i huset.
Det kanske kan bli som Micro är inne på att när du eldar och kamin suger luft upp genom rökkanalen så drar det ner luft i de övriga kanalerna i skorstenen, då med lite rök som hamnar inomhus.

Testa som sagt att elda med ett fönster eller en dörr öppen och se om det inte fungerar bättre då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.