M
gol skrev:
Vågar påstå att största problemet med fördröjningar är att de flesta hemautomationssystemen fortfarande håller på med pollning och cyklisk uppdatering på ibland flera sekunder. Väljer man istället händelsestyrd teknik, såsom Websockets och MQTT så sker allt blixtsnabbt. Fördröjningen på själva IP-kommunikationen är försumbar i sammanhanget om man bara väljer rätt tekniker och protokoll.

//Göran
Absolut är det helkorkat att använda cykliska uppdateringar och kommandon när det handlar om något man vill ha så nära realtid som möjligt.
Dock anser jag att gemene man har ca 20-30ms fördröjning i sitt trådlösa nät. Det innebär att bara sätta upp TCP-anslutningen tar runt 70m-90ms, sen ska det skickas kommandon och anslutningen ska terminernas innan kommandot lämnar controllern. Att det skulle ta en halv sekund eller mer innan brytaren får kommandot ser jag inte alls som orimligt.
Med trådlöst nät, traditionell TCP och kontrollfunktioner så kommer det alltid vara så.

Går man över på UDP eller annat protokoll som löser problemet (kanske websockets kan det) och skickar paketen på vinst och förlust blir det en annan femma men systemet blir inte heller särskilt pålitligt.

Precis därför spel aldrig har och aldrig kommer kommunicera över TCP när man vill spela i realtid.
 
Redigerat:
M
Kollade runt lite om WebSockets och MQTT, ser ingen bra bevisning på att dessa skulle hjälpa till att göra kommunikation från telefon till sensor avsevärt snabbare.
Båda jobbar dessutom ovanpå TCP.

Fördelen med WebSockets är att man sätter upp en enda TCP-session som man sedan skickar meddelanden över.
Tanken är då (antar jag) att man har en konstant session mot sin controller vilket kommer slösa på mobilens batteri, utan tvekan.

Det är i så fall mycket bättre att bygga ett system där man antingen kör UDP eller att varje sensor ansluts mot det trådlösa nätet. Mobilen skickar då sitt kommando direkt till sensorn/brytaren och sen kan brytaren informera controllern om att dess status har uppdaterats.

Så ser jag på det i alla fall :)
 
Är väl inga problem att hålla igång TCP-session hela tiden så länge det inte är fråga om batterimatade sensorer och inmtningsenheter? Att det tar några sekunder tom att få liv i mobilen eller nån tablet på väggen gör ju att de fördröjningarna som blir där ändå är katastrofala, det jag menar är att brytare mm som sitter på väggen, och kan matas konstant med 230V, bör reagera direkt däremot.
(Är det TCP i zwave o zipato trafiken..?)
 
Redigerat:
Denna tråd gör mig sjukt sugen på att komma igång, bara det fanns lite tid över...
 
M
karlmb skrev:
Är väl inga problem att hålla igång TCP-session hela tiden så länge det inte är fråga om batterimatade sensorer och inmtningsenheter? Att det tar några sekunder tom att få liv i mobilen eller nån tablet på väggen gör ju att de fördröjningarna som blir där ändå är katastrofala, det jag menar är att brytare mm som sitter på väggen, och kan matas konstant med 230V, bör reagera direkt däremot.
(Är det TCP i zwave o zipato trafiken..?)
Nej allt som är "fastmonterat" går ju så klart att ha en konstant TCP-anslutning till, men det är inte där den behövs heller.
Från de enheterna är det sällan problem att skicka med protokoll som saknar kontrollfunktion (t ex UDP).

Nexa skickar på vinst och förlust, det vet jag. Tror Z-Wave har någon form av kontrollfunktion om jag inte minns fel, dvs att brytaren svarar tillbaka att den har mottagit signalen.

Nexas knappar som man monterar på väggen fungerar precis som deras fjärrkontroller och har ungefär samma responstid. Man associerar helt enkelt knappen till den brytare som den skall styra och sen gör den det.


Har man alldeles för mycket pengar så kan man ju kolla på trådburna styrsystem, dem brukar ju ha helt fantastisk responstid. Men då behöver man ju även dra kablage mellan alla brytare och kontrollern, vilket inte alltid är ett jätteroligt jobb att göra i efterhand eftersom man inte får dra dem i samma rör som el-kabeln.
 
M
osiris skrev:
Denna tråd gör mig sjukt sugen på att komma igång, bara det fanns lite tid över...
Vad är det du vill komma igång med? :)
 
Zwave o zipato är ju riktiga system med återkoppling, i 800-900 Mhz bandet.
Gamla Nexa är fire-and forget i 433-bandet. Det senare har jag valt bort då de enheter jag och alla redan testat lite med ju visar att man behöver kvittering. Dessutom byggs inte nätet ut som i zwave o zipato när man skaffar fler enheter. Kan bli radioskugga med Nexa.
Trådat går ju helbort, man är ju inte gjord av pengar och kan vi flyga till månen utan tråd så...
 
M
Varför frågar du då om du redan visste? :D

Jag kör utan kvittering, fungerar klanderfritt än så länge på två våningar och utan extern antenn. Dock är sändaren väl centrerad i huset.

Det värsta som kan hända är att man får trycka två gånger till på knappen för att sända om kommandot, men det har aldrig hänt här än. Är ändå bara en 5cm lång antenn på sändaren.

Däremot så kan jag ju definitivt rekommendera alla som kör med TellStick att skaffa en extern 450Mhz-antenn (de brukar täcka 400-450MHz) om man har lite problem med täckningen.
 
M
Ah förlåt - vet inte hur, men jag tolkade din fråga fel.

Nej - dem bygger inte på TCP, dem bygger på sitt egna protokoll. Men det är väldigt väldigt snarlikt TCP.
 
:) OK. Jo det borde väl iaf vara liknande avvägningar mellan sessioner etc.
Att trycka en gång till är ju OK om man ser utfallet, men då faller ju en hel del av automationstanken...liksom fjärrstyrningstanken..
 
Marcussjogren skrev:
Vad är det du vill komma igång med? :)
Hembyggd hemautomation. Har några rpis liggande och sändare/mottagare för 433. Inte några enheter att läsa av/styra än. Har utvecklat i över 30 år så mjukvarubiten blir nog den enkla för mig - kommer köra node.js
 
M
karlmb skrev:
:) OK. Jo det borde väl iaf vara liknande avvägningar mellan sessioner etc.
Att trycka en gång till är ju OK om man ser utfallet, men då faller ju en hel del av automationstanken...liksom fjärrstyrningstanken..
Jo de är ju bara utifall att det skulle bli fel som man får lösa problemet så :)
 
M
Har påbörjat ett grafiskt gränssnitt nu i alla fall. Förut var det bara en gråblå bakgrund, nu blir det lite skillnad i alla fall :)

Screen Shot 2016-02-22 at 23.57.45.png

Har inte fixat några snygga knappar för brytarna så därför blev det inte någon bild på det :D
 
M
Snart är knapparna ok också, om jag bara kunde få ordning på den där nedrans teckenkodningen!
Funderar dock på att byta dem mot fyrkantiga samt att dem ska vara orange när dem är av.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.