R RapidSledge skrev:
Du får väl titta på någon av de andra varianterna, tycker inte en märkström på 40A är relevant i ett hus.
Det var mer en "heads up" på att det finns materiel som avviker från standard så det kan vara bra inte börja med att slänga manualen.

40A på inkommande är väl högst relevant idag när man börjar säkra upp för elbilar mm. Jag satte brytare mm på inkommande dimensionerat för 40A. Merkostnaden för 40 på detta istället för 25 är inte så stor. Ex Garo JFB är 40A 10kr billigare på elbutik.se.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den du visar där är så förnämlig att man kan välja antingen vänster eller höger sida som N-pol.
Exakt!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Exakt!
Fast det är precis den bilden Garo har på sin hemsida och ändå skriver de ” På de 4-poliga jordfelsbrytarna ska nollan placeras till vänster”
Troligtvis stämmer det de skriver, men varför visar de på apparaten att N kan anslutas både till vänster eller höger... btw jag har installerat flera sådana där då jag vet hur märkningen ser ut.
 
R
R Robert-san01 skrev:
Exakt!
"På samtliga GARO jordfelsbrytare kan spänningsmatning utföras på över- eller undersida och på samtliga 2-poliga jordfelsbrytare finns möjlighet att ansluta neutralledare på höger eller vänster sida. På de 4-poliga jordfelsbrytarna ska nollan placeras till vänster. "
 
R
Kontaktorspolen som skall hålla självhållningen skall ha 1 fas o 1 N.
Har kopplat in många jordfelsbrytare med märkström + 100A som består av separat Mätspole och kontaktor.


Framgår om ni tittar på kopplingschemat på jordfelsbrytaren.

Kan se på den ena ena så spelar det ingen roll då självhållnigen ligger mellan 1 o 7 dvs de bägge yttre anslutningarna.

Däremot på den andra spelar det roll då självhållningen ligger mellan N o 3.
 
Redigerat:
J Behörig Installatör skrev:
Fast det är precis den bilden Garo har på sin hemsida och ändå skriver de ” På de 4-poliga jordfelsbrytarna ska nollan placeras till vänster”
Troligtvis stämmer det de skriver, men varför visar de på apparaten att N kan anslutas både till vänster eller höger... btw jag har installerat flera sådana där då jag vet hur märkningen ser ut.
Skulle tro att det beror på vem som levererat just den modellen/batchen de fotograferat. Har fått för mig att det är lite olika UL som brandas Garo, bla Katko. Tycker dessa ser misstänkt lik något från Legrand.
 
På GARO RCD-KV har fördröjningsflaggor på dom yttre kontakterna och kan ha Nollan valfritt höger/vänster.

GARO RCCB har bara flagga till vänster.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
J Behörig Installatör skrev:
Fast det är precis den bilden Garo har på sin hemsida och ändå skriver de ” På de 4-poliga jordfelsbrytarna ska nollan placeras till vänster”
Troligtvis stämmer det de skriver, men varför visar de på apparaten att N kan anslutas både till vänster eller höger... btw jag har installerat flera sådana där då jag vet hur märkningen ser ut.
R RapidSledge skrev:
"På samtliga GARO jordfelsbrytare kan spänningsmatning utföras på över- eller undersida och på samtliga 2-poliga jordfelsbrytare finns möjlighet att ansluta neutralledare på höger eller vänster sida. På de 4-poliga jordfelsbrytarna ska nollan placeras till vänster. "
Förstår inte varför ni ska förvirra så, utgå från bilden som diskuteras och se då att det förhåller sig annorlunda än ni gör gällande. Att utgå från symboliken på apparaten borde vara förstahandsvalet och tvivlar man ytterligare i så fall mäta och konstatera tidig slutning / sen brytning på ytterpolerna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Om man nu som hempulare skall göra en elcentral, gör en ritning innan.
[bild]
Den var hittar man grafiken?
 
Ok, jag trodde du hade ritat upp detta i något program.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.