En stor anledning till varför jag använder mig av Hager är för att jag tycker att de har de snyggaste kapslingarna och snyggast normapparater och jag vill att kunden ska ha det snyggaste., för så skulle jag själv velat haft det. Kunderna är även nöjda efter jag har monterat en Hager åt dem (förvisso är det kanske för att det inte fått fakturan ännu, men jag har inte hört några klagomål ännu i alla fall). Sedan är anledningar som att det går fortare att koppla och det även där går att få snyggare rätt stora.

//Patrik
 
Jag tycker det är lite konstigt att man vill pruta en tusenlapp (som är skillnaden mellan bra och dålig) på en vara som är en engångskostnad och vars livslängd ( med dom dyrare alternativen) är lika lång som brukaren. Skillnaden är mindre mellan olika taper som varar nått år.
 
Jag tittar själv på att byta central i lägenheten, och det lär bli en hager. Det kostar inte så många kronor extra i sammanhanget, och resultatet blir bättre.

Tänk på att tillverkare har en del olika centralkapslingar, setill att få den du tycker är snyggast =)
 
En varning på att ställa krav på en elektriker dock.
Jag hade en elektriker hemma som kollade på att byta ut en diadez till en normcentral och eftersom jag sa att jag ville veta pris på en infälld istället för en vanlig utanpåliggande så blev resultatet antagilgen att jag va en krävande kund som faktiskt viste vad jag ville ha gjort och efter det så screenade han mina samtal och hörde aldrig mer av sig.
Eftersom jag var tvungen att få upp en central oavsett gav jag upp stack och köpte en färdimonterad AEG hos classe som faktiskt var nästan perfekt för mina behov.
Det som tog lite tid var ju att lista ut hur en jordfelsbrytare ska kopplas men så komplicerat är det inte förutsatt att man inte har 10 tummar
 
Har classe verkligen infällda elcentraler ? eller blev det inte så viktigt när du skulle göra det själv ;)
 
elmont skrev:
Har classe verkligen infällda elcentraler ? eller blev det inte så viktigt när du skulle göra det själv ;)
(y)

//Patrik
 
Da9911 skrev:
Bo har följt dina poster ett tag och du verkar verkligen ha koll. Hur skulle du resonera när det gäller normcentral? Är det hager som gäller eller funkar det med något helt okänt märke?
För en liten central med en JFB "funkar" det mesta, utom möjligen Biltema - det är ingenting som någon vill ha hemma på väggen:)x). Du kan dock få problem att hitta en elektriker som vill montera det du har köpt på Clas eller Jula, med viss rätt. Installationen kan bli dyrare pga längre installationstid, och det kan bli tvärstopp om fler än 1 JFB ska installeras pga brist på tillbehör.

Kvalitén på komponenterna skiljer sig som redan nämnts. En billig central kan bli dyrare i längden. Och den dag någon no-name komponent går sönder kanske det inte finns en ersättare utan du måste välja ett annat fabrikat vilket till slut får centralen att se ut som något som katten släpat in.

Men det är du som bestämmer, i samråd med elinstallatören. Han har ofta kataloger med sig med ett urval (även om vissa bara har Hagerkatalogen i bilen :cool:). Du kan annars gå in på en grossistweb med bra bilder och botanisera bland centraler (lista 22), t.ex
http://gateway.solar.se/sgs/weblink/Search/Default.aspx
https://webbshop.storel.se/default.aspx?c=1&p=5
 
Tyvärr, Solarwebben kräver inlogg.

//Patrik
 
nope det blev en utanpåliggande men jag satte den på andra sidan av väggen där jag hade tänkt sätta den från början.
Men eftersom jag ju inte kan hitta nån annan i närheten som har en färdigkopplad normcentral på en lördag så fick det bli det dom hade hos classe (räknar inte riktigt biltema och julas normcentraler som värda pengarna)
 
Solar har alternativet "logga insom gäst"...
 
Patrik_Hed skrev:
Sedan är anledningar som att det går fortare att koppla och det även där går att få snyggare rätt stora.
Jag känner igen det där från andra installationsprylar (t.ex. antennbranschen) men det är otroligt svårt att förklara för en kund på ett trovärdigt sätt utan att samtidigt "göra ner" billighetsalternativen som är till för den som inte betalar timkostnad för arbetet...


elmont skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att man vill pruta en tusenlapp (som är skillnaden mellan bra och dålig) på en vara som är en engångskostnad och vars livslängd ( med dom dyrare alternativen) är lika lång som brukaren. Skillnaden är mindre mellan olika taper som varar nått år.
Va, ska man byta tapeter oftare än elsystem? I stugan är tapeterna jämngamla med merparten av elsystemet som byttes/kompletterades för 40 år sen. ;) (vissa delar "längst bort från centralen" är av stenåldersutförande, enbart delar som normalt inte har någon tyngre last)
 
tack för alla svaren!

Skulle denna kunna vara något att satsa på?

Eller är ska man gå på en större?
 
Behövs en större och kör inte med färdigkopplad. Du har större frihet att koppla efter eget behov om du köper alla grejer separat. (Du/elektrikern)

//Patrik
 
Enda poängen med färdigkopplad är väl om man får ett bättre pris än att köpa lösa delar - fast då ska man verkligen behöva just de delar som ingår.

Jag undrar hur många färdigkopplade centraler som finns monterade som har en klase överblivna säkringar eller där man fått ta bort något av det som följde med för att få plats vad man egentligen ville ha?
 
I ett garage eller något där det ska vara en huvudbrytare, en JFB, en trepolig 16A och några enpoliga 10 A säkringar kan det ju säkert vara bra, men annars.. nja. Jag vill bygga efter eget huvud.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.