Ja, de fick extra betalt för att släppa en del. Men fortfarande finns det mängder av data och tjänster som kostar.
 
K
P Peter787 skrev:
Tja, förutom att jag driver ett AB, så vet jag att man inte kan dela ut aktieutdelning som en rabatt till aktieägare beroende på om de handlat olika mycket med företaget de är delägare i.
Vad bra, och då vet du ju att Nordpool inte gör det, så släpp dina konspirationsteorier nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
K kniv skrev:
Vad bra, och då vet du ju att Nordpool inte gör det, så släpp dina konspirationsteorier nu.
Du svarade på min kommentar till inlägg #31 av BSOD, som tyckte att alla betalningar till ägare är aktieutdelning, så du borde läsa inläggen du tänker kommentera innan du skriver.
 
K kniv skrev:
Vad bra, och då vet du ju att Nordpool inte gör det, så släpp dina konspirationsteorier nu.
Nordpool blev 2014 dömda för kartellbildning av EU. Så helt orimligt är det inte att något kan vara fel, men jag tror inte det är något konstigt nu.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/IP_14_215
 
K
M Martin_ skrev:
Nordpool blev 2014 dömda för kartellbildning av EU. Så helt orimligt är det inte att något kan vara fel, men jag tror inte det är något konstigt nu.

[länk]
Och efter det har Euronext köpt dom. Även Nasdaq var med och försökte köpa
 
Det var nog det dummaste hittills i ämnet. Aktieutdelning kräver att man är aktieägare. Nyhet? Dessutom måste utdelningen vara exakt samma per aktie.
Har absolut inget med kick-back att göra, som handlar om leverantör-kund relationen.
Snacka om att skriva i affekt och komma helt snett.



B BSOD skrev:
Aktieutdelning kallas det när ett aktiebolag delar ut pengar till sina ägare, inte kickback.

Dessutom kontrolleras majoriteten av nordpools aktier av euronext, ett helt vanligt publikt aktiebolag. Och resten av bolaget kontrolleras av ett gäng TSOer som har 0 incitament att hålla på med kartellbildning och bluff och båg. Det känns som du är rätt vilse i dina konspirationsteorier.
 
Verkar som tråden spårade ut lite, men jag har skrapat en del hemsidor och databaser online, och nästan alla har restriktioner för att stoppa robotläsning. Kostar mycket pengar om några enstaka aktörer börjar sända data requests några hundra (tusentals) gånger i sekunden, och oftast inte deras målgrupp med en hemsida heller. (och som några redan var inne på, går ofta att ta ordentligt betalt för en API nyckel också om du sitter på värdeful data)
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Data som både är gratis och säljs...
Den datan jag använder är enbart priset per kWh per timme nästa dag.
Grafiska data kan jag själv fixa.
Min ursprungliga frågeställning gäller varför är Nord Pool så slutna ?
Gissar att det sitter ett gäng gamla Telia och Vattenfall chefer där
Vatten är tillgänglig kostnadsfritt i många ställe i Sverige, trots detta köps det av de flesta, ibland för otroliga summor.
Bekvämhet har ett pris helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.