Dagens tapetsering gick mycket bra jämfört med igår. Idag har jag tapetserat tre väggar, och kan konstatera att framgångsreceptet är mindre lim, jobba snabbare och vara mycket noga med kanterna. Dessutom får man inte vara rädd om det finns en och annan bubbla, den torkar ihop.

Ett fel jag gjorde igår var att frenetiskt försöka jobba bort varenda liten bula, vilket resulterade i att jag "masserade" ut limmet vid kanterna. Att jag dessutom hade en aning för mycket lim gjorde inte saken bättre.
Efter dagens tapetsering tycker jag fortfarande att det är ganska svårt att få kanterna exakt kant-i-kant.

Imorgon börjar jobbet med fondväggen med tegelmönstrad tapet. Den har mönsterpassning, samt är mörkare så det blir ännu viktigare med skarvarna så att inte den vita väggen bakom syns igenom. Hellre en aning överlapp än en aldrig så liten springa där den vita väggen syns.
Dessutom ska tapeten skäras runt ett fönster och in bakom ett element. Det blir spännanade...
 
Är det viktigt att dölja skarvarna och undvika överlapp kan du mäta ut ungefär var skarvarna kommer. Sedan tar du en färg som är ljus, mörk eller nyans utifrån färgen på tapeten och drar ett lodrätt varv med färg just där skarven kommer, du minimerar då risken för synliga glipor. Lite överarbetat kan tyckas men ger ett mycket bra resultat.
 
Efter att ha synat skarvarna från igår, så tycker jag att våderna har krympt en aning. Där jag lyckades få tapeten precis kant-i-kant är det nu en glipa på ett par tiondelar, vilket är fullt tillräckligt för att väggen bakom ska synas. Betyder det då att man måste ha en eller ett par tiondelar överlapp för att slippa glipa så är ju en av poängerna med non-woven borta.

Vad säger ni, som har tapetserat mycket non-woven? Krymper våderna en aning, trots att det sägs att det inte ska hända?

Jag får nog göra som AndersS skriver, att måla vid skarvarna med lämplig färg, vilket kan bli svårt med fondtapeten eftersom det är ett tegelmönster med varierande färger (variationen är större än bilden visar):

Midbec Tegel 47683.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ogillar strap-on tapeter skarpt men viktigaste är att alltid jobba i blött lim.

Sen det där med skarvar är ett fanstyg, brukar köra kant i kant sen borstar jag halva tapeten mot skarven och andra halvan nedåt sen avslutar med ett drag med en fuktad trasa, så nu går det hyffsat men jag föredrar papptapeter fortfarande
 
Lutte skrev:
Ogillar strap-on tapeter skarpt men viktigaste är att alltid jobba i blött lim.

Sen det där med skarvar är ett fanstyg, brukar köra kant i kant sen borstar jag halva tapeten mot skarven och andra halvan nedåt sen avslutar med ett drag med en fuktad trasa, så nu går det hyffsat men jag föredrar papptapeter fortfarande
Jag gissar att du är målare, Lutte? Tack för tipsen!
 
står det på rullen att den ska sättas kant i kant så ska du det och den ska inte krympa. Klaga hos återförsäljare!
Ev fel vid tillverkningen.
 
Skarvarna krypa noll och stanna precis där du satt den och man ska behöva syna en sådan tapet (med tegelmönster) mycket noga för att kunna hitta skarven.
 
De tre väggar jag har tapetserat hittills är en ljus, nästan vit, tapet vilket gör att den vita väggen inte syns så mycket om skarvarna glipar.

Nu på eftermiddagen skar jag till våderna av fondtapeten med tegelmönster.
Då upptäckte jag att mönstret är förskjutet 2-3 mm i ena änden av tapeten när den andra änden ligger rätt.
Det kan väl ändå inte vara acceptabelt? Eller?

IMG_1171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1170[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Både det och krympning (framför allt) är reklamation.
 
Jonazz skrev:
Jag gissar att du är målare, Lutte? Tack för tipsen!
Haha nä är smed men har hunnit tapetsera några hus ;)

Angående mönstret som inte passar hade jag reklamerat, men det går inte att passa in våderna. Eller är förskjutningen på samma skarv?
 
Ja, mönsterförskjutningen är på samma skarv. Passar det upptill så blir det fel nedtill och tvärtom.

Jag är fortfarande fundersam över kant-i-kant.

När jag tapetserade igår var jag riktigt noga med att hänga varje våd med en liten aning överlapp och sedan dra i sidled så att kanterna passade perfekt innan jag slätade fast våden med tapetverktyget. Ändå blev det en aning springa i skarvarna efter att det hade torkat.
Först tänkte jag att det är för att jag är ovan och aldrig har tapetserat innan, men tummen brukar sitta på rätt ställe i min hand och jag tyckte mig få rätt bra koll efter några våder.

Kan det vara så att jag har för höga krav? Men skarvarna ska väl knappt synas om det blir rätt?
Tycker jag har sett andra väggar där det är mycket svårt att se tapetskarvarna.
 
Jonazz skrev:
Ja, mönsterförskjutningen är på samma skarv. Passar det upptill så blir det fel nedtill och tvärtom.

Jag är fortfarande fundersam över kant-i-kant.

När jag tapetserade igår var jag riktigt noga med att hänga varje våd med en liten aning överlapp och sedan dra i sidled så att kanterna passade perfekt innan jag slätade fast våden med tapetverktyget. Ändå blev det en aning springa i skarvarna efter att det hade torkat.
Först tänkte jag att det är för att jag är ovan och aldrig har tapetserat innan, men tummen brukar sitta på rätt ställe i min hand och jag tyckte mig få rätt bra koll efter några våder.

Kan det vara så att jag har för höga krav? Men skarvarna ska väl knappt synas om det blir rätt?
Tycker jag har sett andra väggar där det är mycket svårt att se tapetskarvarna.
Om det är på samma skarv så är det bara att åka och slå rullarna i skallen på tapetprånglaren för det ska du inte acceptera på premium tapeter!

Och angående skarvarna som glipar så verkar det konstigt att dom krymper, antingen är det handhavande fel eller så krymper dom. Har du tryckt fast dom ordentligt i skarvarna så dom inte glipar pga det?




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut då jag har krängt upp strap-on tapeter
 
Är rätt vanligt att mönster tandar. Mitt tips är att se till att det sitter rätt i ögonhöjd. Sen får det tanda lite uppe och nere. Har hänt mig många ggr att våderna glider isär också detta skulle jag vilja lägga på limmet i många fall. Satte nämligen ett rum med samma tapet men bytade lim efter halva eller så fick problem med att det gled isär där kag använt det sämre/billigare limmet. Detta är inget vetenskapligt påstående på något sätt men något jag har fått för mig. Iaf använder bara bättre lim numera och upplever att det har blivit bättre.
 
En tapet som kostar 400 spänn rullen ska mönstret passa perfekt på, speciellt när det syns så bra som på tegelmönster.
Kanske skulle jag acceptera en viss förskjutning på en billig tapet under hundringen.

Intressant iakttagelse med olika limmer, XIntjone. Limmet jag använder är Bostik med namnet "Non-Woven", alltså speciellt för sådana tapeter. Både tapeter och limburk är märkta med de tre trianglarna som betyder att de är gjorda för varandra. Borde funka som smort, tycker jag.
 
Jag håller helt med Jonazz. Jag har satt upp vanliga tapeter många gånger och när jag lät mig övertalas att använda sådana easy-up så blev det bara skit. De är styva, inte följsamma, och har dragit springor fast vid uppsättningen satt dom ihop. Aldrig mer igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.