Johan. det var inte kul! Gubben är gammal!! :)
Beträffande rekomendationen så ser jag framför mig personer som just skaffat hus med allt vad det innebär. Har ju själv varit i samma sits. Minns själv att det var mycket som drog pengar och slantarna växer ju inte på trän direkt. Kände igen mig själv helt enkelt. Ett försök till hjälp och råd som tyvärr hade kunnat varit mera genomtänkt.

/Janne
 
Ok, jag förstår, tanken var god. :)
Så, förhoppningsvis har vi med det här konstaterat att det finns vänliga och hjälpsamma medmänniskor här på byggahus.se som vill nybyggare bara väl och att man bör ta dräneringen i ett svep. Ta ett banklån till...:D

/Johan (som börjar bli trött men måste betala zzzz .... räkningaaazzzzzrna förszzzz...)
 
Vi tänker nog köra en sida i taget, får väl återkomma om det var förbannat korkat eller inte... :)

Har en tråd igång just om detta, eftersom man riskerar sättningar eller ras om man gräver upp runt hela huset. Det finns dräneringsfirmor som jobbar just så, med en sida i taget, även om de såklart gör färdigt hela jobbet i ett svep.
 
Hej
Vi dränerar lite i omgångar, eller isolerar som jag kallar det och när vi ändå e på gång med isodränen så passar vi på att dränera.

Vi hade/har INGA fuktproblem alls, men eftersom huset är byggt -67 och det ska läggas munksten på framsidan och trädäck med uterum m.m. på baksidan så verkar det vettigt att fixa dränering och isolering innan. Det sägs att isodrän runt huset höjer temperatuern ca 2 grader i källaren/nedervåningen. Detta borde förutom lägre uppvärmningskostnader oxo ge ett bättre klimat.

Det är ett sutteränghus så den sidan som är i trädgården den fixade vi i somras, där var det bara en dryg halvmeter vi skulle ner.
Och i tisdags fick vi uppgrävt ena sidan av huset. Där gick det från halvmetern till knappt 3 meter. Vi stannade vid ett hörn och där krånglade vi dit en byggplyfaskiva. Dränrör o dagvatten rör är lagda med dränsingel o fiberduk o imorrn fyller vi upp ca 2 meter.

Sen om ca en vecka är det dags för grävaren att komma och ta framsidan av huset.(måste avpassa hemmajobben när det är mindre o göra på jobb, därför tar det lite längre tid)

Så om nån vecka vet vi om det funkade att ta de djupare delarna oxo i omgångar

/Joakim
 
JanneL skrev:
Gaia: utgrävning av källare torde inte kunna jämföras med en dränering. -:)
Inte? man kan rubba balansen på många olika sätt -:).
Att det var ett tung tegelhus var nog av större betydelse än det på vilken sida av husgrunden man har grävt ut.
gaia
 
marian.c skrev:
Det finns dräneringsfirmor som jobbar just så, med en sida i taget, även om de såklart gör färdigt hela jobbet i ett svep.
Ja, precis! Man kan inte vara nog tydlig... Självklart kan man ta en sida i taget bara man tar nästa sida direkt och inte återfyller den första innan...
Vi jobbar så att man gräver upp helt och hållet runt om med en del undantag. Typ om det är en gammal blockstensgrund som riskerar att undermineras om man tar i för mycket. Då får man kanske ta så lite som ett par meter bara.
 
i just mitt specifika fall rör det sig om en vägg på en sida av huset där vi ändå ämnar gräva upp hela trädgården. Denna uppgrävning kommer att fortsätta ca en meter runt hörnet innan en yttre källartrappa tar vid. Denna täcker nästan hela "nästa" sida av huset och här kan man väl inte dränera!?
Andra sidan av väggen som ska grävas upp övergår i grannens garage, alltså inget hörn att fastna vid.

Är det fortfarande lika dumt att ta bara den sidan i år?

/Elin
 
kloka_elin skrev:
...en meter runt hörnet innan en yttre källartrappa tar vid. Denna täcker nästan hela "nästa" sida av huset och här kan man väl inte dränera!?
Andra sidan av väggen som ska grävas upp övergår i grannens garage, alltså inget hörn att fastna vid./Elin
hmm, har du ngt foto eller lust att kladda lite snabbt på en ritning? Täcker trappan nästan hela sidan...? Bred trappa eller smalt hus? Nåja, inte ska du behöva bila bort den om den är helgjuten ner till två meters djup. Och jag förmodar att ni även i fortsättningen vill kunna använda källaringången, så lägg bara ett dränrör utanför den men under sulan som vanligt. Det kanske inte behövs alls föresten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.