hej satt och funderade på att slimma ner verktygsparken och funderar på om man kan klara sig med ett fåtal högkvalitativa elverktyg. Tänker att andvändningsområdet primärt är allmänt renoverande, kapning av hyllplan evt slipande av färg på möbler och liknande i lägenhet.

Tänker följande uppsättning men tar gärna emot feedback
- skruvdragare/slagskruvdragare
- sänksåg med skena
- sticksåg
- fein multitool
-excenterslip
-grovdammsugare
Vad tror ni klarar man det nödvändigaste med denna uppsättning.
 
Utan gerkap hade jag inte kommit långt.......
 
  • Gilla
Snabelhund och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut men Kap Ger saknas som sagt.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Mikael_L
S Snabelhund skrev:
och funderar på om man kan klara sig med ett fåtal högkvalitativa elverktyg
Svaret är NEJ ... :)
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Mikael_L
Men annars är svaret att du behöver:
En bra skruvdragare, en kort, lätt, stark modell som har 13mm chuck. (men kan du tänka dig att ha två kan du låta de ha skilda och lite överlappande arbetsområden)
Sen behöver du en bra handcirkelsåg med klyvkniv
Och så tillverkar du dessa tillbehör till denna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/
Och denna går ju att tillverka med olika vinklar
Och så kan du kika på denna utveckling också
https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/page-2#post-1519403

Och så denna skena





Sen behöver du väl en bra slipmaskin.

Nu har det du nämnde i din första post uppfyllts.

Sen vill du kanske ha en sticksåg också, och varför inte en multimaskin, och så naturligtvis en kap/ger också, en bordssåg vore väl bra, och en hyvel, och varför inte en bandputs, och då borde du även ha en sån där smal bandputs också, och en pelarborrmaskin är ju inte så dumt att ha, och en smärjel och en svets, och du måste ju kunna löda också, och hur kunde jag glömma sänksågen med skena, och så ska du väl ha en rejäl byggcirkelsåg också, och handöverfräs höll jag på att glömma, och så en planhyvel och en formatsåg så man även kan tillverka lite rejälare saker.

Oj, nu har jag nog averkat i alla fall hälften av alla nödvändiga maskiner. Nu får någon annan fylla på med det sista som inte går att undvara ... :crysmile:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ni har nog rätt, tänker att det blir trångt i garderoben för en kap/ger. Vilka andvändningsområden ser ni att den har som inte täcks upp av övriga maskiner? Gissar kapning av reglar o dyl. Som man inte kan köra med sänksågen?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men annars är svaret att du behöver:
En bra skruvdragare, en kort, lätt, stark modell som har 13mm chuck. (men kan du tänka dig att ha två kan du låta de ha skilda och lite överlappande arbetsområden)
Sen behöver du en bra handcirkelsåg med klyvkniv
Och så tillverkar du dessa tillbehör till denna:
[länk]
Och denna går ju att tillverka med olika vinklar
Och så kan du kika på denna utveckling också
[länk]

Och så denna skena
[media]




Sen behöver du väl en bra slipmaskin.

Nu har det du nämnde i din första post uppfyllts.

Sen vill du kanske ha en sticksåg också, och varför inte en multimaskin, och så naturligtvis en kap/ger också, en bordssåg vore väl bra, och en hyvel, och varför inte en bandputs, och då borde du även ha en sån där smal bandputs också, och en pelarborrmaskin är ju inte så dumt att ha, och en smärjel och en svets, och du måste ju kunna löda också, och hur kunde jag glömma sänksågen med skena, och så ska du väl ha en rejäl byggcirkelsåg också, och handöverfräs höll jag på att glömma, och så en planhyvel och en formatsåg så man även kan tillverka lite rejälare saker.

Oj, nu har jag nog averkat i alla fall hälften av alla nödvändiga maskiner. Nu får någon annan fylla på med det sista som inte går att undvara ... :crysmile:

:crysmile: Känner att det är lätt att hamna i dina tankegångar. en lite fundering bara, kan sänksåg vara alternativ till handklinga/cirkelsåg? Tänker på att dammuppsamlingen är såpass mkt bättre att det går att köra inomhus? Sågat lite mdf i lägenhet med cirkelsåg och det dammade rätt fint..:thinking:
 
Mikael_L
Skit i sänksågen, köp en bra handcirkel och bygg de två tillbehören jag skrev om i förra inlägget.

Det skulle i alla fall jag göra.
Var jag tvungen att slimma min verktygspark så skulle min sänksåg åka (med stor sorg) medan min Hitachi C6BU (inte C6BU2) skulle få vara kvar. Den är faktiskt (i min mening) mer universellt användbar.

Och dessutom är jag mycket nöjd med att ha denna äldre modell på Hitachi´s handklingor, ty det har tyvärr bara gått utför, och inte bara vad gäller hitachi. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle köpa för handcirkel idag, nästan alla är bara halva sågar, de flesta saknar klyvkniven, som är oerhört viktig, både vad gäller säkerhet och resultat.
Utan klyvkniv ska man inte såga annat än masonit och spånskiva, som ligger på ett bord.
 
C
Jag använder faktiskt en gammal hederlig manuell gersåg. Förvisso används den väldigt ofta, men jag kapar aldrig så stora mängder att jag känt mig sugen på en elektrisk, den är ju rätt jobbig att bängla fram och tillbaka. Så det går att klara sig utan. Men som vanligt är det ju arbetsuppgiften som styr behovet. Något jag definitivt skulle stå mig slätt utan är dock borrhammaren.
 
richardtenggren
En HKC 55 kan väl ersätta sänksåg och kap/ger:)
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Alla elverktyg är nödvändiga !;)
Verktygsberoende är en härlig sjukdom

Slimma inte ner antalet verktyg, du kommer bara ångra dig!
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Snabelhund skrev:
:crysmile: Känner att det är lätt att hamna i dina tankegångar. en lite fundering bara, kan sänksåg vara alternativ till handklinga/cirkelsåg? Tänker på att dammuppsamlingen är såpass mkt bättre att det går att köra inomhus? Sågat lite mdf i lägenhet med cirkelsåg och det dammade rätt fint..:thinking:
Du måste ha båda.
Om du aldrig klyver eller bygger ett helt hus, utan mest sågar lite skivmaterial, så är nog en sänksåg funkis.

Men sänksågen är rätt värdelös till stombyggande.

Jag har både och.
En TS55 sänksåg och så 3 st handcirklar (eller vänta nu, jag tror det är bara 2 nu, skänkte jag inte bort den sämsta ... :thinking:)
Jag planerar inte att göra mig av med någon nu, och hade jag ingen cirkelsåg alls, så skulle jag personligen satsa på en bra vanlig handklinga och kanske tillverka tillbehören jag länkade till, dessa ersätter både kap/ger och sänksåg.
Men ... ifall jag bara skulle såga skivmaterial, då skulle jag gå all-in på en sänksåg. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.