I mina naiva tummen mitt i handen försök så har jag nu ställt till det. Drömmen och förhoppningen om ett trädäck med rundade former runt vår runda nergrävda badbalja behöver er experthjälp för att förverkligas.

Som inspiration har vi tittat på följande bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/rundad-trall.345304/#post-3320066
https://www.byggahus.se/bygg-ett-runt-tradack

Inspirationen till trots så har vi nu ett halvfärdigt däck med osymmetriska former som inte gör någon glad. Det ser i våra ögon för j***igt ut.

Vi har inga ambitioner om en perfekt cirkel. Allt vi vill ha är utrymme att solstola på medans barnen badar medans vi undviker hårda vinklar.

Vi räknar kallt med att delar av bjälklaget behöver justeras samt trall kasseras. Frågan är hur det görs på ett smakfullt sätt som inte innebär jobb resten av sommaren.

Hjälp!
 
  • Halvfärdigt trädäck med oregelbunden form runt en rund blå badbalja i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt trädäck med osymmetriska former runt en rund badpool i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt trädäck med osymmetriska former runt en inbyggd rund pool omgiven av häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet ?
 
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är problemet ?
Det ser för för j****igt ut :)
 
  • Haha
Bonzo2000
  • Laddar…
I dina ögon kanske, men ingen annan kommer nog tycka att det ser ”för jävligt” ut. Snarare en intressant form.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
D Deek skrev:
Det ser för för j****igt ut :)
vad är det du inte gillar ? Formen ? Finnishen ? och vad är det du vilja hjälp av ”oss” med?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
vad är det du inte gillar ? Formen ? Finnishen ? och vad är det du vilja hjälp av ”oss” med?
Formen i huvudsak. Tar tacksamt emot tankar och idéer.
 
Cheesen
D Deek skrev:
Formen i huvudsak. Tar tacksamt emot tankar och idéer.
Jag håller med. Det ser för jävligt ut.
Problemet är "halvmånen" som går inåt, det skapar dålig estitik med poolen som går utåt.

Dessutom behövs det en ram av något slag för att se bra ut. Ändträ som du kapat fram blir bara blurrigt för ögat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Du skulle använt marksten för att få allt att smälta in bättre med gräsmattan och buskarna m.m. Det blir lite mycket med trallen även i mina ögon tyvärr.
 
  • Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
Personligen hade jag låtit däcket följa poolens cirkelform på vänstersidan och skippat det där "inhacket".
Annars så ser det väl inte så tokigt ut tycker jag.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
D Deek skrev:
I mina naiva tummen mitt i handen försök så har jag nu ställt till det. Drömmen och förhoppningen om ett trädäck med rundade former runt vår runda nergrävda badbalja behöver er experthjälp för att förverkligas.

Det är kanten/ändträt som stör tycker jag. Formen är okej, ska va lite liv. Rabattkant Rullkant i tryckimpregnerat trä 20 cm hög, som kan kapas där det behövs kanske vore en lösning? Kan oljas så ni får en fin brun nyans också. Komplettera sedan med växter så blir det bra.


Som inspiration har vi tittat på följande bland annat:
[länk]
[länk]

Inspirationen till trots så har vi nu ett halvfärdigt däck med osymmetriska former som inte gör någon glad. Det ser i våra ögon för j***igt ut.

Vi har inga ambitioner om en perfekt cirkel. Allt vi vill ha är utrymme att solstola på medans barnen badar medans vi undviker hårda vinklar.

Vi räknar kallt med att delar av bjälklaget behöver justeras samt trall kasseras. Frågan är hur det görs på ett smakfullt sätt som inte innebär jobb resten av sommaren.

Hjälp!
 
Gör en skiss rakt ovanifrån och rita in olika lösningar.
Att få till en cirkel är enkelt genom att tex använda centrum på poolen som startpunkt fast en cirkel i en cirkel kan se underligt ut mot allt annat som är fyrkantigt.
Vill ni ha cirkelform så skulle jag därför fundera på en fyrkant fast med ett rundat hörn in mot trädgården. Radien på hörnet får man provazsig fram till.

Jag tycker annars formen ser skaplig ut och det enda som krävs är buskar så man slipper se trädäcket från övriga trädgården fast det gäller oavsett form...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Inget polskydd?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jag tycker inte det ser så illa ut, inte alls.
Nån typ av fris/inklädnad runtom så man inte ser ändträ och reglar skulle nog göra en del.
 
  • Gilla
Bossesv och 5 till
  • Laddar…
PeterFalun
Kanske snygga till kurvan litegrann och sedan frisinklädnad som nämndes ovan. Ev kansten.

grattis för att du bygger en organisk form, mycket bättre än en rektangel Trädgård med rund pool, trätrall, röd markering längs gräskant, leksaker och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jättefranskan och 14 till
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Inget polskydd?
Jodå det kommer :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.