Som jag förstår det är ni missnöjda med deras marknadsföring, deras service (jag anser det vara service att ge priser på allt och inte bara en klumpsumma) och deras betalningsrutiner men ni kommer ändå att köpa deras kök? Och inte bara lite missnöjda utan "vi funderar starkt på att driva vidare detta till konsumentombudsmannen"-missnöjda. För mig är det en fullständigt obegriplig ekvation!

Du skriver själv att ni är "lockade av 50% driven". Då tillhör väl ni de som blir dragna vid näsan. Eller? Nej, säger en säljare till mig att jag måste bestämma mig här och nu för att erbjudandet är så speciellt, ja då lägger jag benen på ryggen och springer allt vad jag kan!
 
Spectre skrev:
Hej,

Vi har precis fått en offert från Noblessa lockade av 50% driven. Väl förberedda på att de säkerligen sockrat priset kom dock slutsumman som en chock. Totalpris 182000 kr och då har vi kollat upp vitvarupriser från vad siemens rekomenderar på sin hemsida vilket slutar med dessa i vanliga fall höga priser på 65000 kr. Då är priset således för skåp m.m. 117000 kr. De vill dessutom inte redovisa vad saker och ting kostar utan endast totalpriset. Vi har satt ihop samma kök på Marbodal, Kvik och Ikea och hamnat på max 50000 kr för de tatalt 5 underskårp och fyra vägskåp samt laminatskiva som vi ska ha. dvs mindre än halva priset, vi funderar starkt på att driva vidare detta till konsumentombudsmannen då detta ju inte är annat en väldigt FALSK marknadsföring. Vi har även kollat på Ballingslöv där vi även där inte skulle hamna på dessa horribla summor. Slutpriset på 91000 kr för hela köket är vi dock nöjda med de vitvaror vi valt men kampanjen är inget annat en en stor BLUFF!!!

Så de lär väl säkerligen inte gå i konkurs med dessa priser :). VI kommer dock köpa detta kök med de lösningar vi valt men man kan återigen inte låta bli att irritera sig på dess falska marknadsföring som säkert drar några vid näsan. Säljaren insisterade även på att man var tvungen att fatta beslutet här och nu då detta var ett sådant fantastiskt erbjudande något som en sund människa med vet kvar aldrig skulle gå med på :eek:. Sen att man ska betala innan köket levererats ja suck de kan de ju glömma då tar vi hellre en påminnelseavgift eller två :).
Hur i all världen orkar ni? Köpa nåt som ni verkar känna er lurade av, betala mer än nödvändigt, och dessutom driva ärendet till konsumentombudsmannen?? :eek:
 
Oj, jag har verkligen fått flera svar på min fråga. Många funderingar onekligen. Vi kommer nog gå på säljmötet som planerat i augustimen vi kommer inte bestämma oss på ståeende fot. Jag trodde nog att vi skulle kunna komma över ett billigt kök med deras halvapristkampanj men inser nu att det inte är ett äkta halvapriseterbjudande.

IKEA är ju trots allt att lita på. Man betalar vid leverans, standradstorlekar och friheten att eventuellt välja andra luckor. Vitvarorna kan man köpa på elgiganten eller hos stortysken Mediamarkt. Det finns tydligen ganska stora prutchanser där. Installationen hos Noblessa inkluderar inte vitvaror, vvs och el så då kan man lika gärna göra det själv.

Fortsätt att dela med er av era Noblessaerfarenheter. Någon från Noblessa som följer tråden? Kommentar!
 
johan_ben skrev:
IKEA är ju trots allt att lita på. Man betalar vid leverans, standradstorlekar och friheten att eventuellt välja andra luckor. Vitvarorna kan man köpa på elgiganten eller hos stortysken Mediamarkt. Det finns tydligen ganska stora prutchanser där. Installationen hos Noblessa inkluderar inte vitvaror, vvs och el så då kan man lika gärna göra det själv.

Fortsätt att dela med er av era Noblessaerfarenheter. Någon från Noblessa som följer tråden? Kommentar!

Så vitt jag vet erbjuder Noblessa en att betala med postväxel vid leverans. Vitvarorna kan du väl köpa var du vill oavsett vilken kökstillverkare du väljer.
 
Hej,
Vi köpte ett kök från de nu med slutsumman 172kkr. Jag anser inte oss vara förda bakom ljuset. Självklart finns det en viss lirkande med priser innan de sänker det till halva men man får ett bra kök i alla fall. Installation ingår ca 12,5kkr som jag förstår det.

Vitvaror: samtliga från siemens, pris jämfört på tretti.se, obs ej listpris på siemens site: Slutsumman av 62kkr.
Granitskivor med installation: ca 30kkr (möjligen kunde pressas en 5kkr om annan leverantör)
Beslag: Från Beslag design. ca 2,5kkr
Lampor, arbets och vitrins: Från Beslag design. ca 7,5kkr
Ho och blandare från Blanco: ca 17kkr
Snickerier. Bara lådor med inredningsdelar och även sockellådor, inte en enda lucka förutom i inbyggnadshögskåp, inklusive 4 vitrinskåp. Slutsumman ca 50-60kkr. (inga besparingar på delarvarken in- eller utvändigt här).

Tveksamt att Ikea kan även komma i närheten. Och jag vill inte ha ett massivt kök för en lägenhet som jag tänkte sälja innan jag flyttar till mitt drömboende. Mig veterligen håller laminat mycket bättre än massiv material i kök och är för det mesta underhållsfritt. Dessutom vet jag att Noblessa har mer gediget arkitektur, lådor dimensionerade för 50kg jämfört med Ikeas 30kg att nämnas.

Jag tror inte ett dugg på risk för kk. Jag tror däremot på bra marginaler och smart marknadsföring. Säljare vill sälja på plats för att de vill ha delvinst, sk kommissionen. Därför är de stressade. De vill sälja maximalt under kampanjen och en ambivalent kund tar bara deras tid och ev några andras. Det bör påpekas att de bokar en kund per två timmar och jag har förstått att ibland sitter de och arbetar till kl 24.00 för att motsvara efterfrågan.

Vi gjorde en bra deal och hoppas på det bästa. Äntligen någon som kan slå Ikea på käften:)

Mina hälsningar
Sesam
 
Har ett minne att jag sett den där kampanjen från Noblessa tidigare år också, nån emr som känner igen det?

/fredrik
 
172.000 är jag ganska mycket men svårt att uttala sig om det är prsivärt innan man sett köket.Jag antar att det var efter 50% avdraget. Är köket bara beställt eller levererat och monterat? Vilken leveranstid har de gett dig?
 
Leverans v38 inkl montering. Men jag har inte bråttom. Jag gick inte på prisvärt?? Vill jag ha prisvärt, kunde jag troligen få den för 80kkr.
 
Kolla ni i Noblessas 50% tidning så är det en bild på NOBILIAS fabrik i Tyskland. Här har NOBLESSA själva klistrat in NOBLESSA på husväggen i typ Photoshop. Det står NOBILIA där i verkligheten, inget annat..
Vill gärna verka större än vad dom egentligen är. NOBLESSA är ett svenskt varumärke
 
Lägger till mina tankar om Noblessa...
Var i kontakt med dem i maj i år för att rita upp vårt drömkök och få offert på det. Vi gick till Noblessa i Bromma och fick otroligt bra hjälp och många fina lösningar. Trodde att köket skulle rasa iväg i pris men fick ett som vi ändå kände oss rätt bekväma med (lite prutmån såklart).
Eftersom en släkting till oss tidigare haft problem med Noblessa och försenad leverans så var vi försiktiga och avvaktade med att göra en beställning innan vi hade förhandlat avtal. Vi började med att fråga om förseningar och vad som hände om köket blev försenat. Då fick vi veta att de inte hade haft en enda försening på de senaste 6 åren... Skumt med tanke på att vår släkting handlar på just den affären... Vi ville inte betala mer än högst halva köket innan leverans vilket de inte kunde tillgodose.
Vi valde då att avstå då vi tycker att en seriös leverantör böra vara så pass säker att denna kan erbjuda sina kunder iaf en liten tåt att hålla i...
 
Hej,
Köpte ett Noblessa kök till vår tidigare bostadsrätt. Använde då Noblessa i Norrköping. De krävde 30% i förskott och betalade resten efter leverans. Köket blev jättebra och vi var mycket nöjda. Fick en detaljerad offert innan vi skrev avtal (där priset på varje enskild pryl ingick). Har hört att de skiljer väldigt mycket i bemötande mellan olika Noblessabutiker.
 
Cribo - Vilken tur att det faktiskt skiljer sig. Roligt att du är nöjd med ditt kök, det är verkligen det viktigaste.
 
Man kan ha synpunkter på Noblessas marknadsföring, inte går i alla fall jag på att det blir 50% billigare om man väljer ett skräddarsytt kök. Såna marginaler har de inte om de ska ha råd att betala hyror och löner.

Amg KK risk, Noblessa är ett svenskt AB. Nobilia är den tyska tillverkaren. Tycker det var oturligt att Sverker tog upp Noblessa, han kunde lika gärna ha tagit upp vilken annan leverantör som helst.

Tillverkningskvalitén är mycket hög och deras design och lösningar har de senaste finesserna.

Jag själv beställde ett kök med 20.000 rabatt men det hamnade ändå på 85.000:- . Då valde vi bort vitvaror som jag köpte från nätet i Tyskland (kostade 95.000:- istället för 125.000:) och granitbänkar som jag beställde separat.

Motsvarande kök från Puustelli, HTH eller Tibro (där säljarna svär över Noblessas låga priser när de vet att deras stommar, dämpningar och högglans luckor inte är ett dugg bättre) hade kostat 50-150.000:- mer.

Kvik har lägre kvalitetskänsla. Ikea ligger långt ifrån.

Jag hade Poggenpohl innan och är kanonnöjd!
 
Redigerat:
Vi beställde ett Noblessa kök i Stockholm för några veckor sedan. Vi hamnade på 129k inkl montering (119k utan) efter 50% rabatt på allt utom montering (dvs kökspriset var i teorin 238k före rabatt) Vi har ganska hyfsade Siemens vitvaror med i priset och en enklare Thermex fläkt.

Givetvis så är det inte någon verklig 50% rabatt (men det kunde vi räkna ut innan vi gick dit...). Vi körde en process i flera steg. Först gick vi till Noblessa och ritade upp ett kök så som vi ville ha det. Gick sedan till Kvik och Marbodal och fick pris på samma kök (m samma vitvaror). Kvik var ca 10k dyrare plus att montering tillkommer med ca 15-20k till. Marbodal skulle ha typ 170k exklusive montering (ingick dock en vinkyl som var ca 7k dyrare där). Kollade även på IKEA som naturligtvis är mycket billigare. Deras mått på skåp etc funkar dock inte hos oss så det blev Noblessa och det känns ännu så länge bra. Vi har fått bra service och vettiga synpunkter. Återstår naturligtvis att se om de kan leverera i tid och på ett bra sätt. Den som lever får se...

Hur som helt så har vi hamnat på en prisnivå som ligger där vi hade tänkt oss (som bonus så har vi dessutom fått till lite schysstare vitvaror än planerat).
 
Min erfarenhet av noblessa är delvis begränsad men jag har varit på ett offert/ritingsmöte med deras säljare, lockades av deras 50% drive. Som andra tidgare nämnts var det givetvis inte 50 riktiga %. Det som gjorde att jag inte nappade även fast jag inser att det var ett rimligt pris för de luckorna som jag valde är följande:

1. Priset på vitvaror jämfört med lista på siemens hemsida var noblessas priser sockrade med ca 30 % vilket medför att den reella rabatten var ca 25%.
'2. Säljaren ville inte ge oss någon form av betänketid.
3. Väsentliga delar var felaktiga vid granskning av offerten som jag gjorde när jag kommit från säljaren. Tex saknades belysning, vitvaror var inte i rosftritt som överrenskommit, handtag var felaktiga trots flera detta påpekats vid ett flertal tillfällen, vid installatörs granskning av ritningen framgick det att felaktiga passbitar har beställts.

Sammanfattningsvis kan man säga att stora brister och felaktig marknadsföring var avgörande. Trots att priset i sig var rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.