Finns inga krav, bara att det finns larm. Sen det montaget, kanske en vän eller granne kan hjälpa till. Inget märkvärdigt, ledning mellan toa och tank finns där och kan skarvas in på nya larmet.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Så länge som nivågivaren (centralenheten) ansluts med stickkontakt så behövs ingen fackman till att installera och ansluta nivålarmet.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så länge som nivågivaren (centralenheten) ansluts med stickkontakt så behövs ingen fackman till att installera och ansluta nivålarmet.
Stickkontakt...?

Det befintliga (trasiga) nivålarmet går på batteri. Gör inte alla det, alltså?
 
Nu tänker jag på nya larm där många ansluts till 230V.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu tänker jag på nya larm där många ansluts till 230V.
Oj, det blir problematiskt för vår del. Det finns inget eluttag på toaletten.
 
Ta då ett med batteri problemet löst :cool:
 
Bara för att larmets huvudenhet sitter inne på toaletten idag så behöver den inte göra det i framtiden.

Hur mycket jobb det är att flytta larmet beror på hur det ser ut på platsen gällande kabelvägar mm.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att larmets huvudenhet sitter inne på toaletten idag så behöver den inte göra det i framtiden.

Hur mycket jobb det är att flytta larmet beror på hur det ser ut på platsen gällande kabelvägar mm.
OK, så huvudenheten kan sitta någon annanstans? Men hur ska det hela kunna fungera, om den inte sitter på toaletten?
 
Ett litet förtydligande:

Det här handlar om ett fritidshus byggt 1967, där mycket lite är gjort sedan dess.

Mamma fyller snart 82, är änka, och inte typen som ber grannar om hjälp.

Jag är 57, kvinna, enda barnet, bor på annan ort, och är mycket opraktisk.

Jag har t ex stora problem med att använda min induktionsspis, som jag nu har haft i 8 år.

På den tiden jag bar en armbandsklocka, fick jag gå till en urmakare 2 gånger per år, för att få den omställd till sommar- respektive vintertid.

Jag har precis lärt mig hur självscanning i en butik fungerar, men undviker det helst, eftersom det känns för komplicerat.

Jag använde en borrmaskin för första gången i mitt liv för 5 dagar sedan.

Jag har inte körkort.

Både mamma och jag lider dessutom av diverse hälsoproblem av varierad art.

Så jag tror - eller jag är faktiskt alldeles 100%-igt säker på - att det här måste lösas med så liten inblandning från mammas och min sida som möjligt.

Vi måste helt enkelt anlita någon, som fixar detta åt oss (om kommunen säger att det är nödvändigt).

Vi vill helst slippa ingrepp som innebär att el måste dras om i hela eller delar stugan p g a detta nivålarm. Inte enbart av ekonomiska skäl, utan framförallt därför att det inte finns någon mental eller fysisk ork till att dra igång några dylika projekt.

Fortsätt gärna att tipsa och kommentera; jag är tacksam för all hjälp. Men utgå ifrån en exceptionellt låg kunskapsnivå.
 
Kabeln mellan nivågivaren och huvudenheten kan vara mer än 100 meter, den går att skarva om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kabeln mellan nivågivaren och huvudenheten kan vara mer än 100 meter, den går att skarva om det skulle behövas.
Jaha, OK! Det är ju bra.
 
Alltså larm, måste det vara något elektriskt?
När jag lade ner en 6 kubiks tank för länge sedan skippade jag larm och satte istället en enkel nivåmätare på tanken. I tanken finns en liten flytboj, typ som man har till småbåtar. I bojen sitter ett rör som går igenom en genomföring vid tankstosen. På utsidan tanken på röret är en liten röd boll fäst som semafor. När tanken är tom vilar bollen mot tanken. När den är halvfull börjar den lyftas. Bollen syns från stugfönstret.. När det är trekvartsfullt går bollen ovanför stosen och det är dags att beställa tömning och man vet att man är ute i god tid . Finns säkert liknande men den här totade jag ihop för 20+ år sedan när jag lade ner tanken och det har fungerat felfritt. I början trodde jag att röret skulle möjligen kunde frysa fast i genomföringen så jag gick och kände på det emellanåt men icke. Antar att fekalierna alstrar tillräckligt med värme när det rötar så att det inte händer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.