tomlan skrev:
tror dock att dimmer måste vara av typen utan nolla
Det har du rätt i, då slipper man problem med att dimmern ev. inte skulle tåla bakspänning.
 
Wretan, om du tänker använder mitt schema, stryk de två noll-anslutningenarna till dimmern, (om du har halogen eller valiga glödlampor i taket), och använd en vanlig dimmer utan nollanslutning i stället, det blir bättre och billigare.

Om du gör så, skall då veta att du då inte kan använda led-belysning i taket. För detta krävs en noll-dimmer. Vill du ändå ha en noll-dimmer (dvs. du skall promt ha led i taket), och denna inte skulle tåla bakspänning, kan du enkelt koppla in ett reäl mellan dimmern och trafon för att råda bot på bakspänningen.
 
Raceman skrev:
Det får du gärna rita ett schema på.:)
Här kommer schema:
 
  • schema dimmer1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns PIR som inte kräver nolla? De PIR jag monterat (billiga sådana) har alltid krävt det...
 
Missade nollan på PIR,
 
  • schema dimmer 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grymt tack är inne på samma ide fast i badrummet att ha en pir på natten som tänder upp 2 av 5 halogen och med reducerad effekt.
Kör med en dubbeltrapp och sep dimmerfunktion




---
- Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk
 
Då är det väl snart dags att koppla enligt ovanstående men så mitt i all fundering kom det upp ett förslag till:

Vad händer om man kopplar in Nexas system, t.ex. LWMR-210 bakom en av knapparna (eller i nära anslutning till transformatorn?) Det står på Nexas hemsida (och kjell.com) att man även kan koppla en vanlig brytare till mottagaren.

Så en trådlös PIR som tänder LWMR-210 dimmat och en vanlig brytare som "bypassar" LWMR-210 för fullt tryck? Eller hur funkar LWMR-210, tar den kanske samma dimm-nivå om man slår på via vanlig brytare genom tåtarna för "to mechanical switch"?

Kjell har ju en manual men den blev jag inte mycket klokare på, kanske vet nån annan bättre?
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/41-50/50/50297/50297.pdf

Mvh
Wretan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.