David L,
det är förmodligen det, nämligen att gbroll ska uppdatera sin programvara, även om gbroll har felkod 272
 
  • Gilla
gbroll
  • Laddar…
D David L skrev:
Hittade detta i changelog:en för firmwaren, vilken version kör du?
D David L skrev:
Hittade detta i changelog:en för firmwaren, vilken version kör du?
[bild]
Helt klart misstänkt, tack! Jag vet att jag inte kör senaste versionen på utedelen, så får försöka få in den. Lär ju återställa felet om inte annat.
 
A Arnodt skrev:
Kan man inte bryta strömmen kortvarigt till värmepumpen, säg 10 minuter, och sedan slå på strömmen igen. Då borde man nollställa datorn i värmepumpen, då borde datorn starta igång igen och ha glömt att det varit varmt.

Bild nedan från installatörshandboken för NIBE S2125.

Även bild från användarhandboken(världens minst lästa bok) för VVM 320, hur larm återsställs(kvitteras).
Tack, men som jag sa så är det inget "riktigt" larm så det finns inget att kvittera. Jag har startat om innedelen men det hjälpte inte. Så jag får bryta strömmen till utedelen isf. Ska prova med fw-uppdatering också enligt förslag nedan.
 
Larmnummer 261 på S-modeller motsvaras av nr 272 på modeller med F-systemet. Beror alltså på vilken innerdel eller externt styrsystem man har hur denna sak visas.
 
  • Gilla
gbroll
  • Laddar…
Tack för alla svar! Återkommer efter jag hunnit uppdatera FW och/eller felet är avhjälpt.
 
gbroll gbroll skrev:
Tack för alla svar! Återkommer efter jag hunnit uppdatera FW och/eller felet är avhjälpt.
hur gick det?
 
Nu har jag uppdaterat utedelen till senaste FW, och efter en stund snurrade den igång igen för att göra varmvatten. Tack till alla, särskilt David L för att du hittade buggfixen i ändringsloggen.
(Blir intressant att se nästa gång det blir riktigt varmt ute så att inte problemet återkommer.)
 
Återkoppling nu efter att vi hade två väldigt varma och soliga dagar igen i sydligaste delen av landet, med uppmätt temperatur över 44 grader på utedelen (se bild). Inga problem denna gång, så FW-uppdateringen löste troligen problemet.
Diagram över utetemperatur från mätstation Nibe VVM310_S2125-12, med temperaturökning till 44 grader vid 17-tiden den 20 juli 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.