Hej, jag har sett att det finns fler trådar om detta men tänker ifall det är någon som kan ha en kvalificerad idé.
F750 är snart 10 år. Det höga surrande oljudet ökar så klart när frekvensen ökar.
Jag misstänker kompressorfötterna men jag tittade, lyssnade och kände på dessa när pumpen var igång. (ja jag slog igång den med vänstra serviceluckan öppen )
Ljudet verkar komma från själva kompressorn eller nånstans runtom eftersom jag inte kunde upptäcka några större vibrationer vid fötterna. Fötterna ser iofs ut att vara lite skadade. Se nedan bild.
Såg inga rör som ligger emot och vibrerar heller. Ljudet verkar ändå komma från mitten högt upp, typ bakom kompressorn, om man utgår från vänstra luckan.
Det är när kompressorn går upp i frekvens. Jag misstänkte fläkten först men den är ok.
Någon som har en idé eller varit med om likartat problem?
Är det vanligt att kompressorerna ger upp?
 
  • Närbild på en kompressorfot som ser lite skadad ut med en öppen servicelucka i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt gäller att man får räkna med en livslängd om 10-15 år på kompressorn (enligt t.ex. Energimyndigheten). Tycker det ser ut som kompressorfötterna är lite skadade och ihopsjunkna. Nya typen av dämpfötter kan beställas från: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...e-vibrationsdampare-kompressor-nibe-f750.html Vissa byter dessa själv men det kan vara väldigt svårt att komma åt därinne i kylmodulen.
 
Jag har en Nike 360 som lät väldigt mycket. Det visade sig att gummifötterna som vibrerat sönder och skapade vibrationer i rör och ibland plåten. Lät som ett tröskvärk.
Jag gjöt nya högre fötter av en sorts gummiblandning. Vet inte exakt av vad, fick lite gegga av en granne.
Men något som är lagom hårt och lagom mjukt funkar (kanske utefog skulle kunna funka)
Mina nya är minst dubbelt så höga som originalen.

men slutsatsen blev att det är mycket tystare än ens när den var ny. Kompressorn låter ju men inget vibrationsljud numera. Blev stor skillnad.
Vår pump är 16 år gammal
 
du har de gamla gummifötterna av gummi, och dessa blir hårda som bakelit av värmen, jag rekommenderar dig att byta till de nyare fötterna, blir en mycket stor skillnad, dock trångt och bökigt, men det går. Innan man byter, bör man helst ha kompressorn avslagen i alla fall en timme, annar är allt skållhett.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
J Josth skrev:
Generellt gäller att man får räkna med en livslängd om 10-15 år på kompressorn (enligt t.ex. Energimyndigheten). Tycker det ser ut som kompressorfötterna är lite skadade och ihopsjunkna. Nya typen av dämpfötter kan beställas från: [länk] Vissa byter dessa själv men det kan vara väldigt svårt att komma åt därinne i kylmodulen.
Hej och tack för info.
Jag har sett några som säljer fötterna men som du säger är det väldigt trångt. Har ca 30 cm fritt till vägg på vänster sida och vet inte om man kan öppna upp mer från vänster sida eller om det är uppifrån eller bak man ska byta ifrån.
 
DonPablo DonPablo skrev:
du har de gamla gummifötterna av gummi, och dessa blir hårda som bakelit av värmen, jag rekommenderar dig att byta till de nyare fötterna, blir en mycket stor skillnad, dock trångt och bökigt, men det går. Innan man byter, bör man helst ha kompressorn avslagen i alla fall en timme, annar är allt skållhett.
Tack för svar.
Men hur ska man komma åt? Har ca 30 cm fritt på vänster sida. Uppifrån eller måste man dra fram hela pumpen eller hur gör man? Jag fick prisförslag från en firma om att byta men som läget är nu är det inget alternativ.
 
Vet ju inte hur din modell ser ut men min har en frontlucka man plockar bort och sen är det tre fötter.
Jag tog en kofot för att lyfta upp kompressorn lite lagom. Två av fötterna var rätt enkla, den sista som satt rakt bakåt var jäkla bökig. Mycket pill och svärande. Rören kan vara varma så låt den svalna en stund innan du i blindo stoppar in armen
 
ja är vänstersida så trång, är det bökigt. Är det så trångt hos en kund, då lyfter vi ner hela modulen, är detfritt så man kan stå vid sidan är det enklare.
 
J kalle_k skrev:
Vet ju inte hur din modell ser ut men min har en frontlucka man plockar bort och sen är det tre fötter.
Jag tog en kofot för att lyfta upp kompressorn lite lagom. Två av fötterna var rätt enkla, den sista som satt rakt bakåt var jäkla bökig. Mycket pill och svärande. Rören kan vara varma så låt den svalna en stund innan du i blindo stoppar in armen
Fast nu menar du kanske fötterna pumpen står på? Jag menar kompressorfötterna.
 
DonPablo DonPablo skrev:
ja är vänstersida så trång, är det bökigt. Är det så trångt hos en kund, då lyfter vi ner hela modulen, är detfritt så man kan stå vid sidan är det enklare.
Står mot vägg och även höger sida mot vägg. Och ca 30 cm på vänster sida.
Men funkar det att byta om man dels tar bort lilla luckan och kanske eventuellt vänster sidoplåt? För att nå bakre fötter kanske man måste gå in uppifrån också? Eller kan det räcka med lilla serviceluckan på vänster sida? Fast det är väl de 30 cm som ställer till det? Svårt att få plats med händerna för att skruva iofs.
 
Jag menade kompressorfötterna. Rören gjorde att våran satt i spänn och lyfta lite med kofoten gjorde susen.då kunde man kontrollera nedsättningen på den bakre som var helt i blindo med armen intrasslad i rör. Jag fick även montera bort fläkten (motorn) för att komma åt, men det var ju bara några skruvar
 
ja jag brukar ta bort bakre plåten och öppna uppifrån, så man kan jobba från olika håll. skulle aldrig ens börja o inte vänstersidan var helt fri, då skulle jag lyfta ner hela modulen istället.
 
J kalle_k skrev:
Jag menade kompressorfötterna. Rören gjorde att våran satt i spänn och lyfta lite med kofoten gjorde susen.då kunde man kontrollera nedsättningen på den bakre som var helt i blindo med armen intrasslad i rör. Jag fick även montera bort fläkten (motorn) för att komma åt, men det var ju bara några skruvar
Ok, då förstår jag. Men kom du åt alla tre skruvar till kompressorfötterna om du tog bort fläkten? Och även då vänstra serviceluckan? Eller fick du köra uppifrån också?
 
DonPablo DonPablo skrev:
ja jag brukar ta bort bakre plåten och öppna uppifrån, så man kan jobba från olika håll. skulle aldrig ens börja o inte vänstersidan var helt fri, då skulle jag lyfta ner hela modulen istället.
Ja detta verkar vara svårt att göra själv pga åtkomligheten. Bästa är väl att dra fram hela så man kan ta bakre plåten också.
 
jepp är enklast så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.