J jonaserik skrev:
Säkerligen stannar en del vatten kvar i kondenskärlet och kan ruttna. hur är det avvattningen, en slang som går ner någonstans och ansluts till ett rör, som i sin tur sitter på utgående avlopp. Det måsta finna ett vattenlås innan som hindrar baksug, koppen som finns nertill kanske sugs ur så det inte blir ett vattenlås<, utan ett hål rakt in från avloppet. Det går att prova ett tag genom att täta till utgående rör med trasa eller en kork. Glöm inte att ta bort det sen
Koppen på denna verkar inte fungera som ett vattenlås. Då hålet där vattnet rinner ut igenom ner till avloppet är vid botten så det stannar aldrig något vatten i den. Ska tipsa hantverkarna som ska komma och titta på detta om att det kan vara så som du beskriver så får vi se.
 
  • Gilla
Johfor06
  • Laddar…
Stäng av VP och ta en lång gaständare och sätter lågan vid hålet till avloppet så ska den dra ner och inte fladdra uppåt. Det kan även vara så att det finns ett övertryck i kommunens ledningsnät och då är det kört , det blåser skitluft in i huset, bara vattenlås ordnar det.
 
Simon Tullberg Simon Tullberg skrev:
Koppen på denna verkar inte fungera som ett vattenlås. Då hålet där vattnet rinner ut igenom ner till avloppet är vid botten så det stannar aldrig något vatten i den. Ska tipsa hantverkarna som ska komma och titta på detta om att det kan vara så som du beskriver så får vi se.

En fråga
Er värmepump… Kondensvattnet som ska in i droppskålen och vidare till avloppet… fungerar det som det ska eller rinner det utanför som hos oss och ner i golvbrunnen?
Blir tokig
Jag har demonterat hela avloppsröret och skålen och rengjort men det är fortfarande samma sak.
Det enda som är kvar är lilla röret som går ner i backen under huset men köket delar det röret och jag har inget stopp i köket

Trycket är inom ramen av ”normalt” för pannan

Känns lite som att fallet för avloppsröret är lite dålig möjligen.
 
Lilla röret ner i backen. allt ska vara byggt med vattenlås, på vägen från koppen och ner om det är riktigt, 'för att det inte ska lukta skit, det kommer från avloppet. Bara för att prova, lyft ut slangen från backen stoppa en trasa i hålet tätt, ställ en pyts under slangen, slutar det lukta vet du var det kommer ifrån.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lilla röret ner i backen. allt ska vara byggt med vattenlås, på vägen från koppen och ner om det är riktigt, 'för att det inte ska lukta skit, det kommer från avloppet. Bara för att prova, lyft ut slangen från backen stoppa en trasa i hålet tätt, ställ en pyts under slangen, slutar det lukta vet du var det kommer ifrån.
är detta ett svar på mitt inlägg?
Isf var jag otydlig…
Jag ”lånade ” denna tråd lite för att jag inte riktigt hittade exakt mitt dilemma med samma pump f730
Alltså, jag har inte illaluktande pump.
Mitt problem är att kondensvattnet inte går genom avloppsröret i takt med hur mkt som produceras i spillkoppen utan rinner istället utanför koppen ner på golvet och ner till närmaste golvbrunn.

antar att jag får ta bort hela röret igen helt enkelt och kolla.
 
OK , då blir det att vara rensare, är det lite tunnare rör/slangar så går det med gardinspiral som är följsam , används med fördel även att rensa avlopp i kylskåp.
 
Hej,
vi har flyttat in i ett nybyggt hus för 2 månader sen och har precis samma pump och problem som ni beskriver! Har någon hittat en lösning?
 
Jag fick bukt på problemet genom att byta filter. I vårat fall var filtret dåligt urklippt och antagligen inte bytt sen bygget. Det gjorde att mycket skit som byggdamm och annat börjat lukta. Bytte filter och har nu bytt filtret 2 gånger på ett halvår och ingen dålig lukt längre.
 
J Jonas7 skrev:
Hej

Vi behöver verkligen hjälp nu. Vi har haft ett nybyggt hus i ca 6 månader och för ca 1 månad sedan började det lukta hemskt från vår frånluftsvärmepump Nibe f730. Vi letade ganska länge men till slut så upptäckte vi att det kom äckligt klet/lukt från kondensvattenslangen inne i pannan. Vi har haft en här och kollat pannan men de säger bara att allt ser bra ut men till saken hör att lukten fortsätter och det sprider sej i stora delar av huset. Vi har gjort rent koppen och slangen så långt vi når men det hjälper inte. Det verkar komma från övre delen av pannan men det går inte att se vart kondensvattenslangen tar vägen, är det en behållare uppe i pannan där det kan samlar skräp och klet som kan lukta när pannan inte är i gång så mycket fram på våren? Är det någon som varit med om detta?
Hej, fick ni lösa detta?
 
J Johfor06 skrev:
Jag har ett liknande problem. Lukten kommer från toppen på pumpen. Det luktar lite som gamla kylar kunde lukta inuti när dom stått ett tag. Jag minns att kylskåpet på landet luktade så när man startade det efter vintern. Påminner om avloppslukten men ändå inte.
Hejsan

Jag har samma problem med vår 2 åriga Nibe F730, haft OCAB här som inte kan svara på detta men konstaterar samma problem. Det luktar svavel/ruttet ägg.

Hans hypotes är att avluftsröret behöver rensas. I vårt fall var isoleringen blöt mellan pumpen och avluftsröret som går up i vårt hus och sedan up på taket.

Tyvärr har odören läkt ut och spridit sig i hela
innerväggen så det luktar illa ut från kontakter och andra småspringor i väggarna från närliggande rum.

Jag har bytt till helt nytt filter igår. Tyvärr verkar det inte hjälpa oss.

Väldigt tacksam för hjälp.
 
Redigerat:
Nanna Carlsson Nanna Carlsson skrev:
Hejsan

Jag har samma problem med vår 2 åriga Nibe F730, haft OCAB här som inte kan svara på detta men konstaterar samma problem. Det luktar svavel/ruttet ägg.

Hans hypotes är att avluftsröret behöver rensas. I vårt fall var isoleringen blöt mellan pumpen och avluftsröret som går up i vårt hus och sedan up på taket.

Tyvärr har odören läkt ut och spridit sig i hela
innerväggen så det luktar illa ut från kontakter och andra småspringor i väggarna från närliggande rum.

Jag har bytt till helt nytt filter igår. Tyvärr verkar det inte hjälpa oss.

Väldigt tacksam för hjälp.
har du provat ett aktivt kol filter?...

https://www.reservex.se/artiklar.as...h4Ply24yxbjMik0AD-yLZz01V8tWE0t4aAu0eEALw_wcB

tex. (finns säkert billigare om man letar, detta var första bästa jag tog...
 
Har samma problem med att det luktar illa från ovandelen av pumpen (f730).
Är det någon som fått ordning på detta?
Jag har provat byta filter men det hjälper inte.
Någon som testat aktivt kol filter som en person ovan tipsade om?

mvh
Claes
 
Har testat nya filter det hjälper inte.

mvh
 
C Claes Lundberg skrev:
Har testat nya filter det hjälper inte.

mvh
C Claes Lundberg skrev:
Har samma problem med att
det luktar illa från ovandelen av pumpen (f730).
Är det någon som fått ordning på detta?
Jag har provat byta filter men det hjälper inte.
Någon som testat aktivt kol filter som en person ovan tipsade om?

mvh
Claes
för oss tog det ett tag innan det försvann. Lycka till.
 
J Johfor06 skrev:
för oss tog det ett tag innan det försvann. Lycka till.
Vilka filter använder du?
Bytte du två filter på kort tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.