L Lancen skrev:
Här är bilder på grundinställningarna...
Me tittar man på din framledning och retur så ser man att den skickar ut värme till radiatorerna samt cirkulationspumpen fungerar.Men du har ett stort värmeundeskott på integralen som den håller på att räkna hem och el-patronen är inte avstängd.Undrar om det händer något när den växlar över från värme till varmvatten så det är där den käkar säkringar.Nu ska det bli varmare ute så då borde den hämta hem värmeunderskottet rätt snabbt.
 
L Lancen skrev:
Hej.
Har en Nibe F730 som helt plötsligt slutar att ge värme...

Lite bakgrund. Pumpen är från 2017. Gick som klockan i tre år.

Sen löste säkringen ut i tid och otid. Service kom dit i två omgångar men hittade inget fel. Blev ett par dyra räkningar då fel inte kunde hittas så garanti kunde inte utkrävas...

Sen började den fungera utan problem, utan att något gjorts...

Nu i höst har samma problem uppstått. Säkringen löser ut utan förklaring. Efter omstart har den gått igång igen.

Inatt hände det igen men nu ger den ingen värme. Finns inte heller några varningar. Allt ser normalt ut...

Det är vårt sommarställe så blev tvungen att åka ut ikväll. Inomhustemperaturen är nere på 8 grader och det börjar bli kritiskt...

Finns det någon klok som kan leda mig rätt... [bild]
Ring installatörens jour eller din lokala röris.
Låter som en motor lagt av, hände samma med min bergvärmepump att jag fick varmvatten i kranar osv men inte i radiatorerna. Minns inte exakt men tror det var en motor för värmeväxlare som la av. Det gick att koppla om så att de värmde både vatten o radiatoerna men på fisfart i cirkulationspumpen för att inte överbelasta den andra. Sen böt vår rörmokare delen när den kommit nån vecka senare. Nackdelen var att värmen var på jämt så blev lite dyrare elräkning
 
Kan ju tillägga att nu går inte säkringarna längre...

Samt att det är noll värme ut till golvvärmen... bara varmvatten. Så att den skulle återhämta underskottet känns inte så troligt.
 
L Lancen skrev:
Kan ju tillägga att nu går inte säkringarna längre...

Samt att det är noll värme ut till golvvärmen... bara varmvatten. Så att den skulle återhämta underskottet känns inte så troligt.
Jodå det syns när framledningen är högre än beräknad framledning så hämtar den hem gradminuterna.Men har du radiatorer som fungerar och golvvärme som inte fungerar?Om golvvärmen inte fungerar kan det vara den cirkulationspumen/shunten som inte är igång men till radiatorerna måsten du få värme.
 
Sen är det väl bättre att prioritera värme än varmvatten (som den står på nu)
 
Finns inga radiatorer...

Golvvärme i huvudhus och sen via en kulvert till ett attefall med golvärme där också...
 
S sunqan skrev:
Sen är det väl bättre att prioritera värme än varmvatten (som den står på nu)
Den är ställd på att prioritera värme i 40 minuter och 20 för varmvatten. När jag tog bilderna var det prio vatten...
 
Sen har vi fått upp värmen i huset genom elradiatorer vi lånat och att elda i kamin. Likaså elradiatorer i attefallarn. Men är superorolig frysning av rör i kulvert samt genomförningar som jag inte kommer åt att värma...
 
L Lancen skrev:
Den är ställd på att prioritera värme i 40 minuter och 20 för varmvatten. När jag tog bilderna var det prio vatten...
Nu är det hör ett sidospår, men ändå :)

Men på vintern när ni inte är där?

Sen har ni två separata byggnader men bara en klimatzon, ni kanske borde ha två och låta pumpen styra dem var för sig.

Bara något att fundera över för framtiden.
 
L Lancen skrev:
Sen har vi fått upp värmen i huset genom elradiatorer vi lånat och att elda i kamin. Likaså elradiatorer i attefallarn. Men är superorolig frysning av rör i kulvert samt genomförningar som jag inte kommer åt att värma...
Då måste det vara din fördelare med cirlulationspumen som inte fungerar eller växelventilen som inte öppnar tillräckligt mot värmesystemet. Tittar du på själva dina inställningar så ser det inte ut att vara något knas där.Tror det är något fel som inte är allt för krångligt att åtgärda.
 
Okay det låter ju positivt! Är det något man kan kika på själv?
 
Attitudeswe
L Lancen skrev:
Okay det låter ju positivt! Är det något man kan kika på själv?
Svensk installationsmanual för LK 525 växelventil med monteringsanvisningar och produktbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nibe värmer alltid varmvattnet först! är varmvattnet kallt, kommer den alltid starta med varmvatten, även om huset är 10 grader, då måste man själv välja bort vv, så att den gör värme först.
 
J
L Lancen skrev:
Hej.
Har en Nibe F730 som helt plötsligt slutar att ge värme...

Lite bakgrund. Pumpen är från 2017. Gick som klockan i tre år.

Sen löste säkringen ut i tid och otid. Service kom dit i två omgångar men hittade inget fel. Blev ett par dyra räkningar då fel inte kunde hittas så garanti kunde inte utkrävas...

Sen började den fungera utan problem, utan att något gjorts...

Nu i höst har samma problem uppstått. Säkringen löser ut utan förklaring. Efter omstart har den gått igång igen.

Inatt hände det igen men nu ger den ingen värme. Finns inte heller några varningar. Allt ser normalt ut...

Det är vårt sommarställe så blev tvungen att åka ut ikväll. Inomhustemperaturen är nere på 8 grader och det börjar bli kritiskt...

Finns det någon klok som kan leda mig rätt... [bild]
Så här tänker jag...

En FLVP är fel systemlösning i en sommarstuga.

FLVP arbetar med att återvinna det internt genererade värmetillskottet och det finns inte stadigvarande eftersom ingen är där under delar av året. Balansen blir speciellt dåligt i en sommarstuga eftersom huset inte nyttjas när värmebehovet är som störst.

Den lilla värme den kan återvinna går till varmvattnet och sedan har den inget att återvinna och vill kicka in stöd genom eltillsats och då går säkringen om det är fel på eltillsatsen.

Alternativ två är ventilfel eller liknande som går att värmen inte kommer ut i kretsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Attitudeswe
J Jerald Stuartson skrev:
Så här tänker jag...

En FLVP är fel systemlösning i en sommarstuga.

FLVP arbetar med att återvinna det internt genererade värmetillskottet och det finns inte stadigvarande eftersom ingen är där under delar av året. Balansen blir speciellt dåligt i en sommarstuga eftersom huset inte nyttjas när värmebehovet är som störst.

Den lilla värme den kan återvinna går till varmvattnet och sedan har den inget att återvinna och vill kicka in stöd genom eltillsats och då går säkringen om det är fel på eltillsatsen.

Alternativ två är ventilfel eller liknande som går att värmen inte kommer ut i kretsen.
Så länge det är varmare än 4 grader så får den ju huset energi från uteluften också. Men visst en FLVP är designad för högt luftlöde och 20 grader inne. Dåligt val för sommaratuga. Ftx hade varit vettigare. Kulvert till attefall är ju rätt onödigt också då ett elelement på årsbasis antaligen använt samma mängd el-energi.

Du kan prova strypa eltillsatsen till 4.5 eller 5.5 kW för att undvika användning av två olika elpatroner.

Du kan ju prova usb uppgradera pumpen så kanske den kan ge ett bättre felmeddelande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.