Hej,
Jag får meddelandet nedan flera ggr per dag (20-30gr).

Larmnummer: 163
Rapporterades: 2021-09-23 18:30:46
Försvann: 2021-09-23 18:31:26

Detta larm återställs automatiskt vid nästa kompressorstart.
Larmet kan bero på:
- Högt vald värmekurva och/eller förskjutning värmekurva.
- Högt flöde i värmesystemet.
- Högt vald stopptemperatur för varmvattenladdning.
- Stängda eller strypta rums-/termostatventiler på grund av hög rumstemperatur.
Vid återkommande larm, kontakta din installatör.



Körde en loggning, någon som kan tyda den och se vad som är fel?
https://www.dropbox.com/s/8101g3znbam19lt/21092201.log?dl=0
 
L LaPe75 skrev:
Hej,
Jag får meddelandet nedan flera ggr per dag (20-30gr).

Larmnummer: 163
Rapporterades: 2021-09-23 18:30:46
Försvann: 2021-09-23 18:31:26

Detta larm återställs automatiskt vid nästa kompressorstart.
Larmet kan bero på:
- Högt vald värmekurva och/eller förskjutning värmekurva.
- Högt flöde i värmesystemet.
- Högt vald stopptemperatur för varmvattenladdning.
- Stängda eller strypta rums-/termostatventiler på grund av hög rumstemperatur.
Vid återkommande larm, kontakta din installatör.



Körde en loggning, någon som kan tyda den och se vad som är fel?
[länk]
Skärmbild av en logglista med datum, tid och rubriken "Hög kondensor in-temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först är väl det att kolla dom grejer som står uppstaplad som orsak....
.
 
Den troligaste orsaken skulle jag gissa utan att ha tittat på loggen är att curkulationspumpen har fastnat efter att ha stått still under sommaren.
 
Jag har öppnat alla termostater. Provat sänka kurvan.
Är ju mellan 0-10 grader utomhus så elementen blir ju inte så varma. Men ibland kan man höra att det låter i elementen, cirkulationspumpen bör ju då fungera. Går dock inte så lång stund.

skall man prova ställa upp värmebärarpump på max så man vet att den fungerar?
Styrpanel för värmepump som visar inställningar för cirkulationspumps hastighet och varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att gasa på pumpen och se vad som händer. hur är det med trycket i systemet ca 0,5- 0,8 bar som minst.
 
  • Gilla
LaPe75
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara att gasa på pumpen och se vad som händer. hur är det med trycket i systemet ca 0,5- 0,8 bar som minst.
Ligger på 1Bar. Provade ställa upp hastigheten, men känns inte som det händer något.
Finns ju en till meny innan där det står auto, går inte ändra den.

Nu har jag iaf plockat ut och rengjort stålgaller filtret i kulventilen till värmeslingan.
Det var rätt igensatt. Spännande se om det ger resultat :)
 
L LaPe75 skrev:
Ligger på 1Bar. Provade ställa upp hastigheten, men känns inte som det händer något.
Finns ju en till meny innan där det står auto, går inte ändra den.

Nu har jag iaf plockat ut och rengjort stålgaller filtret i kulventilen till värmeslingan.
Det var rätt igensatt. Spännande se om det ger resultat :)
Tycker det varit lite dåligt med värme i elementen längst bort senaste åren.
När den var nyinstallerad tyckte jag det levde om lite väl mycket i elementen, fick för mig jag lyckades ställa ner maxhastigheten då.
 
Prova att lufta dom som är längst bort, du kan känna på rören om dom blir varma eller kalla. är det 2-rörs så kan flödet gå via dom som är före. Känn även på dom rören.
 
Rengjort filter, startat om vp, ställt upp värmebärarpump hastighet, öppnat och sett att cirkulationspumpen snurrar, höjde värmen för att få lite utmaning....skall ju gå få varmt inne.
Fick tillslut värme i nästan alla element.Gick 1,5h utan meddelande, men sen dök dom upp igen.

Hade ca6-8 grader skillnad på in/ut, men helt plötslig visar den samma eller ibland något högre in än ut.
Kände på rören och det verkar stämma, så inget givarfel.

Skärmdump av driftinformation för värmepump med temperaturvärden där returtemperaturen överensstämmer med framledningstemperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På den bilden du lagt upp, går inte kompressorn, så den är inte rättvisande, du måste ta en bild när kompressorn går, så man ser hetgaser och vätskeledningstemper i aktuellt driftfall. När kompressor stannar, så är framledning och retur efter ett tag på samma värde, sen sjunker returen till att börja med.

har du termostater på elementen?
 
Redigerat:
DonPablo R134a skrev:
På den bilden du lagt upp, går inte kompressorn, så den är inte rättvisande, du måste ta en bild när kompressorn går, så man ser hetgaser och vätskeledningstemper i aktuellt driftfall. När kompressor stannar, så är framledning och retur efter ett tag på samma värde, sen sjunker returen till att börja med.

har du termostater på elementen?
Jo jag har termostater, dom står på max, 14 element varav 7 i källare.

Hur ser man att kompressorn går via nibe uplink? Eller måste man ner och lyssna på vp:en...
Har kikat igenom alla meddelanden och ser att jag haft dessa sedan installation 2014, dock senaste 1,5året det blivit så här många per dag. Får även problem med vv höjningen(periodisk höjning) ibland.
Skärmdump av Nibe Uplink-system med olika drift- och temperaturvärden för en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du ser skillnad på kbin och kbut, samt hetgas m.m.
 
  • Gilla
LaPe75
  • Laddar…
Nu provade jag slå av vv produktion, ställde in ett schema. När den inte producerar vv så får jag inga meddelanden.
 
Du har två givare för VV, en i topp och en botten, byter du plats på dom ( samma värde på dom ) får du även skifta plats på kortet och se vad som händer, den i topp kan vid en viss temp få fnatt och inte säga till när VV är riktigt varmt. Annars växelventilen som inte går tillbaka till värmeproduktion som den ska, utan ligger lite mot VV och då kommer det bli varmt på hetgasen och den löser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.