Kurvorna har jag hyfsad koll på redan.
 
En någorlunda modern varmvattenberedare läcker mindre än 100 W. Dessutom blir allt värmeläckage till värme i huset, så besparingen under värmesäsongen är 0 kronor.
Lyckas du halvera förlusten 12 timmar om dan under det halvår det inte är värmesäsong sparar du in 100 kWh om året.
 
T Tokv41 skrev:
jag vill snarare justera varmvattenberedaren så den inte står och går dagar då elen är onödig dyr och vi inte har behov av tappvatten.
Jag har gjort som du tänkte.Jag har en EVC13 som står ovanför en varvattenberedare. Pannan är avstängd hos mig för att jag har en braskamin.
Vvb´n stänger jag av manuellt genom att ta bort en frontplåt längst ner och bakom den finns ett vred.
Vvb´n är på 300lt och som någon skrev läcker en nyare vvb nästan ingenting. Jag slår på min vvb 1 - 2ggr per vecka och då på natten när jag ser att elpriset är lågt.
 
Så här ser beredaren ut. Finns två vred för temperatur och ytterligare ett vred som jag inte ser vad det är.
Sedan av och på enligt sista bilden.
Någon som vet vad dessa vred går till?
 
  • Vattenanslutningar och elektrisk brytare under vit apparat med varningsetikett om behörig installatör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av rör och anslutningar under en behållare med varningsetikett och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsventil och rör under diskbänk med varningsetikett och isoleringsskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Översta bilden med 0-1 vredet är on/off
Andra bilden med siffror, 40, 50, etc, är inställning av VVBns arbetstemperatur.
Sista bilden visar ventilblock.

Ventilblocket har avstängningsventil för inkommandekallvatten samt backventil. Det sitter även en säkerhetsventil som öppnar för övertryck i VVBn. Det sitter ocksåen blandningsventil i ventilblocket, blandningsventilen blandar varmt vatten från VVBn med kallt inkommande vatten om varmvattnet i VVBn är varmare än vad blandningsventilen är inställd på.
Utgåendevarmvatgen efter blandningsventilen bör/ska inte vara varmare än 65⁰, samtidigt bör inte varmvattnet vid tappställerna vara kallare än 50⁰.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Översta bilden med 0-1 vredet är on/off
Andra bilden med siffror, 40, 50, etc, är inställning av VVBns arbetstemperatur.
Sista bilden visar ventilblock.

Ventilblocket har avstängningsventil för inkommandekallvatten samt backventil. Det sitter även en säkerhetsventil som öppnar för övertryck i VVBn. Det sitter ocksåen blandningsventil i ventilblocket, blandningsventilen blandar varmt vatten från VVBn med kallt inkommande vatten om varmvattnet i VVBn är varmare än vad blandningsventilen är inställd på.
Utgåendevarmvatgen efter blandningsventilen bör/ska inte vara varmare än 65⁰, samtidigt bör inte varmvattnet vid tappställerna vara kallare än 50⁰.
Grymt svar, tack!
Finns det någon anledning att justera vredet med temp på ventilblocken?
Funderar mest på att försöka spara lite el tills vår luft/vatten installeras. Kanske stänga av beredaren helt när det är riktigt höga elpriser och låta den jobba de dygn det är lägre pris.
Men just nu har jag inte justerat något av vreden.
Antar att jag kan höja tempen på vredet på bild två om jag vill höja tempen i tappvattnet?
 
Enda anledningen till att sänka utgående VV-temp till tappställerna är om någon står och spolar varmvatten i onödan, annars så blandar man ju till lägre temperatur när man tex tvättar händerna.

För att minska kostnaden, inte elförbrukningen, är det du är inne på, att stänga av VVBn när det är som dyrast och värma upp den när det är som billigast, men det kräver att man har timdebitering å inte månadsmedel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enda anledningen till att sänka utgående VV-temp till tappställerna är om någon står och spolar varmvatten i onödan, annars så blandar man ju till lägre temperatur när man tex tvättar händerna.

För att minska kostnaden, inte elförbrukningen, är det du är inne på, att stänga av VVBn när det är som dyrast och värma upp den när det är som billigast, men det kräver att man har timdebitering å inte månadsmedel.
precis men det har vi. Spotpris alltså.
Vad är normal temp för vredet på bild två då? Kan ju kanske ställa upp den och värma till en högre temp för att klara längre tid med duschar osv?
 
NIBE rekommenderar minst 60 °C i varmvattenberedaren med tanke på bakterier som legionella.
 
J Josth skrev:
NIBE rekommenderar minst 60 °C i varmvattenberedaren med tanke på bakterier som legionella.
Då får den stå på 60 helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.