Är det någon som kan förklara hur en EVC 13 fungerar i stort. Jag är kass på funktionen i den a panna och väntar på en luft/vatten men skulle vilja se om vi kan påverka förbrukningen under tiden.

Vi har radiatorer på övervåningen och golvvärme på nedervåningen. Till det har vi en ny luft/luft som värmer bra både uppe och nere.
Jag skulle vilja sänka förbrukningen på elpanna för värmen men samtidigt behålla uppvärmningen för varmvatten till dusch.
Är det samma tank som går till radiatorer som till tappvatten?
Pannan nu går på normaldrift och kurvorna känns justerade.
Någon som kan förklara för en okunnig?
 
Pannan värms till en fast temperatur. I den värms tappvattnet. Vatten från pannan shuntas ut till värmesystemet med en temperatur som bestäms av utetemp och inställd värmekurva+justering.
Vill du minska värmen från pannan så ska du i första hand dra ner justeringen (ratten med ett hus och en termometersymbol).
Sen kan du även dra ner radiator-/golvvärmetermostaterna i de rum som värms av luftvärmepumpen.
 
useless useless skrev:
Pannan värms till en fast temperatur. I den värms tappvattnet. Vatten från pannan shuntas ut till värmesystemet med en temperatur som bestäms av utetemp och inställd värmekurva+justering.
Vill du minska värmen från pannan så ska du i första hand dra ner justeringen, den övre av de tre rattarna bakom frontpanelen.
Sen kan du även dra ner radiator-/golvvärmetermostaterna i de rum som värms av luftvärmepumpen.
Okej. Dessa är inte separerade alltså.

Men panntempen och framledningstemperaturen till tappvattnet är dock inte samma? Tappvattnet kan hos oss vara 60 grader samtidigt som tempen på pannan visar 40 grader?
 
Det sitter en shunt (en form av motordriven blandningsgsventil) som gör att framledningstemperaturen till värmesystemet blir lägre än panntemperaturen. Shunten justeras kontinuerligt så att framledningstempen följer vald värmekurva.
Temperaturen som visas är den som går ut till värmesystemet gissar jag?
 
useless useless skrev:
Det sitter en shunt (en form av blandningsgsventil) som gör att framledningstemperaturen blir lägre än panntemperaturen. Shunten justeras kontinuerligt så att framledningstempen följer vald värmekurva.
jo så långt är jag med men shunten kan väl inte höja temperaturen så hur kan tappvattnet vara varmare än panntempen?
 
EVC 13 är en kompakt liten el-panna som kan monteras ovanpå en varmvattenberedare. Varmvatten och värmevatten är helt separerade och olika saker.
 
J Josth skrev:
EVC 13 är en kompakt liten el-panna som kan monteras ovanpå en varmvattenberedare. Varmvatten och värmevatten är helt separerade och olika saker.
det var det jag misstänkte. Men hur värms tappvattnet då upp?
 
I en varmvattenberedare.
 
J Josth skrev:
EVC 13 är en kompakt liten el-panna som kan monteras ovanpå en varmvattenberedare. Varmvatten och värmevatten är helt separerade och olika saker.
Ja, det är sant. Jag blandade ihop den med modellen med inbyggd beredare.
Men, mitt tips kvarstår: Sänk kurvjusteringen för att minska energiförbrukningen.
 
J Josth skrev:
I en varmvattenberedare.
och hur påverkar man den? Är den helt frikopplad från elpannen?
 
Ja, helt frikopplad. Varmvattenberedaren går att slå på och slå av typ.
 
  • Gilla
Kalarne
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja, helt frikopplad. Varmvattenberedaren går att slå på och slå av typ.
okej då får jag leta efter en brytare för har inte sett någon.
 
Varför vill du stänga av varmvattenberedaren?
 
useless useless skrev:
Men, mitt tips kvarstår: Sänk kurvjusteringen för att minska energiförbrukningen.
Kurvlutningen ska ändras tex när innetemperaturen stiger/sjunker när utetemperaturen ändras.

Förskjutning av kurvan gör man om innetemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.


Med andra ord så är det förskjutning av kurvan nedåt som TS ska göra för att få lägre framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kurvlutningen ska ändras tex när innetemperaturen stiger/sjunker när utetemperaturen ändras.

Förskjutning av kurvan gör man om innetemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.


Med andra ord så är det förskjutning av kurvan nedåt som TS ska göra för att få lägre framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
jag vill snarare justera varmvattenberedaren så den inte står och går dagar då elen är onödig dyr och vi inte har behov av tappvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.