Är du förresten 100 på att patronen är kass? Visar givaren på värmepumpen felaktigt att det är 87c gör den ju inget varmvatten och är nöjd.

En 55 liters nibe spolar du ju ut på 10 min dusch...så i den blir det ju kallt direkt. Kolla också att blandningsventilen efter Vvb inte hakat upp sig, ovanligt men händer.
 
Hej, och tack så mycket för svaret!


Jag är inte helt säkert att patronen är kass. Det jag har tillgängligt för att testa detta är en penna som lyser då jag närmar den till anslutningarna.


Spänningsprovare penna ligger på en ljus yta, använd för att testa elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi har en ackumulatortank som är ansluten till pannan och beredaren används endast för at spetsa temperaturen.


Värmesystem i källare med ackumulatortank, expansionskärl och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Panelen på pannan visar 87 grader.


Panel på värmesystem visar varmvattentemperatur 87 grader och driftstatus med lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enligt Nibe visar detta verklig temperatur på vattnet så att det borde finnas någonstans men vattnet kommer ut kallt.

Pannan, visar att den är beredd för tillsatsvärme (tillbehör). Men istället för att få ett fast sken som visar att varmvattenladdning pågår, har vi en långsam blinkande signal som enligt instruktioner på sida 7 av pdf:n (5 av manualen) visar att periodvis höjning av varmvattentemperaturen är vald (ca 60 °C enligt valt tidsintervall).

https://www.rorjour.se/nibe/1110.pdf

Kan det handla om något annat problem?


Några andra förslag?

Tack på förhand!!!

Bluetxxth
 
Redigerat:
Har hittat och löst problemet!


Sammanfattningsvis handlade detta om en säkring som hade gått just för beredaren, inte den som är inbyggd i termostaten, utan en vanlig säkring i elskåpet.


Varmvattenberedaren var tänkt för att spetsa temperaturen som vi får från ackumulatortanken, ca. 40 grader i den, så att beredaren i sig själv hade inte med pannan att göra, och den var inte tänkt som huvudkälla till varmvatten.


Temperaturen som panelen visar (87 grader) på pannan kan inte ha varit rätt så det första som gjordes var att testa givaren som går till ackumulatorn. Den visade sig vara trasig! Vilket orsakade att pannan inte ville värma mer vatten i ackumulatorn, som enligt panelen var 87 grader. Detta ledde samtidigt till att den lilla eminent CU -55 beredaren var den enda källan till varmvatten, vilket ledde till överbelastning av beredaren vid en jättelång dusch, då den enda källan till varmvatten var denna.


Problemet har lösts som följer:

1) Byta säkringen
2) Byta givaren som går från pannan till ackumulatorn. Det handlar om en sensor, alltså inget mer än en kabel som kostar 100Skr.


Genom att fixa givaren till ackumulatortanken, har vi nu distribuerat prestationen i de två maskinerna, dels pannan, dels bereddaren vilket leder till en mer effektiv förbrukning av varmvatten. Som konsekvens av detta förbrukar vi mindre el, och avslutningsvis innebär detta mindre ansträngning för både den lilla beredaren och pannan.
Jag hoppas att detta bidrar till någon framöver ;-) !

Tack och bästa hälsningar,

Bluetxxth


PS: Pennan på bilden ovan var av mycket hjälp för att identifiera problemet, men jag har köpt nu den här multimetern:

https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_s...C+Voltage+Current+Transistor+Diode+Continuity
 
  • Gilla
HåkanOlofsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.