J Josth skrev:
i2xx är som sagt den äldre systemlösningen enligt CTC tradition. i3xx den nyare som motsvarar andra fabrikat. Med äldre värmesystem kan man mena ett värmesystem från t.ex. slutet av 70-talet med små tunna radiatorer och smala rör samt kanske dragits som ettrörssystem. Det ger dålig volym och är flödeskänsligt. Ett äldre värmesystem från 1928 skulle kunna vara gjort med kraftiga/tjocka gjutjärnsradiatorer, s.k. sektionsradiatorer, och ca 1-tums rör. Det sprider då värmen effektivt i huset och är inte volym- och flödeskänsligt. Finns det några bilder på radiatorer och rör i huset?
OK! Så du verkar ha erfarenhet av CTC överlag? Skulle du säga att det är ett bra val? Är inte i huset nu så har inga bra bilder.. Men hittade dessa jag tagit sedan tidigare, kan du säga något utifrån dem? Motsvarar hur elementen ser ut i hela Vit ribbad radiator med termostat i ett hörn av ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en vitmålad gjutjärnselement med en termostatventil mot en bakgrund av rutiga kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset.
 
Fint med ett par bilder! Det är gamla sektionsradiatorer av mellanmodell, men inte den allra kraftigaste/tjockaste sorten. Ger en hyfsad volym i systemet och bidrar till att hålla nere framledningstemperaturen men det beror också på radiatorernas höjd och bredd och rummets storlek. Om man låter de flesta termostaterna stå helt öppna så borde inte i255 vara "nödvändig" tycker jag. Anledningen till att kunna en del kring CTC är den speciella innermodulen och tanken med skiktning av värmen som CTC har. Blir så om man är tekniskt intresserad av olika lösningar. Annars är nog NIBE lättare att få information av då de flesta produktdokumenten ligger tillgängliga på deras sajt och det finns information samt diagram på det mesta. CTC är också ett kvalitetsmärke men man får säga att NIBE har lite grann bättre tekniska prestanda om man jämför F2120 med 600-serien.
 
  • Gilla
Qickback
  • Laddar…
B
Körde huset på elpatron i vintras, med gamla ägarna, eller var det vet? Kanske kan du via elbolaget (eller gamla ägarna) få fram timvärden på hur mycket el som förbrukats under någon kall vinterdag.

Det går att titta på SMHI open eller temperatur.nu för att få fram historiska data på utomhustemperaturer.

För att få en lagom stor värmepump så bör man veta vilken effekt som krävs, och vilken framledningstemperatur som behövs (och vilken returtemp man har). Det blir inte så bra att chansa, då är risken stor att du kommer du få en för stor eller för liten värmepump.

För klen värmepump tappar du ju på driftekonomin med mycket elpatrondrift, och en för stor värmepump kostar onödigt mycket pengar att köpa + att den får problem med start och stopp, p.g.a. att effekten ut från värmepumpen blir för hög. Jag tycker i alla fall att det är lite halvviktigt att dimensionera ganska rätt effektmässigt.

Finns även Panasonic eller Daikin att välja på. Jag hade nog sneglat på Daikin Althema om min värmepump gett upp.
 
Jag har installerat en Mitsubishi och är väldigt nöjd. Dock kan den inte återstarta automatiskt efter ett strömavbrott utan man måste lixom trycka igång den själv, detta är verifierat av installatören. Skulle själv uppskatta återstart om anläggningen satt i en semesterbostad.
 
  • Gilla
Qickback
  • Laddar…
Ja det var konstigt att det inte är automatisk omstart efter strömavbrott även om det kan dröja 15-20 min för att garantera tryckutjämning i kompressorn. Känns som alla kända luftluftvärmepumpar haft automatisk omstart sedan snart 10 år tillbaka.
 
  • Gilla
Hamahang och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det var konstigt att det inte är automatisk omstart efter strömavbrott även om det kan dröja 15-20 min för att garantera tryckutjämning i kompressorn. Känns som alla kända luftluftvärmepumpar haft automatisk omstart sedan snart 10 år tillbaka.
Tyvärr, den återstartar inte, jag fick duscha kallt
 
Jag har en Mitsubishi ecodan (3 år) och vill nog påstå att det återstartar! Funderar på om det inte var nåt som gick att välja med dip switcharna på kretskortet eller i nån meny...
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Kör en gammal CTC ecoair dockad mot ecoel, tycker lösningen med stor tank för värmen med slinga för varmvatten är fenomenal,
 
B BSOD skrev:
Körde huset på elpatron i vintras, med gamla ägarna, eller var det vet? Kanske kan du via elbolaget (eller gamla ägarna) få fram timvärden på hur mycket el som förbrukats under någon kall vinterdag.

Det går att titta på SMHI open eller temperatur.nu för att få fram historiska data på utomhustemperaturer.

För att få en lagom stor värmepump så bör man veta vilken effekt som krävs, och vilken framledningstemperatur som behövs (och vilken returtemp man har). Det blir inte så bra att chansa, då är risken stor att du kommer du få en för stor eller för liten värmepump.

För klen värmepump tappar du ju på driftekonomin med mycket elpatrondrift, och en för stor värmepump kostar onödigt mycket pengar att köpa + att den får problem med start och stopp, p.g.a. att effekten ut från värmepumpen blir för hög. Jag tycker i alla fall att det är lite halvviktigt att dimensionera ganska rätt effektmässigt.

Finns även Panasonic eller Daikin att välja på. Jag hade nog sneglat på Daikin Althema om min värmepump gett upp.
Jag har tagit offert från flera installatörer som varit ute och kollat. Det verkar som att alla gör i princip samma bedömning när det kommer till hur stor värmepump som krävs. Hoppas ju att dom har koll på saken men det kanske man inte riktigt kan lita på och att jag borde räkna själv?

Egentligen är jag inte så fundersam kring köldknäpparna eftersom jag kommer bo där väldigt sporadiskt när det är som kallast. Är också i tankarna att installera en kamin och stoppa in några vedträn när det känns lite kallt.
 
C Carl Johansson skrev:
Jag har installerat en Mitsubishi och är väldigt nöjd. Dock kan den inte återstarta automatiskt efter ett strömavbrott utan man måste lixom trycka igång den själv, detta är verifierat av installatören. Skulle själv uppskatta återstart om anläggningen satt i en semesterbostad.
Hmm, ja det låter ju inte så bra! Det känns ju som att man vill att den ska kunna göra.. Mitsubishin är absolut billigast att installera i sammanhanget så är ju väldigt sugen av den anledningen. Men undrar lite om effekten i den lever upp till Nibes/CTC:s..
 
B
Q Qickback skrev:
Jag har tagit offert från flera installatörer som varit ute och kollat. Det verkar som att alla gör i princip samma bedömning när det kommer till hur stor värmepump som krävs. Hoppas ju att dom har koll på saken men det kanske man inte riktigt kan lita på och att jag borde räkna själv?

Egentligen är jag inte så fundersam kring köldknäpparna eftersom jag kommer bo där väldigt sporadiskt när det är som kallast. Är också i tankarna att installera en kamin och stoppa in några vedträn när det känns lite kallt.
Att du är där sällan är ju helt klart en faktor i dimensioneringen, för jag antar att du sänker temperaturen när du inte är där? det talar ju för en mindre värmepump.

Jag kanske har fördomar, men jag tycker det ofta slutar med väldigt enkla nyckeltalsberäkningar (i princip bara baserat på kvadratmeter och region) för att dimensionera effektbehovet. Klart man rimligt ska kunna lita på en installatör som jobbar med detta, men ibland tycker jag de tar för mycket genvägar.

Nyckeltal stämmer bra i genomsnitt. Men i verkligheten så har ju ena familjen långduschar och 23C inomhus, och andra familjer består av ensamhushåll med 19C inomhus och dusch på gymmet/jobbet. Så även om huset är identiskt så skiljer effekt och framledningstemp behov. Det är ju inte så svårt att få fram effektbehovet utifrån mätdata, om man haft direktverkande el, därav mitt förslag att i alla fall titta på verkligt effektbehov, om inte annat så kan du ju validera deras beräkningar.
 
  • Gilla
Qickback
  • Laddar…
Om det finns en energideklaration kan man också "räkna baklänges" och få fram vilken effekt som behövs. Var det fritidshus innan så finns det dock förmodligen inte någon energideklaration då det bara krävs för året runt boende.
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
richardtenggren
När vi skaffade Grenely fick vi tillgång till ca 10 års historik på förbrukningen i vårt hus, dvs historik från innan vi köpte huset :)
 
H
Be att få en energiberäkning på värmepumparna så ser du vilken som drar minst med energi.
Du ska uppge din årsförbrukning för värme + varmvatten samt om du vet framledningstemperatur när det är som kallast ute.

Då får du svar på vilken du ska köpa, jag gissar på Nibe eller mitsubishi drar minst energi under ett år.
 
Q Qickback skrev:
Hmm, ja det låter ju inte så bra! Det känns ju som att man vill att den ska kunna göra.. Mitsubishin är absolut billigast att installera i sammanhanget så är ju väldigt sugen av den anledningen. Men undrar lite om effekten i den lever upp till Nibes/CTC:s..
ska sägas att det är just SWM100 jag har installerat så om din installatör kan bekräfta att den återstartar blir jag glad.

Vi bor i helteglat parhus från -33 i två våningar plus källare. Ingen nämnvärd isolering i vindsbjälklaget, original sektionsradiatorer i ganska ordentlig dimension.
Enligt Mitsubishis beräkningsprogram hamnar täckningen exakt på 100%, jag räknar med eldpelare dom kallaste dagarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.