Hej är det någon som vet hur avstängskranarna fungerar på värmesidan? På framsidan bakom stora luckan sitter det två st en för fram och en för retur. Ena är en torx + ett spår för platt mejsel och den andra är en torx på en liten pigg. Skall dessa stå fullt öppna båda två och hur vet men om dom är det?
 
Har du tittat i installationsanvisningen, vad står där?
Har du foto på det du undrar över?
 
Japp det har jag gjort men framgår inget om det
 
Här har vi bild på kranarna
 
  • Närbild på kranar och rörledningar i en byggnadsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Guldfärgad kran monterad på en mekanism med svarta kablar och en flexibelslang i metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt installatörshandboken för Bergvärmepumpen NIBE F1245 som du tydligen tittat i, står det att de ventiler du "pekar på" verkar vara
värmebärare fram QM31 och
QM32 värmebärare retur.
Det är väl alkohol-vattenblanding i de rörledningarna?

Varför ska dessa ventiler stängas eller ändras? Värmepumpen kommer väl då inte att fungera. Vad är anledningen till att "pilla på" dem?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Enligt installatörshandboken för Bergvärmepumpen NIBE F1245 som du tydligen tittat i, står det att de ventiler du "pekar på" verkar vara
värmebärare fram QM31 och
QM32 värmebärare retur.
Det är väl alkohol-vattenblanding i de rörledningarna?

Varför ska dessa ventiler stängas eller ändras? Värmepumpen kommer väl då inte att fungera. Vad är anledningen till att "pilla på" dem?
Nej, värmebärarkretsen är elementen, köldbärarslingan är alkoholvätskan.
 
Nej det är i köldbärar delen som det är sprit blandning. utan dom är för värmeproduktion. (Element samt varmvatten) Jag har problem att den stannar vid varmvatten produktion och därför undrar jag hur man vet ifall kranarna är fullt öppna. Så dom inte är lite halvöppna och därav stryper flödet. Denna pump har en lång historia med haverier så vill kolla att inte det här blev fel vid senaste rep
 
QM33 är köldbärare ut.
QM34 är köldbärare in.
Jag har tagit fel.

Trådstartaren visar ingen översiktsfoto på sin bergvärmepump.
 
  • Schematisk ritning av en bergvärmepump med beteckningar. QM31 (köldbärare fram) och QM32 (köldbärare retur) har markerats med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man känner ju tydligt på rören att dom är ordentligt varma så dom är till värmedelen kyldelen är ju kall. Men till min fråga så vill jag veta hur kranarna skall stå
 
OK, då återgå till din fråga om hur man vet och ser om ventilerna är fullt öppna.
Josth kan nog svara på det.
 
Redigerat:
Jag vet inget om ventilerna, men har du kollat att växelventilen som styr över vattnet från elementen till varmvattenberedaren är fullt öppen mot beredaren.
Om den fastnar i nåt halvstängt/öppet läge kanske det stryper flödet?
Och smutsfiltret är det rent?
 
D Dilato skrev:
Jag vet inget om ventilerna, men har du kollat att växelventilen som styr över vattnet från elementen till varmvattenberedaren är fullt öppen mot beredaren.
Om den fastnar i nåt halvstängt/öppet läge kanske det stryper flödet?
Och smutsfiltret är det rent?
Yes det har jag kollat och filtret är rent plus att den växlar dom den ska
 
Mkull,
när installerades din bergvärmepump, alltså hur gammal?
Har du tidigare haft problem med den så kallade växelventilen? Den kanske har bytts ut mot en ny?
 
Om ingen har pillat på avstängningarna å det har fungerat förut så är det något annat som inte fungerar som det ska. Värmebärare fram fullt öppen å vad jag kan se på bilden verkar värmebärare retur också fullt öppen men det är svårare att se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.