H Henrik52 skrev:
Elektrikern kostade 3300:-kr. Ifs hade jag monterat alla elapparater och lampor. Han koppa in det, vilket inte jag har behörighet till att göra.
Ja Henrik52 , vad ska man säga...kommer du på tanken att starta en egen fritidsfirma vid sidan av din välförtjänta pensionstid (jag är också arbetande ålderspensionär) blir jag gärna(!) din första kund! överfaktureringen i byggbranchen är ett gissel
 
  • Gilla
fäboden och 5 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Vårt badrum kostade ca 120.000 exklusive inredning och klinker. 6m2 stort.
Det som ingick i 120.000 var
Regla upp, skivor, golv, tätskikt, el, vattenburen golvvärme med shunt etc. Byggande av allt. Vi var även tvungen att dra om elementrör. Vi behövde inte dra om något avloppsrör då det fanns en stam som var enkel att ansluta till.

Själva kostnaden för byggandet och material var ca 70.000
Rörmokare med shunt , vattenskåp och övrigt material var ca 50.000

Blev lite chockad att VVS material är då dyrt...
Vvs material är ganska billigt i inköp, det är bara dyrt när du köper det :D vvs firmor med någorlunda stor omsättning har rabatter som kunder aldrig får veta om. På förra firman jag jobbade på hade vi 90% rabatt på det rostfria sortimentet t.ex.. till kund kan det kanske bli 15-30% rabatt på materialet, sen tar vvs firman resten. Varför tror ni rörisar är rika som troll liksom?
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
För att kunna jämföra priser så måste samma material och arbete ingå.
Men ett badrum som totalrenoveras av en totalentreprenör med inlejda UE på riv, VVS, el, platt och målning startar runt 150k inkl moms.
Ska man uppfylla gällande krav och regler så har entreprenörerna höga kostnader.
Tänk också på att en firmabil kostar ca 10k/månad.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
För att kunna jämföra priser så måste samma material och arbete ingå.
Men ett badrum som totalrenoveras av en totalentreprenör med inlejda UE på riv, VVS, el, platt och målning startar runt 150k inkl moms.
Ska man uppfylla gällande krav och regler så har entreprenörerna höga kostnader.
Tänk också på att en firmabil kostar ca 10k/månad.
Vad är det för bil? Tesla eller Panamera till exempel?
 
J JohanLun skrev:
Vad är det för bil? Tesla eller Panamera till exempel?
Nej, typ en vanlig tråkig transit custom.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Nej, typ en vanlig tråkig transit custom.
Dags att byta bilhandlare då...
 
J JohanLun skrev:
Dags att byta bilhandlare då...
Inte det, det handlar om.
Däremot:
Leasingavgift
Försäkring
Skatt
Service
Däck
Diesel

Säg att bilen går 3000 mil/år.

Slå ihop dessa kostnader så blir det runt 10k/månad för ändå en ganska billig bil.
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
C claym skrev:
Vårt badrum kostade ca 120.000 exklusive inredning och klinker. 6m2 stort.
Det som ingick i 120.000 var
Regla upp, skivor, golv, tätskikt, el, vattenburen golvvärme med shunt etc. Byggande av allt. Vi var även tvungen att dra om elementrör. Vi behövde inte dra om något avloppsrör då det fanns en stam som var enkel att ansluta till.

Själva kostnaden för byggandet och material var ca 70.000
Rörmokare med shunt , vattenskåp och övrigt material var ca 50.000

Blev lite chockad att VVS material är då dyrt...
Det där låter rimligt i mina öron. Hoppas på att hamna där nånstans exklusive kakel, skåp porslin etc. Håller med om att det är dyrare än man tror..
 
lunarayo lunarayo skrev:
Hur mycket var dina offerter på?
Har bara tagit in 2st hittills som varit på 180-190tkr varav den ena utan el-timmar. Tyckte det lät mycket men inte lika efter allas svar i tråden..
 
martin43 martin43 skrev:
För 168000 kronor får man mer än en månads arbete. Vad är det som är så tidskrävande med badrum??
Olika hantverkare som snickare, rörmokare, plattsättare, målare och elektriker ska passa in med varandras jobb. Samt torktider, restider och hämtning av material. Även någon designer kan komma in som gör ritningar och förslag. Som slutade med att frugan köpte wc borste som kostade motsvarande 170 st på typ biltema. Men då ingick en utbytbar borste och designen motsvarade olika knappar och handtag.
Men visst ganska dyrt för att göra om ett våtutrymme. Har man sedan en allkunnig hantverkare som klarar av flera moment så kan det underlätta.
 
N newgirl skrev:
Jag undrar vad slutpriset hamnade på exklusive inredning, alltså själva arbetet med att renovera ett badrum i den storleken, gärna från er som renoverat i Sthlm eller Gbg.

Har hittills fått (enligt mig) skrämmande offerter så jag vill gärna kolla av innan jag bestämmer mig.

Hoppas ni vill dela med er
Det beror ju på vilken typ av inredning som sitter.
River du allt själv?
Är det trä eller betong under ytskikten?

Betongunderlag, typ lght.. med gips eller blåbetong i väggarna, alt betong
-spackling väggar
- Flytning av golv
-Läggning av matta och vägg, enkel standard
-sen ingen inredning och inget vatten draget.

cirka 25-30 000
Det är ju det andra som drar iväg... flytt och byte av brunn, rördragning, och inredning.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vi renoverade vårat badrum för 2år sedan. Rev själv, byggde upp ”halva” väggarna igen och drog om ett avlopp.

Hade hjälp med;
VVS ca 11.000kr
Mattläggare( våtrumsmatta) 14.000kr
Inredning runt 12.000kr
El ca. 3-4000kr

Slutade totalt på runt 45.000kr.
Visserligen med enklare möbler från ikea och våtrumsmatta, men med fina duschvägga, handdukstork och lite trevlig belysning ( dock ej spottar). Känns lyxigt.

Känns konstigt att en del lagt flera hundra tusen på renovering av samma yta, men det går väl att lyxa till allt!
Ja, eller bli lurad på konfekten...
 
sunnis
Lars Melin Lars Melin skrev:
Inte det, det handlar om.
Däremot:
Leasingavgift
Försäkring
Skatt
Service
Däck
Diesel

Säg att bilen går 3000 mil/år.

Slå ihop dessa kostnader så blir det runt 10k/månad för ändå en ganska billig bil.
Herregud... Jag leasar XC90 T6 på mitt jobb, den kostar typ 10k för allt utom bränslet men det vidarefaktureras ändå utöver min timdebitering precis som hantverkare gör. Men jag har också hört talas om de där jättedyra arbetsbilarna, inget nytt. Jag har aldrig leasat den typen av fordon så jag kanske inte ska uttala mig om hur dyra de egentligen är. Säkert svindyra däck och sånt...

S Styrman_jansson skrev:
Vi renoverade vårat badrum för 2år sedan. Rev själv, byggde upp ”halva” väggarna igen och drog om ett avlopp.

Hade hjälp med;
VVS ca 11.000kr
Mattläggare( våtrumsmatta) 14.000kr
Inredning runt 12.000kr
El ca. 3-4000kr

Slutade totalt på runt 45.000kr.
Visserligen med enklare möbler från ikea och våtrumsmatta, men med fina duschvägga, handdukstork och lite trevlig belysning ( dock ej spottar). Känns lyxigt.

Känns konstigt att en del lagt flera hundra tusen på renovering av samma yta, men det går väl att lyxa till allt!
Kör själv våtrumsmatta i mitt nybyggda hus, kommer köra matta i det andra badrummet också och tänkt mig en budget på ca 50k. Tycker ser kanonfint ut och gästerna påpekar att våtrumsmatten blev jättebra. Bara jag som känner en viss hysteri med badrumsbyggen för 200k++? Folk får naturligtvis göra vad de vill och badrummen i den prisklassen är fantastiskt fina men ändå.
 
Kör själv våtrumsmatta i mitt nybyggda hus, kommer köra matta i det andra badrummet också och tänkt mig en budget på ca 50k. Tycker ser kanonfint ut och gästerna påpekar att våtrumsmatten blev jättebra. Bara jag som känner en viss hysteri med badrumsbyggen för 200k++? Folk får naturligtvis göra vad de vill och badrummen i den prisklassen är fantastiskt fina men ändå.
Ja, framförallt känns det mer hygieniskt och enklare att hålla rent. Lätt att se eventuella skador på ytskiktet med.

Kakel/klinker är inte ett alternativ för mig även om jag kan tycka en del kaklade badrum ser jättetrevliga ut. Ska bygga nytt inom kort och då blir det matta!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Helt hutlösa priser....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.