Bambi skrev:
Hej Björn!

Du kör växlarn på 100% för att inte förlora värme via ventilationen, men drar inte växlarn mycket el då?

Hade de inte varit billigare att köra den på 80% å värma mer med golvvärmen eller blir det dyrare att värma upp de kallare rummen med golvvärmen om man snålar med växlarn.

Jag har nämligen fjärrvärme med vattenburen golvvärme och kan ställa min tilluft mellan 16-23 grader, vid 16-18 blåser det kallt i donen, så jag höjde lite, kanske det bästa/billigaste för mig är att ställa aggregatet på 22 grader som jag begär av golvvärmetermostaterna?

Jag har fått för mig att värmeväxlarn är dyrare värmekälla än vattenburna golvvärmen men det kanske är tvärtom då man får värma upp alla kalla rum med golvvärmen om man snålar med tilluftstempen.

Mvh
Håller med om vad Mich skrev, värmeväxlaren drar mycket lite energi i sig.

Observera att en värmeväxlare inte är någon värmekälla, den flyttar enbart värme från en luftström till en annan luftström. Däremot kan en del aggregat innehålla en elektrisk värmekälla (utöver själva värmeväxlaren), om man kopplar in den blir det dyrt.

/Björn
 
Hej!

Tack för svaren!

Då ska jag kolla upp om jag ha en elektrisk värmekälla annars finns det juh ingen anledning att snåla på tempen i ventilationen :). Växlarn flyttar alltså värmen från min inneluft på vägen ut till min tilluft på vägen in?

Om jag inte har någon elslinga finns det någon anledning till att inte alltid köra växlarn på 100% då?

Mitt aggregat heter VR-400 EV/B, nån som har erfarenhet av de?

Mvh
 
Redigerat:
Hej !

Jag antar att man sätter igen/stänger de gamla tilluftventilerna man har så att dessa inte stör regleringen när man monterar ett värmeåtervinningssystem!?

En annan fråga ni som kollat och jämfört varför valde ni Systemair ? Prisvärda?Effektivast ? ???
mvh
Fredrik
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Växlarn flyttar alltså värmen från min inneluft på vägen ut till min tilluft på vägen in?
Ja
och i ditt fall med en roterande värmeväxlare. Förenklat: En rund trumma med massa hål/kanaler. Den värms upp av frånluften, snurrar och kyls ner (avger sin värme) av tilluften.
 
o95-fmn skrev:
Hej !

Jag antar att man sätter igen/stänger de gamla tilluftventilerna man har så att dessa inte stör regleringen när man monterar ett värmeåtervinningssystem!?

En annan fråga ni som kollat och jämfört varför valde ni Systemair ? Prisvärda?Effektivast ? ???
mvh
Fredrik
Ja, normalt när man installerar ett FTX-system (Mekanisk från- och tilluft med värmeväxling) som är ett s k balanserat system är det tänkt att all luftombyte i huset skall ske genom detta. Då behöver man stänga man ev gamla tilluftsventiler. Jag har dock några ventiler öppna i källaren och drar in lite tilluft i källaren den vägen pga svårighet att få ner ny tilluftskanal från vinden till källaren (betongvalv).

Jag övervägde Systemair VR400DC, Heru 130S och Temovex RT400 som alla tre kostar ungefär lika mycket. Heru var intressant men gick bort pga att den hade vanliga AC motorer där man valde fläkthastighet genom att koppla in olika lindningar på en transformator. Här hade istället VR400DC elektroniskt styrda motorer med flödesreglering vilket gör det lät att ställa in och justera systemet, dessutom kan fläktarna köras lite effektivare. VR400DC har också en snygg grafisk kontrollpanel. RT400 gick bort av samma skäl som Heru, AC-motorer, fånig kontrollpanel. Dock har jag sett att RT400 numera finns med elektronisk styrda fläktar och bättre kontrollpanel (RT400-EC).

/Björn
 
I morse var det kallt:

Friskluft 2,0 °C
Tilluft 18,0 °C
Frånluft 19,5 °C
Avluft 5,8°C

Tilluftsflöde 61 l/s Frånluftsflöde 74 l/s

Har noterat ett svagt ljud på natten i sovrummet från ventilationen, hörbart, men inte direkt störande. Verkar som det kommer av själva tilluftsdonet (Lindab KIR 125). Har mätt upp flödet till 12 l/s (vid totalt tilluftsflöde 60 l/s). Nu har jag provat att sänka flödena till 41 resp 50 l/s. Då blir det helt tyst.
 
Välj Flexit
Dom har mycket mer avancerad styr,komplettera med utegivare tilluftgivare och frånluftsgivare och deras större styrpanel
Välj ec motorer drar mindre energi,jag har ett vr700 aggregat och har ställt in det så att varvtalet minskar om jag ej kan upprätthålla tillufttempen (kopplat bort elbatteriet ).
 
Vilken stypanel från Flexit är det du menar? CI50?

Nu spelar väl det ingen större roll kanske, men när man ser CI50 så känns det som om man rest tillbaka till 80-talet.

Systemairs panel känns ju betydligt mer modern.
 
Tack för svar . jag öser på med frågor:)

Jag gjorde ett försök att beräkna flödena i går natt då ungarna sov .
Har ett hus i ett plan på ca 160 m2 => att huset ska ventileras 160m2*0,35l/sm2=56l/s

Tilluft
Jag har 5 sovrum vars tilluft ska vara 4l/s => 5*4l/s= 20 l/s
Har har stor allrum/matplats/mm där tilluften ska vara = 23l/s.
Jag har ytterligare ett rum där tilluften ska vara =6 l/s.

Tot=49 l/s fördelade på 5+3+1 tilluftdon.


Frånluft (ska vara 10-15 % högre än tilluften)
15%-> 1,15*56=64l/s fördelade på 4 st frånluftsdon
Grovantre/tvättstuga 15 l/s
Kök 10l/s
Bad/dush 21 l/s
Toalett 10 l/s

Tot 56 l/s

Frånluftsdona tror jag kan gå direkt till frånluftens basrör med diameter 160mm.
(har inte ritat upp detta ännu, har bara funderat utifrån min nuvarande/blivande planlösning )
Är det mycket med 21l/s i badsummet?
Går det att forcera en enskild frånluft kanal med extra kanalfläkt som kopplas /styrs till/från huvudaggregatet ?
Tänkte att det kunde vara bra då min fru gillar att ducha VARMT i 25-30 minuter !!! :D Ja vet, men detta kan jag inte påverka ... :D

Angående kanalerna så var Fresh riktlinjer att hålla sig under 3m/s i lufthastighet så dimensionerna på rören (är av mig överdimensionerade?) typ 125 mm för anslutning till basrör där det behövs , ljuddämpare för dessa.
Ett 125 mm rör med ett flöde på 40 l/s har en lufthastighet på 3,2m/s.
Mina basrör (heter det så:surprised:) 160mm har vid ett flöde på 75 l/s en lufthastighet på 3,7 m/s.

Kanske är snålt med 160 rör som bas ? Kommer ganska?! nära 75 l/s på frånluften på 56 l/s!? Kanske ska gå på 200 rör ?

Vad tror ni ?

Ljuddämpare på till och frånluft i anslutning till aggregatet.

Jag kommer i kväll/natt ladda upp en hemmasnickrad ventilationsritning(hoppas att ungarna somnar tidigt :))

mvh
Fredrik
 
Redigerat:
Ursäkta mig
aggregatet heter S7R och styrenheten heter Automatik opsjon (tillval) CS 500.
Funktionerna som du får med denna enhet finns ej att få med Systemair .
Såvida du inte byter hela styren i det nya aggregatet.
 
Jag har huvud/basrör 160 och 75 l/s, så jag tror 160 räcker för dig.

Forcera med extra fläkt tror jag inte är bra.
Med 20 l/s så kommer du nog inte få någon imma på spegeln.

Var tacksam för att du har enplan :)

Se till så att det blir lite raksträcka på rören precis innan (ovan) don. Om du använder flexdämpare så dra den rakt upp en bit, innan du böjer/viker den åt sidan. Kan bli så att du får dra ner den efter böjen för att komma ner till spiro röret. Oj, undra om det gick att förstå, en bild vore bättre! Sedan får man lägga lite extra isolering där flexdämparen böjer/sticker upp.

10% lägre tilluft räcker nog. Har du ett agg med konstant flödes reglering så hålls det ju rätt. De där procenten är tilltagna lite för att även ta om filter sätt igen.
 
hej igen!

Vi har ett tvåplans funkishus på tot 130m2 hur vet jag om det klarar sig att köra på Min eller ska upp på Med på aggregatet, hur kontrollerar amn de eller kan man ringa nån, känner man av de komfortmässigt eller vad händer?

Mvh
 
Jag har ett VR700 som jag använder till ett 270 m2 enplanshus. Jag har fått det injusterat, enligt konstens alla regler, av en ventilationsfirma. Jag var själv med och kontrollerade flödena i respektive rum. Aggregatet skickar ut ca 110 l/s i huset. Jag tycker dessvärre att systemet låter för mycket. Dvs ljuden från tilluftsdonen är störande. Är det någon annan som upplever ventilationssystemet som högjutt? Jag får en känsla av att ni som har VR400 inte stör er på ventilationsljud!?
 
Hej Hemvändare,

Hur är system konfigurerat med ljuddämpare? Vad är dimensionerna på till-luften och vad har du för flöden?
 
Hej!

Jag stör mig inte på ljudet från ventildonen och nu kör jag på Med hastighet på vårat
VR 400.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.