Är det någon som satt isodrän isollering 100mm på källarvägg utan att ta bort kallasfalten. Skall dränera inom en snar framtid och har tänkt mig isodrän men vet inte ifall man skall välja till blästring av källarväggen. Är det någon här inne som har lagt isodrän skivor utan att ta bort kallasfalten på väggen. Hur blir det med träfasaden vid blästring kommer den att bli oerhört skitig har precis målat om kåken :x.

Tacksam för svar, Med vänlig hälsning Andreas
 
Jag håller precis nu på med dränering/isolering. Använder pordrän som är en billigare variant av isodrän.
Jag har slipat bort en stor del av kallasfalten med en 115 mm vinkelslip och billiga kapskivor avsedda för sten, alternativt en billig diamantklinga. En kapskiva för sten kostar ca 20 kr och håller ca 5 kvadratmeter för mig, det bli en låg kostnad och är ingen stor ansträngning att göra det, tar ca 8 timmar för en normalvilla gissar jag på.
 
Gör enligt tillverkarens anvisning så är du safe.
Egna påhitt brukar sluta med att det inte blir så bra.
Glöm inte att återfylla med täta material.
Inget dräneringsgrus hela vägen upp!
Fredrik
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Gör enligt tillverkarens anvisning så är du safe.
Egna påhitt brukar sluta med att det inte blir så bra.
Glöm inte att återfylla med täta material.
Inget dräneringsgrus hela vägen upp!
Fredrik
Varför inget grus på utsidan? Vad får man för problem då?
 
Du får ner ytvatten i dräneringen.
Det har avhandlats 1000ggr här.
Dräneringen är till för vatten som kommer underifrån.
Vatten som kommer uppifrån fixar marklutingen.
Allt det där står i tillverkarens anvisningar.
Fredrik
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Sorry. Läste slarvigt, såg inte det med inte hela vägen upp... :surprised:
 
I offerten som man fått står det bortforsling av schakt massor max 10kb , hur mycket överbliven jord blev det för eran del när det var klart?
 
Massor.
Men efter vintern fick vi komplettera med stora delar av det som blev över.
Om du kan deala med firman att dom kan hämta överblivna massor när du sett hur mycket det har sjunkit efter första vintern så är det bra.
I teorin så borde du kunna räkna ut hur många kubik som ersätts av isolering osv men det är bara i teorin eftersom massorna packar sig under åren.
Fredrik
 
  • Gilla
Perro456
  • Laddar…
Så 10 kubik bortforssling räcker kanske inte med andra ord :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.