Håller på att dränera kåken just nu och dom har precis grävt upp på baksidan samt att dom har börjat slipa väggen där det är kallasfalt.

Nu vet jag inte om dom har slipat klart då jag inte hann prata med dom pga att jag var borta på jobb i fredags. Men inte ska jag väl behöva godta att dom bara slipar sådär lite? Känns som att det inte kommer ge någon bra effekt av fuktvandring med sånna där små prickar bortslipat.

Eller vad tycker ni? Någon expert som kan tala om vad som bör göras, kan jag t ex kräva att dom ska slipa bort all asfalt?

väggen1 (800x600).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väggen2 (800x600).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åh nej!!!
De skulle gett blanka F i asfalten!
Asfalten gör ingen skada där den sitter, tvärt om.
Hur blev det slutliga resultatet?
Gjorde man dräneringsjobbet bra f.ö.?
Isolerade man väggen?
Platon eller "simbassängmatta" som komplement till asfalten?
 
Enl de flesta instruktioner (alla?) så skall ju asfalten bort om man kör med pordrän eller liknande system.

Hur rätt eller fel det är, och hur viktigt det är att får bort allt, har jag ingen aning om. Men jag vet att det finns firmor som bara jobbar med att blästra bort asfalt vid dräneringsjobb, då tror jag att de får bort i princip all asfalt.
 
Vid vår dränering (isodrän) hackade de bort fläckar (3-4 cm i diameter ca). De sa det fanns olika skolor men de tyckte det var bättre att göra djupare hack och få fram fräsch betong som kan andas på en mindre yta istället för att blästra som ändå inte tar bort allting och det blir väldigt smutsigt (vad de sa alltså). Vi tyckte det lät rimligt med tanke på allt annat vi läst om fukt. Hittade en bild och kan nog tycka de är lite snåla på din grund.
120904 dränering 008 mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo jo... när vi åkte på att lägga om grunden var jag ned till fabriken(?) för pordrän. De kunde inte presentera en enda vetenskaplig studie som styrkte detta påstående... så jag åkte norr om stan o köpte markisolering istället. Mkt billigare.

Marken är -alltid- fuktig... det nästan alltid varmare i källaren än i omgivande mark...
10 000kr's frågan lyder:
- åt vilket håll kommer fukten att vandra?...
Asfalten skall ur det perspektivet givetvis vara kvar... och förbättras...

Nu är det ju inte alltid så att skrivbordet och verkligheten är överens...
Min -jag- skulle -aldrig- skada en fuktspärr - asfalten är där för att -hindra- vatten från att tränga in...

Mot mitt resoneman får anföras att jag också saknar vetenskapligt belägg för mitt ställningstagande. Jag saknar även empiriks erfarenhet av att det skulle bli så illa som jag "tror".
Vatten har en säregen förmåga att ta sig fram...

Tanken att den "ventilerande" isoleringen skulle "dra ut" fukt ut källaren är väl god i sig, men då måste värmen vara högre på den sidan av väggen, alt., ventileringen högre (undertryck).
Inget av dess två kriterier uppfylls...
 
peternicklas
Sök lite så hittar du en stor mängd med vetenskapligt material som säger att den gamla fuktspärren ska bort. Be någon som har tillgång till ett universit och dess databas om vetenskapliga artiklar att hjälpa dig så finner du mycket information. Du kan även söka på vattnets egenskaper vid rörelse i fasta medier. Detta gäller om man sätter någon form av isoleringsskiva på utsidan. Minst 40% av kallasvalten ska bort.
 
BMW fahrer skrev:
Marken är -alltid- fuktig... det nästan alltid varmare i källaren än i omgivande mark...
10 000kr's frågan lyder:
- åt vilket håll kommer fukten att vandra?...
Asfalten skall ur det perspektivet givetvis vara kvar... och förbättras...

Tanken att den "ventilerande" isoleringen skulle "dra ut" fukt ut källaren är väl god i sig, men då måste värmen vara högre på den sidan av väggen, alt., ventileringen högre (undertryck).
Inget av dess två kriterier uppfylls...

jag tror att du helt enkelt tänker bakvänt. Ångtrycket är prop mot temperaturen, naturen strävar efter att utjämna tryckskillnader - så länge det är varmare i källaren kommer du få en fukttransport utåt. Därefter är tanken att denna fukt skall kondensera en bit ut i isoleringen, inte på väggen. Väggen torkar.


Detta är ju grundläggande fysik så du får nog leta efter skolböcker istället för studier!
 
  • Gilla
vcuclair och 3 till
  • Laddar…
Jag håller på BMW-åkarn!
Jag gjorde som sagt "gogglade lite" och fann bra information på sp.se. http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx

Där står klart o tydligt avseende källare:
"Fuktskyddet på väggens utsida kan utföras antingen helt tätt t ex med asfaltstrykning eller papp eller med luftspaltbildande skivor av polyeten (t ex varumärket Platon). Ett bra sätt att förbättra en källarvägg är att i samband med att man gräver upp för omläggning av dränering både tilläggsisolera och förbättra fuktskyddet. Tilläggsisoleringen på utsidan gör att väggen kan torka inåt."

Ur min synvinkel känns det helt fel att ta bort en fungerande fuktspärr. Den ska bättras på istället. Ingen fukt tillförs utifrån och uttorkning sker sedan inåt. Detta har fungerat sedan länge och fungerar garanterat lång tid framöver. Om man öppnar upp fuktspärren så gör man en motorväg för fukten att komma in utifrån om väggen blir blöt på utsidan av någon anledning.
Att rumsfuktigheten inne i källaren skulle vädras ut genom betongen är en fantasi. Fuktvandring i betong är trögt.
 
peternicklas
largab skrev:
Jag håller på BMW-åkarn!
Jag gjorde som sagt "gogglade lite" och fann bra information på sp.se. [länk]

Där står klart o tydligt avseende källare:
"Fuktskyddet på väggens utsida kan utföras antingen helt tätt t ex med asfaltstrykning eller papp eller med luftspaltbildande skivor av polyeten (t ex varumärket Platon). Ett bra sätt att förbättra en källarvägg är att i samband med att man gräver upp för omläggning av dränering både tilläggsisolera och förbättra fuktskyddet. Tilläggsisoleringen på utsidan gör att väggen kan torka inåt."

Ur min synvinkel känns det helt fel att ta bort en fungerande fuktspärr. Den ska bättras på istället. Ingen fukt tillförs utifrån och uttorkning sker sedan inåt. Detta har fungerat sedan länge och fungerar garanterat lång tid framöver. Om man öppnar upp fuktspärren så gör man en motorväg för fukten att komma in utifrån om väggen blir blöt på utsidan av någon anledning.
Att rumsfuktigheten inne i källaren skulle vädras ut genom betongen är en fantasi. Fuktvandring i betong är trögt.
Det är just detta som INTE fungerar när man som väldigt många byter uppvärmningssytem. Hur många har inte fått problem med fukt i källaren efter det att oljepannan tagits bort? Har själv tagit bort tjäran på utsidan, oljepannan borta samt cellplats på ytterväggen. Har nu problem, men det är för att jag har för llåg luftfuktighet i källaren! En källare med tjära eller motsvarande på ytterväggen kan jämföras med att du tar en plastpåsen och häller vatten i denna. Vart ska vattnet ta vägen?
 
peterniklas, du har tagit bort tjäran och skriver att du har problem nu :banghead:,
Fukt i källare ska ventileras bort genom luften. Om du byter uppvärmningssytem så får du fixa med ventilationen också.
Din plastpåseliknelse ger jag inte mkt för. Stick hål på påsen så rinner vattnet ut, dvs rensa golvavloppet så blir det nog torrare om fötterna.
 
peternicklas
largab skrev:
peterniklas, du har tagit bort tjäran och skriver att du har problem nu :banghead:,
Fukt i källare ska ventileras bort genom luften. Om du byter uppvärmningssytem så får du fixa med ventilationen också.
Din plastpåseliknelse ger jag inte mkt för. Stick hål på påsen så rinner vattnet ut, dvs rensa golvavloppet så blir det nog torrare om fötterna.
Jag skrev att jag har problem med en för TORR källare....Sticka hål på påsen är samma som att ta bort tjäran på väggarna, vattnet/fukten försvinner ut genom ytterväggarna(y)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
"problem med en för TORR källare" läste för snabbt :), men fuktighet i källare följer årstiden. Fuktigare på sommaren, torrare på vintern. Fuktransport genom väggen är minimal. Luftfuktigheten (torrheten) styrs med ventilationen.
 
D
peternicklas skrev:
Jag skrev att jag har problem med en för TORR källare....Sticka hål på påsen är samma som att ta bort tjäran på väggarna, vattnet/fukten försvinner ut genom ytterväggarna(y)
Då kan man ju bara konstatera att det enligt din teori och med ditt nuvarande problem så var det ett stort misstag av dig att ta bort tjäran på källarväggen. Så oavsett hur du ser på det, så har du gjort fel.

Vi andra som inte tror på att ventilera ut fukt producerad inomhus genom källarväggarna utan föredrar att ventilera ut/avfukta det på ett mer traditionellt sätt behöver inte heller ta bort tjäran på väggarna.
 
Jag såg en gång en arbetare som stod och "hackade" in en vinkelkap med betongslipskiva på så jag måste fråga vad han höll på med.
Han höll då på med ungefär samma som Lane's bild visar. Han körde in betongslipskivan och skapade "halvmåne" formade hack i gamla asfalten.
Jag tänkte då att det där kan väl aldrig vara rätt... men tydligen då är det så man ska göra (om man inte slipar bort allt förstås)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
MathiasS skrev:
jag tror att du helt enkelt tänker bakvänt. Ångtrycket är prop mot temperaturen, naturen strävar efter att utjämna tryckskillnader - så länge det är varmare i källaren kommer du få en fukttransport utåt. Därefter är tanken att denna fukt skall kondensera en bit ut i isoleringen, inte på väggen. Väggen torkar.


Detta är ju grundläggande fysik så du får nog leta efter skolböcker istället för studier!

Du missar poängen.
Enligt fysikens grunder så kommer fukten att vandra till det medium var fukten snabbast dunstar. Så länge som källarväggen är -varm- så -kan- den få fukten i marken som rör sig mot huset/grunden att ångas bort innan den når fram till, och genom väggen, men om vattentrycket ökar så att värmen från väggen inte kan/hinner förånga fukten - så kryper den in.

Att du fått en super-torr källare visar på att du fått bort fukten - grattis.
Baksidan är att du skapat ett hälsoproblem... så du måste tillföra fukt för att kunna vistas i utrymmena...

Det jag skrev var att man påstår "så här är det" "all forskning visar på detta" osv - men när jag begär och söker efter denna påstådda vetenskap, då lyser den med sin frånvaro...

Vi har också fått en torr källare, så länge som vi håller den varm... Vi har en källoder under källargolvet... Vi måste ha varmt i källaren - oavsett form av yttre dränage...
I motsats till dig så valde vi den tjocka, helt vattentäta, typen av matta som man klär in simbassängsbyggen med. Markisolering istället för kapilär-kraftsplattor (iso-drän, por-drän, platon osv).
Det -rinner- hela tiden från dräneringsrören - det är ett ordentligt vattenflöde (ja ja - huset byggdes ned för djup, men nu står det där).
Hade jag gjort som du förespråkar så hade vi haft svårt fuktigt i källaren...

Läroböcker har inte alltid rätt heller.

Ge mig hård-data på att jag har fel - då viker jag ifrån min uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.