J JSten skrev:
Låt oss göra ett räkneexempel. Jag brukar sätta upp tre stycken ljusslingor med 480 ljus i varje ([länk]). En slinga drar 6W, så totalt 18W eller 0.018kW. Säg nu att vi har den tänd 16 timmar om dagen i 90 dagar (förmodligen rejält överdrivet, men alla plockar ju inte ner sitt pynt vid 20e knut..). Låt oss sedan räkna med högt elpris, säg 10 kr/kWh. Om vi slår ihop detta får vi 0.016*16*90*10= 230kr för belysning 16 timmar om dagen i tre månader. Labba med fördel själv igenom att ändra siffrorna ovan utifrån vilken effekt dina prylar drar, hur länge de är tända och rimligt elpris...
Ok tack! Jag tolkar detta som att jag med gott samvete kan tända ett par ljusstakar och granen även i år. :love:
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Drar verkligen julgransbelysning och adventsljusstakar såpass mycket att det är värt att strunta i sån "onödig" belysning (högst nödvändig om du frågar mig... :oops:). Jag förstår principen om många bäckar små, men pratar vi 1 kr i veckan/ljusstake så är det lätt värt för mig...
En adventsljusstake kostar inte mycket per timme, det är sant, men det jag tänkte på är att många har en stake i varje fönster, tillsammans med stjärnor som lyser dygnet runt. Till det en massa ljusslingor högt och lågt både inom- och utomhus som även de lyser dygnet runt nästan hela vintern.

TS efterlyste trots allt tips på att få ner elkostnaden och att släcka ner allt som inte är nödvändigt sänker elkostnaden. Hur mycket beror på hur mycket lampor man tidigare använt.
 
Keiller Keiller skrev:
En adventsljusstake kostar inte mycket per timme, det är sant, men det jag tänkte på är att många har en stake i varje fönster, tillsammans med stjärnor som lyser dygnet runt. Till det en massa ljusslingor högt och lågt både inom- och utomhus som även de lyser dygnet runt nästan hela vintern.

TS efterlyste trots allt tips på att få ner elkostnaden och att släcka ner allt som inte är nödvändigt sänker elkostnaden. Hur mycket beror på hur mycket lampor man tidigare använt.
Ja du har rätt i sak, absolut. Men för nån som är lika nollställd som mig kan det bli en väldigt mörk och kall vinter, både bokstavligen och bildligt, om man inte ens ska tända en stjärna på advent. :heart:
 
S
A aback967 skrev:
Hej, har ni några tips om hur ni får ner elkostnaden ni som har direktverkande el, förra vintern var inte så rolig och nu i vinter kommer ju bli skapligt mycket värre i elkostnader så skulle uppskatta om ni kunde dela med er av några tips och trix mvh.
Rösta blått
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
N
Det finns tyvärr inga genvägar! Undvik att duscha hemma och ställt ned temperaturen så lågt som du bara kan, t.ex 17-18C.
 
  • Gilla
aback967
  • Laddar…
Men jag är nog inne på tipset du fick inledningsvis om luftvärmepump. Om den du nu har inte räcker till pga underdimesionering och/eller dålig placering - skaffa en till! Så länge den nya pumpen kan ersätta elelement som du kan ta bort så gör du en vinst.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja du har rätt i sak, absolut. Men för nån som är lika nollställd som mig kan det bli en väldigt mörk och kall vinter, både bokstavligen och bildligt, om man inte ens ska tända en stjärna på advent. :heart:
Jag kommer också att tända lampor i vinter men det blir inte lika många och inte lika mycket som tidigare.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
galento
Keiller Keiller skrev:
Jag kommer också att tända lampor i vinter men det blir inte lika många och inte lika mycket som tidigare.
Vi kommer nog att leva som vanligt skulle jag tro.
 
Tack så mycket för tipsen. Ska kolla runt lite få se om vi kan sätta in en till luftvärmepump och sådär. Men ja man får nog klä på sig lite inomhus också.
 
A aback967 skrev:
Hej, har ni några tips om hur ni får ner elkostnaden ni som har direktverkande el, förra vintern var inte så rolig och nu i vinter kommer ju bli skapligt mycket värre i elkostnader så skulle uppskatta om ni kunde dela med er av några tips och trix mvh.
Hej aback967

Rimligen så är det inte så kallt där du bor eftersom de prisområden som riskerar de högsta elpriserna ligger i södra Sverige.

Men, för att du inte ska känna dig besviken på det råd du får här, vill även jag lyfta det faktum att värmepumpen blir en sämre värmekälla vid ökande kyla.

Det är svårt att hitta bra beskrivningar/mätningar på luftvärmepumpar vid tester mm. Men prestanda (COP) brukar mätas (och anges) vid +7 grader utomhustemperatur.

Här finns en länk med en graf (Luft/luft-värmepumpar 100% drift) som nog ger en rimlig beskrivning hur COP minskar i området +7 till -15).
https://www.greenmatch.se/blogg/2014/08/vad-saeger-vaerdet-foer-cop-om-vaermepumpen

Dessutom så minskar uteffekten från luftvärmepumpen vid ökande kyla d.v.s. det behövs mer och mer eleffekt in till luftvärmepumpen samtidigt som den ger mindre värmeeffekt ut. Det innebär att max värmeeffekt från luftvärmepumpen minskar och mer stödvärme behövs.

Om ditt mål är att få ned maxeffekten (av elkraft) när elpriset är som högst, så finns det ett dilemma där.

Eftersom slitaget på värmepumpen, vid drift, ökar desto kallare det är ute så brukar många tillverkare rekommendera att stänga av luftvärmepumpen vid kyla (t.ex. -15 grader) och övergå till annan värmekälla t.ex. direktel eller till vedeldning.

Har man t.ex. COP 2 vid - 15 grader, så innebär det att du behöver 1 kW eleffekt för att leverera 2 kW värmeeffekt, 4 kW eleffekt behövs för att leverera 8 kW värmeeffekt.

Hittar någon en bättre beskrivning (grafer) på tester av luftvärmepumpar så vore det utmärkt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.