T
X xLnT skrev:
Jaha, det hade jag ingen aning om.
Vari ligger logiken i att det krävs hårdare krav för utbyggnad än nybyggnad?
Det gör det inte. För nybyggnad ska energikrav uppfyllas som indirekt innebär en minst lika bra vägg. Energikraven gäller för att alla nybyggen större än 50 m2 (tror jag) så har du sluppit göra energiberäkning, i samband med startbesked för att påvisa uppfyllandet, så grattis.
 
T
Andreas123456789 Andreas123456789 skrev:
Mitt projekt har stannat av lite, vi tappade lusten lite efter att vi hade pratat med den lokala arkitekten/konstruktören som inte var så pigg på att göra konstruktionsritningar till ett bygge av ytong.

så vi letar fortfarande efter någon som kan göra k-ritningar med ytong somm byggmaterial.
Tråkigt. Kan inte Ytong själva ta fram K-ritningar till er?
 
T Tobbe_G skrev:
Det gör det inte. För nybyggnad ska energikrav uppfyllas som indirekt innebär en minst lika bra vägg. Energikraven gäller för att alla nybyggen större än 50 m2 (tror jag) så har du sluppit göra energiberäkning, i samband med startbesked för att påvisa uppfyllandet, så grattis.
Visst gjordes en energideklaration, som godkändes.
 
T
X xLnT skrev:
Visst gjordes en energideklaration, som godkändes.
Energiberäkning, menar du? :) Deklaration gör du när huset är i drift.
 
T Tobbe_G skrev:
Energiberäkning, menar du? :) Deklaration gör du när huset är i drift.
Ja precis, Um=0,23 säger den.
 
T
X xLnT skrev:
Ja precis, Um=0,23 säger den.
Ett bra medel U-värde!
 
Andreas123456789 Andreas123456789 skrev:
Mitt projekt har stannat av lite, vi tappade lusten lite efter att vi hade pratat med den lokala arkitekten/konstruktören som inte var så pigg på att göra konstruktionsritningar till ett bygge av ytong.

så vi letar fortfarande efter någon som kan göra k-ritningar med ytong somm byggmaterial.
Varför vill inte konstruktören konstruera med Ytong?

//
 
N
Kanske dålig kunskap om materialet. Vet faktiskt inte. Finns inga problem med det.
 
  • Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.