Jag ser det ur två vinklar. Dels är det ju ett medmänskligt perspektiv. Är det något jag bör göra för att förebygga att någon skadar sig när de gör något på mitt hus så vill jag ju gärna göra det. En byggarbetsplats är ju inte riskfri...
Sen kan ju möjligtvis också arbetsmiljöverket komma och göra en flygande kontroll... speciellt sedan jag nu öppnat upp genom att ställa frågan. :surprised: Då åker jag ju dit. Vill inte vara lika dum som en tidigare stadsminister...
 
Men så här då... Säg att man tar reda på lite regler för byggen då. Man sätter upp en skylt vid tomtgräns och en vid bygget. På skylten nämner man att det ska användas skyddsskor, hjälm och så vidare. Även lite om återsamlingsplatser och viktiga telefonnr till byggherre, räddningstjänst osv. Även en första hjälpentavla kan man sätta upp,,,
Enkla och billiga åtgärder, skulle man klara sig då? Om inte byggarna sedan följer dina direktiv är ju inget du kan anvsara för?

Kanske t o m hyra byggstaket så ingen obehörig kan ta sig in också....
 
För den som är intresserad så kan jag berätta vad jag har gjort;
Jag har utbildat mig som byggarbetsmiljösamordnare (finns många bra kurser som inte är så dyra och som med kompletterande självstudier räcker bra för uppförandet av enfamiljshus). I detta fall så kunde jag få utbildningen genom mitt arbete. Det finns vissa formkrav på själva utbildningen.

Jag har utsett mig själv till BAS-P. Jag har upprättat arbetsmiljöplan (fick en bra mall och lära mig hur denna kunde fyllas i på lämpligt sätt). Jag kommer att vara BAS-U fram tills dess att huset levereras. Då för jag över BAS-U ansvaret till byggledaren för den entreprenaden. Eftersom denna entreprenad omfattar lyftanordningar och arbete på höjd över 2m så är det i princip omöjligt att vara BAS-U utan att vara närvarande 100%. Exakt vem som skall ta över som BAS-U efter detta steg är avklarat har jag inte bestämt ännu men det är mest för att det inte i dagsläget finns några upphandlade entreprenader efter detta steg.

Det kan iallafall vara en bra lösning för den som inte vill gå den krångliga vägen som jag gjort. BAS-P kan kanske vara någon konsult eller någon på husfirman. BAS-U kan flyttas från entreprenör till entreprenör. På så sätt så kan man uppfylla arbetsmiljöverkets krav på ett vettigt sätt när man har delad entreprenad.

Det enda som är svårt att uppfylla är följande;
Enligt svensk arbetsmiljölag så har alla rätt till hjärt och lungräddning på sin arbetsplats. I praktiken innebär detta att det alltid skall finnas minst två personer som har en hjärt och lungräddningsutbildning som är max 5 år gammal på varje arbetsplats. De flesta hantverkare har inte sådan utbildning och det är inte ovanligt att man arbetar ensam. Det är väldigt svårt för mig att hantera denna risk - men här får jag ha en diskussion med arbetsgivaren. Min egen hjärt och lungräddningskurs är sju år gammal...

Kanske kan detta vara till hjälp för någon? Nu hoppas jag inte hamna i samma situation som Göran... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.