imported_Benno imported_Benno skrev:
Ventilringen i cisternen t.ex.
Och då måste du riva hela fixturen?
 
J Jörgen Ö skrev:
Och då måste du riva hela fixturen?
Jag antar att det sitter packningar även i en inbyggd cistern. I mitt fall är den inte inbyggd så det är bara om det mot förmodan blir läckage från avloppsröret bakom väggen som det skulle vara aktuellt att gå in där. Men alla inbyggda cisterner kanske kan servas via spolknappen?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag antar att det sitter packningar även i en inbyggd cistern. I mitt fall är den inte inbyggd så det är bara om det mot förmodan blir läckage från avloppsröret bakom väggen som det skulle vara aktuellt att gå in där. Men alla inbyggda cisterner kanske kan servas via spolknappen?
Ja dom med stor tryckknappsats servar man via knapparna, sen finns det på vissa modeller en mindre knappsats, då får man göra en servicelucka.
 
Är det någon som kan rekommendera en vägghängd toalettstol utan inbyggd fixtur? Dvs en vägghängd toaletttol som ser ut som en vanlig toastol. Jag skulle också gärna vilja ha en som inte bygger så mycket ut från vägg. En vanlig golvtoa bygger ju ca 65cm från vägg. De väggmonterde jag hittat bygger ju ca 70cm från vägg.
 
A Anniwa skrev:
Ni som har vägghängd toa, hur många gånger har ni behövt komma åt cisternen mer än det man kommer åt via spolknappens hål? Dvs genom ett eventuellt ”hyllock”?

Vi har dilemmat vi har ett rör som kommer ner från övervåningen en bit in på den väggen där toan ska stå så rent estetiskt skulle det bli mycket snyggare att låta ”lådan” gå från golv till tak, men utan hyllan blir det ju ingen åtkomst. Vid ett nödläge skulle det gå att komma åt cisternen från andra hållet (rummet utanför toan) men då bryter man ju tätskiktet och det går ju liksom inte att sätta dit igen i så fall. Det är ju lite surt OM man skulle bli tvungen att riva hela väggen för att komma åt.
Badrummet slutar idag efter pelaren och tanken är att bygga ut badrummet för att få lite mer yta.
A Anniwa skrev:
gjorde det och såg att det var en udda variant. såg ut som de limmade tätfolien med fix...:rolleyes:
Eftersom vi ska ha stora plattor kändes det som
Att det kan bli svårt att få snyggt.
Tänk såhär. Bygg klart badrummet helt och hållet med kakel och klinker. Sen först monteras fixturen. Den klär man sedan in med förslagsvis luxskivor. Sen kaklar ni på luxskivorna. Glöm inte att borra ett litet hål vid golvvinkeln förslagsvis under wc stolen så ni ser om det skulle läcka. Man kan också hålla upp en kakelplatta och inte foga precis där så vattnet kommer ut.
Tätskiktet sitter alltså på väggen bakom fixturen. Du behöver inte ha kakel på väggen bakom fixturen. Däremot ska du ha klinker under fixturen.

Gå in och titta på årets säker vatten (branschregler) 2021. Där finns några illustrationer hur man bygger in en fixtur om jag minns rätt
 
O Olf Oggler skrev:
Är det någon som kan rekommendera en vägghängd toalettstol utan inbyggd fixtur? Dvs en vägghängd toaletttol som ser ut som en vanlig toastol. Jag skulle också gärna vilja ha en som inte bygger så mycket ut från vägg. En vanlig golvtoa bygger ju ca 65cm från vägg. De väggmonterde jag hittat bygger ju ca 70cm från vägg.
Se bild tidigare i tråden. (Ifö Cera)
Köp känt fabrikat så finns det delar som passar.
 
Någon Ifö Cera hittar jag inte när jag googlar på det. Inte på Ifös hemsida. Det enda jag hittar är en toaskål för dold fixtur.
 
Sedär ja. Tusen tack Den där är ju inte så förfärligt lång heller. 660 från vägg. Det är ju acceptabelt.

Men frågan är. Vad vinner man egentigen med en sådan stol jämfört med en som står på golvet. Städbarheten måste ju skilja marginellt. Eller? Och det ställer en hel del krav på väggkostruktionen. En fördel kanske är att man slipper det där synliga röret som det brukar vara på golvstolar med P-lås.
 
O Olf Oggler skrev:
Sedär ja. Tusen tack Den där är ju inte så förfärligt lång heller. 660 från vägg. Det är ju acceptabelt.

Men frågan är. Vad vinner man egentigen med en sådan stol jämfört med en som står på golvet. Städbarheten måste ju skilja marginellt. Eller? Och det ställer en hel del krav på väggkostruktionen. En fördel kanske är att man slipper det där synliga röret som det brukar vara på golvstolar med P-lås.
Jag valde vägghängt för att få hela golvet fritt och det är främst pga städbarheten. Helt underbart att kunna svepa av hela golvet på ett par sekunder. Med en golvstående wc kommer man aldrig åt alla skrymslen på golvet. Vi har golvvärme med både el och vattenburet och då vill man inte heller skruva i golvet. Man kan välja valfri höjd om man råkar vara längre/kortare än standard. Men det går förstås inte att enkelt ändra senare.
Nackdelen är att de vägghängda vanligen har något trängre avlopp så med för mycket papper i skålen riskerar man stopp lättare.
Förstås mer pyssel och planering att installera jämfört med att ha ett rör ner i golvet. Priset är också högre.
 
Hur fäster man en sådan där vägghängd toa när det inte finns någon fixtur bakom? Är det frallor rakt in i regel som gäller? Eller är det några special-fästdon som följer med toastolen när man köper den?
 
O Olf Oggler skrev:
Hur fäster man en sådan där vägghängd toa när det inte finns någon fixtur bakom? Är det frallor rakt in i regel som gäller? Eller är det några special-fästdon som följer med toastolen när man köper den?
Det följer med fästanordningar. En regel på varje sida där infästningen hamnar är en stor fördel. Om man inte är väldigt lätt förstås.:crysmile:
 
Här känns det ju som att det finns en potentiell nackdel jämfört med fixturtoastolar. En sådan där vägghängt som ska fästas i regeln kräver ju att väggen är byggd specifikt efter en viss toastol. Om man måste byta den så är det alltså risk att man måste bygga om hela väggen. Eller är det väl standardiserat gränssnitt på infästningen?
 
O Olf Oggler skrev:
Här känns det ju som att det finns en potentiell nackdel jämfört med fixturtoastolar. En sådan där vägghängt som ska fästas i regeln kräver ju att väggen är byggd specifikt efter en viss toastol. Om man måste byta den så är det alltså risk att man måste bygga om hela väggen. Eller är det väl standardiserat gränssnitt på infästningen?
Hur ofta byter du wc stol? Jag kan inte svara på hur mycket det skiljer sig i gränssnitt mellan olika tillverkaren. Min gissning är dock att det skiljer väldigt lite. Montera dit en 45x170 regel på plasken på varje sida. På med 15 mm k plyfa och gips. Då har man säkrat även för framtida byten.
 
Nog händer det att man byter toastol. Speciellt om det av någon anledning skulle vara krångligt. Då kan man ge sig tusan på att behovet uppstår :)

Men det verkar ju som sagt vara lösbart. Det är väl bara sätta en kaka med 4 lager 15mm-plyfa där bakom så har man tagit höjd för det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.