Ni som har vägghängd toa, hur många gånger har ni behövt komma åt cisternen mer än det man kommer åt via spolknappens hål? Dvs genom ett eventuellt ”hyllock”?

Vi har dilemmat vi har ett rör som kommer ner från övervåningen en bit in på den väggen där toan ska stå så rent estetiskt skulle det bli mycket snyggare att låta ”lådan” gå från golv till tak, men utan hyllan blir det ju ingen åtkomst. Vid ett nödläge skulle det gå att komma åt cisternen från andra hållet (rummet utanför toan) men då bryter man ju tätskiktet och det går ju liksom inte att sätta dit igen i så fall. Det är ju lite surt OM man skulle bli tvungen att riva hela väggen för att komma åt.
Badrummet slutar idag efter pelaren och tanken är att bygga ut badrummet för att få lite mer yta.
 
  • Skiss av badrumsplan med mått och markerad plats för vägghängd toalett, inklusive cisternposition bakom vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr eller senare måste man byta någon packning och då blir det ju mindre roligt.
Vi har en sån här. Har inte behövt byta någon packning än. Skvallerrör vid golvet om avloppet börjar läcka. Då tar jag upp väggen från andra hållet..
Toalett i ett badrum med vita kakelväggar och schackrutigt golv, skvallerrör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
På 3 år har jag inte behövt komma åt något i cisternen. Varken via spolknappen eller annat.
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Förr eller senare måste man byta någon packning och då blir det ju mindre roligt.
Vi har en sån här. Har inte behövt byta någon packning än. Skvallerrör vid golvet om avloppet börjar läcka. Då tar jag upp väggen från andra hållet..
[bild]
Då har jag hellre en golvstående.
 
Hade vägghängd toa inbyggd i "dubbelvägg" i tidigare hus. Under de sju år vi bodde där behövde jag inte komma åt cisternen - tack och lov - för det hade inte varit jätteroligt genom den ganska lilla inspektionslucka som fanns på andra sidan väggen. Skvallerrör fanns.
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Förr eller senare måste man byta någon packning och då blir det ju mindre roligt.
Vi har en sån här. Har inte behövt byta någon packning än. Skvallerrör vid golvet om avloppet börjar läcka. Då tar jag upp väggen från andra hållet..
[bild]
Var hittar du någon packning som måste bytas "förr eller senare" inne i fixturen?
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…

Bästa svaret

Fixturerna är i dom flesta fall tillverkade så att om man måste byta ngt, så går det via spolknapparna.
Ganska enkla konstruktioner faktiskt.
Har monterat in mängder med wc fixturer genom åren, aldrig haft en reklamation med ngn.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Det har du rätt i, spolknapparna fick jag byta en gång och det blir ju en tämligen stor väg in även där.
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Var hittar du någon packning som måste bytas "förr eller senare" inne i fixturen?
Ventilringen i cisternen t.ex.
 
Har haft i 10år inte behövt komma åt varken cistern eller via spolknappen (vilket är där all service görs ifrån)
Ska man bygga in toan helt i en vägg och inte i "en låda" rekomenderas Geberit Duofix tek.
Den har en box med tätskikt i sig och skulle man behöva komma åt hela cistern så kan man göra det utan att förstöra tätskikt.
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
Vår toalett är nog 5 år gammal nu och jag har vid ett tillfälle behövt komma åt cisternen då flottören trilskades. Antar att det hade gått att fixa genom spolknappen men vi monterade en mindre spolknapp lite åt sidan så det alternativet har vi inte...
 
T TheGame skrev:
Har haft i 10år inte behövt komma åt varken cistern eller via spolknappen (vilket är där all service görs ifrån)
Ska man bygga in toan helt i en vägg och inte i "en låda" rekomenderas Geberit Duofix tek.
Den har en box med tätskikt i sig och skulle man behöva komma åt hela cistern så kan man göra det utan att förstöra tätskikt.
Tack, då kan man alltså ha tätskiktet utanför cisternen? Om man behöver komma åt cisternen kan man bryta upp gipsväggen från andra hållet. Vi skulle till och med kunna ha en icke synlig inspektionslucka där från början då vi har ett vägghängt skåp på andra sidan
 
A Anniwa skrev:
Tack, då kan man alltså ha tätskiktet utanför cisternen? Om man behöver komma åt cisternen kan man bryta upp gipsväggen från andra hållet. Vi skulle till och med kunna ha en icke synlig inspektionslucka där från början då vi har ett vägghängt skåp på andra sidan
Googla på produkten så ser du hur det funkar finns även video på youtube hur den installeras och då förstår man hur det funkar
Man kommer åt cistern framifrån inifrån rummet toaletten är i.
Men jag skulle gissa att det är bara i nödfall, det mesta kommer man som vanligt åt via spolknappen. Bara det att är olyckan framme behöver man inte ta upp väggen och tätskitet eller bakifrån i intilliggande rum.
 
T TheGame skrev:
Googla på produkten så ser du hur det funkar finns även video på youtube hur den installeras och då förstår man hur det funkar
Man kommer åt cistern framifrån inifrån rummet toaletten är i.
Men jag skulle gissa att det är bara i nödfall, det mesta kommer man som vanligt åt via spolknappen. Bara det att är olyckan framme behöver man inte ta upp väggen och tätskitet eller bakifrån i intilliggande rum.
gjorde det och såg att det var en udda variant. såg ut som de limmade tätfolien med fix...:rolleyes:
Eftersom vi ska ha stora plattor kändes det som
Att det kan bli svårt att få snyggt.
 
A Anniwa skrev:
gjorde det och såg att det var en udda variant. såg ut som de limmade tätfolien med fix...:rolleyes:
Eftersom vi ska ha stora plattor kändes det som
Att det kan bli svårt att få snyggt.
Du slipper bryta tätskiktet som sagt om du behöver komma åt cistern och har byggt in den i väggen.
Annars är det nog låda du får bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.