R Robert-san01 skrev:
"Lagen trädde i kraft 2 maj 2011 och ersatte då den gamla Plan- och bygglagen 1987:10"
Ja men just paragrafen om avvikelse har inte förändrats mer än i ord vilket innebär att äldre rättsfall är användbara och relevanta. Dvs avvikelser enligt pbl 2011 ska bedömas på samma sätt som tidigare. Att praxis ändrats ska inte påverka redan påverkade områden. Sista huset i vår dp innan oss byggde ut 1997 och beviljades mindre avvikelse vi byggde ut 2014. Med stöd av mailkonversationen med Boverket och 4 bifogade rättsfall fick vi en liten avvikelse på 150 % beviljade efter en del
diskussion.
 
L Lane skrev:
Ja men just paragrafen om avvikelse har inte förändrats mer än i ord vilket innebär att äldre rättsfall är användbara och relevanta. Dvs avvikelser enligt pbl 2011 ska bedömas på samma sätt som tidigare. Att praxis ändrats ska inte påverka redan påverkade områden. Sista huset i vår dp innan oss byggde ut 1997 och beviljades mindre avvikelse vi byggde ut 2014. Med stöd av mailkonversationen med Boverket och 4 bifogade rättsfall fick vi en liten avvikelse på 150 % beviljade efter en del
diskussion.
Då hade ni mer tur än skicklighet. Det är prövat och även om den paragrafen endast ändrats i ord har direktiven hur hela tolkningen av hur PBL skärpts. Mindre avvikelse är som andra har skrivit mycket mindre än vad tidigare kunde i rymma och nämnderna har inte samma tolkningsutrymme längre.
 
R Robert-san01 skrev:
Då hade ni mer tur än skicklighet. Det är prövat och även om den paragrafen endast ändrats i ord har direktiven hur hela tolkningen av hur PBL skärpts. Mindre avvikelse är som andra har skrivit mycket mindre än vad tidigare kunde i rymma och nämnderna har inte samma tolkningsutrymme längre.
Det var inte tur. Du får gärna visa mig det rättsfall där man nekat någon trots givna dispanser för precis samma avvikelse i området tidigare. Handläggaren sa precis samma sak och skulle återkomma med några relevanta fall från juristen. Det gjorde hen inte utan istället gick bygglovet igenom. Hen hatade mig och försökte på alla sätt stå fast vid sin första bedömning som var avslag. Jag tror hen njutit om hen kunnat hitta en anledning att ge avslag. Faktiskt är hen ökänd för det. Men det fick jag reda på långt senare. Jag jobbar med lagtext och hade ett solit case.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Snabb Googling gav ex mål MÖD P 4743-12. Avslag på bygglov där höjd avviker med 13% och det hade lämnats prejudikat på samma avvikelse beslutade enligt ÄPBL.

Där finns även hänvisat till liknande mål som prövats i högsta förvaltningsrätten.
 
R Robert-san01 skrev:
Snabb Googling gav ex mål MÖD P 4743-12. Avslag på bygglov där höjd avviker med 13% och det hade lämnats prejudikat på samma avvikelse beslutade enligt ÄPBL.

Där finns även hänvisat till liknande mål som prövats i högsta förvaltningsrätten.
I fallet står följande:
"Beträffande avvikelser i omkringliggande bebyggelse har det inte framkommit att det skett genom dispenser i sådan utsträckning att avvikelsen av detta skäl ska betraktas som mindre." man får inte kopiera från pdfen men där står ordagrant att man kollat dispenser enligt tidigare lagstiftning men inte funnit tillräckligt. Dessutom ska man väga in områdets karaktär och just här vill man utnyttja ytan till fler boenden i ett flerfamiljshus i ett område utan den typ av bebyggelse.
. Det är ju självklart en bedömningsfråga vad som är tillräcklig utsträckning av dispenser. Men resonemanget i denna dom stödjer mitt påstående och inte ditt. Dvs att alla dispenser från 1987 räknas med i bedömningen.
 
De måste väl kunna motivera varför de beviljat större byggnader än bygglovet, vad säger din situationsplan? Annars får du boka ett möte med dem och prata lite..
 
L Lane skrev:
I fallet står följande:
"Beträffande avvikelser i omkringliggande bebyggelse har det inte framkommit att det skett genom dispenser i sådan utsträckning att avvikelsen av detta skäl ska betraktas som mindre." man får inte kopiera från pdfen men där står ordagrant att man kollat dispenser enligt tidigare lagstiftning men inte funnit tillräckligt. Dessutom ska man väga in områdets karaktär och just här vill man utnyttja ytan till fler boenden i ett flerfamiljshus i ett område utan den typ av bebyggelse.
. Det är ju självklart en bedömningsfråga vad som är tillräcklig utsträckning av dispenser. Men resonemanget i denna dom stödjer mitt påstående och inte ditt. Dvs att alla dispenser från 1987 räknas med i bedömningen.
Här ogillades ett prejudikat från 2006.

https://www.skd.se/2018/05/24/bygglov-upphavs-efter-overklagan/
 
R Robert-san01 skrev:
Här ogillades ett prejudikat från 2006.

[länk]
1. Det är en tidningsartikel dvs saker är kanske inte helt korrekt återgett. Det står heller ingenstans om antalet dispenser från dp. Finns det bara ett från 2006 är det inte nån vidare utsträckning om vi antar ett husantal >10. Dessutom har kommunen gjort en radda fel. Utifrån denna artikel är det fortfarande inget som säger att bara dispenser efter 2011 räknas. Här gissar jag utan att ha sett domen att det är antalet dispenser som är del av avgörandet.
2. Länsstyrelsen är inte prejudicerande instans.
 
L Lane skrev:
Fast det säger inte jag (Boverket) de säger att en namnändring skedde 2011 från mindre avvikelse till liten avvikelse. Det innebär dock ingen förändring i sak och därmed är dispenser från när mindre avvikelse infördes 1987 fullt giltiga att hänvisa till. Det står på Boverkets hemsida och att alla domar går att hänvisa till.
Har du nån länk till detta på Boverket där jag hittar informationen? Skulle vara intressant att visa kommunens bygglovshandläggare.
 
Titta i detaljplan vad du får bygga och lämna in bygglov efter det, då är det nog inga problem och få igenom bygglovet.
 
T twoody skrev:
Titta i detaljplan vad du får bygga och lämna in bygglov efter det, då är det nog inga problem och få igenom bygglovet.
Nej självklart är det inga problem att få igenom bygglovet om man håller sig till detaljplanen. Byggrätten är som sagt 200kvm och utan dispens så är det ingen idé att bygga.
 
Phyxius74 Phyxius74 skrev:
Nej självklart är det inga problem att få igenom bygglovet om man håller sig till detaljplanen. Byggrätten är som sagt 200kvm och utan dispens så är det ingen idé att bygga.
Hur stort vill du bygga? Räcker inte +8% +Attefall?
 
H hempularen skrev:
En lösning för att få bygga större som jag har sett. Ägaren tille en obebyggd tomt styckade den i två lika halvor, och byggde sitt hus som två huskroppar som satt ihop över tomtgränsen.
O hur I h-e hanterades BBR krav på brandskydd? Det lär inte vara några 8m eller IE60 på den.

Och elförsörjning, man får ju inte dela el över fastighetsgräns.

Men grannhörandet lär vara en enkel sak att få genom :)
 
R Rickard Ohlin skrev:
O hur I h-e hanterades BBR krav på brandskydd? Det lär inte vara några 8m eller IE60 på den.

Och elförsörjning, man får ju inte dela el över fastighetsgräns.

Men grannhörandet lär vara en enkel sak att få genom :)
Man får dela el över fastighetsgräns om det är samma ägare på bägge..
 
Nej, det får man inte. Att vissa elbolag ser mellan fingrarna med det betyder inte att det är tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.