S Sigge1960 skrev:
Tillägg, inte bara be om ett beslut och det är er rättighet att få saken prövad.
Toppen tack vi ska skicka in papper och be om ett beslut
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
S Secondhandhomsted skrev:
Det går inte bygga ut lillstugan?
Eller bygga inom "gårdsbilden"

Det som troligtvis krävs för att ni ska få bygglov är att tilltänkt mark styckas av från fastigheten och sen får ni söka bygglov på den avstyckade markbiten precis som Marsman80 skriver att han gjort
Hej

Jo det går ju men vi vill helst inte det då vi vill använda lillstugan för annat.. Typ uthyrning och familj som kanske vill flytta upp. Vi har kollat på att flytta lillstugan men det blir svårt då det är en utbyggd timmerstuga med två tidigare öppnas spisar som antagligen varit fastgjutna i grunden.
 
S Secondhandhomsted skrev:
Det går inte bygga ut lillstugan?
Eller bygga inom "gårdsbilden"

Det som troligtvis krävs för att ni ska få bygglov är att tilltänkt mark styckas av från fastigheten och sen får ni söka bygglov på den avstyckade markbiten precis som Marsman80 skriver att han gjort
Ja vi har ju tänkt stycka av marken men ingen idé att göra det om vi inte får ok på att bygga där. Men det blir väl nästa steg efter förhandsbesked tänker jag?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet... Varför måste man stycka av en fastighet?

Ponera att jag äger en gård på 50 Ha, får jag inte smälla upp lite hus till mina barn där lite som jag vill? Det är ju min mark. Nu tänker jag inte på åkermark som det finns bestämmelser för, utan säg att det är 50 Ha sly.
 
Contrefort Contrefort skrev:
I miljöbalken står att jordbruksmark bara får bebyggas om det behövs för att tillgodose ett väsentligt allmänt intresse. Enstaka bostadshus ingår generellt inte där. Det är snarare så att vissa kommuner tycker att de inte behöver följa den bestämmelsen, men det kan också finnas skäl att göra undantag.
Hej,

Våran gård är taxerad som småhusmark lantbruk, småhusbyggnad lantbruk och betesmark. Innebär detta att det är jordbruksmark?
 
S Sigge1960 skrev:
Ni har fått ett samtal för att i granskningen bedömer handläggaren att hen inte kan föreslå nämnden ett positivt förhandsbesked. Detta för att ge er möjlighet att besluta om ni vil gå vidare med er ansökan för att få ett formellt beslut. Hade ni fått beslutet så ska ni i så fall fått hemskickat ett protokoll. Det är många som mest vill höra sig för innan om det är möjligt. Men vill ni enligt ansökan be om ett beslut som ni sedan kan överklaga hos Länsstyrelsen.
Jag förstod det som om TS inte kommit så långt att de ens lämnat in en ansökan om förhandsbesked. TS har skickat lite info om platsen till byggnadsnämnden och fått negativ feedback. Detta för att få en hint om det ens är lönt att gå vidare. Ingen granskning är gjord, antagligen en snabb titt i kartsystemet av en handläggare som såg åkermark (alltså inget genomarbetat svar).

TS, har ni fyllt i en ansökningsblankett om förhandsbesked och fått mottagningsbevis från kommunen att ärende skapats?

Om ni inte en sökt förhandsbesked är det nästa steg, då får ni en formell granskning enl Plan- och bygglagen och ett beslut att överklaga (om det inte går er väg). Det går då till som @Sigge1960 ovan beskriver.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
S Secondhandhomsted skrev:
Det som generellt gäller är att man får väga nyttan av marken, är åkerbiten bara på 1,5.2 tusen kvadrat så är det ju svårt driva aktivt jordbruk på den och då lättare få bygglov
I mitt fall så var det 5000 kvm åker som styckades av från ett gärde som var kanske 25000 kvm så ändå ganska stor del och inget avskilt litet skifte. Sen kanske inte åkermarken var bästa kvalité men svårt att se att folk från kommunen kunde avgöra det.

Jag får kanske helt enkelt vara väldigt glad att jag fick stycka av och bygga ett hus.
 
  • Gilla
NinaG
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag förstod det som om TS inte kommit så långt att de ens lämnat in en ansökan om förhandsbesked. TS har skickat lite info om platsen till byggnadsnämnden och fått negativ feedback. Detta för att få en hint om det ens är lönt att gå vidare. Ingen granskning är gjord, antagligen en snabb titt i kartsystemet av en handläggare som såg åkermark (alltså inget genomarbetat svar).

TS, har ni fyllt i en ansökningsblankett om förhandsbesked och fått mottagningsbevis från kommunen att ärende skapats?

Om ni inte en sökt förhandsbesked är det nästa steg, då får ni en formell granskning enl Plan- och bygglagen och ett beslut att överklaga (om det inte går er väg). Det går då till som @Sigge1960 ovan beskriver.

Hej nej vi har inte skickat in det eftersom kommunen förslog att vi skulle gräs såhär först. Men vi ska skicka in det nu i veckan även om dem säger att det är väldigt liten chans. Vi hoppas och tror att det ska gå hem,även om vi kanske måste överklaga känns det inte logiskt med deras resonemang just nu.

Tack!
 
H Hullefar skrev:
Av ren nyfikenhet... Varför måste man stycka av en fastighet?

Ponera att jag äger en gård på 50 Ha, får jag inte smälla upp lite hus till mina barn där lite som jag vill? Det är ju min mark. Nu tänker jag inte på åkermark som det finns bestämmelser för, utan säg att det är 50 Ha sly.
Du får inte göra det ”lite som du vill” utan en bygglovsprövning. Men dyker inte byggnadsnämnden på något som visar platsen olämplig kan du mycket väl få bygga hus till dina barn.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
N NinaG skrev:
Hej nej vi har inte skickat in det eftersom kommunen förslog att vi skulle gräs såhär först. Men vi ska skicka in det nu i veckan även om dem säger att det är väldigt liten chans. Vi hoppas och tror att det ska gå hem,även om vi kanske måste överklaga känns det inte logiskt med deras resonemang just nu.

Tack!
Deras resonemang är logiskt enligt lagstiftningen men kanske inte för gemene man. :) Du får se vad de kommer fram till vid när de gör en mer omfattande granskning av de handlingar du skickar in.
 
  • Gilla
NinaG och 1 till
  • Laddar…
N NinaG skrev:
Hej,

Våran gård är taxerad som småhusmark lantbruk, småhusbyggnad lantbruk och betesmark. Innebär detta att det är jordbruksmark?
Taxeringen har ingen direkt betydelse, det viktiga är om det faktiskt är brukningsvärd jordbruksmark eller inte.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.